3306 – μένω (meno)

stanna, bo,


Typ:
VERB
Grekiska: μένω (meno)
Uttal: men-o
Talvärde: 895 (40 + 5 + 50 + 800)    ord med samma talvärde
Ursprung: Ett rotord
Användning: 118 ggr i NT

Motsvarande hebreiska/arameiska ord

I den grekiska översättningen Septuaginta (LXX) har följande hebreiska/arameiska ord översätts till meno :

אָחַרacharH0309uppehålla, hålla kvar
הָיָהhajahH1961vara, bli, att falla ut, komma till stånd
חָכָהchachahH2442vänta
יָחַלjachalH3176vänta, hoppas
יָצָאjatsaH3318frambringa, komma ut, komma fram, gå bort
יָשַׁבjashavH3427sitta, bo, vistas
כּוּןkonH3559abestämma, fastställa, befästa
כָּתַרkatarH3803omringa
לוּןlonH3885abo, övernatta
עָדָהadahH5710apassera
עָמַדamadH5975stå
עָרַךְarachH6186aställa upp, lägga i ordning, göra i ordning
פָּרַרpararH6565abryta, omintetgöra
קָוָהqavahH6960avänta, tvinna sig samman
קָמָיqamajH6965aQamaj
קָרָאqaraH7121ropa, proklamera, kalla, namnge

*Vi arbetar med att ta fram svenska beskrivningar på alla ord, i de fall de inte finns ännu finns visas den engelska här. Även fältet ursprung är inte fullständigt och kan ha blandat engelska och svenska.

Engelsk översättning (i KJV version)

abide (61), "remain" (16), "dwell" (15), "continue" (11), "tarry" (9), "endure" (3), translated miscellaneously (5)

Engelsk beskrivning

  1. To remain, abide.
    1. In reference to place.
      1. To sojourn, tarry.
      2. Not to depart.
        1. To continue to be present.
        2. To be held, kept, continually.
    2. In reference to time.
      1. To continue to be, not to perish, to last, endure.
        1. Of persons, to survive, live.
    3. In reference to state or condition.
      1. To remain as one, not to become another or different.
  2. To wait for, await one.


Fler lexikon

BlueletterBible.org
BibleHub.com

Referenser (118 st i TR)


Matteusevangeliet (3)

Nr ni kommer in i en stad eller by, sk noga efter vem som r vrdig <span class="textExpansion">(lmplig, passande)</span>, och <mark>stanna</mark> dr <span class="textExplanation">[i det huset]</span> tills ni gr vidare.
Och du, <a href="#modalBiblePlace" class="biblePlace" data-toggle="modal" data-place-id=2>Kapernaum</a> <span class="textExplanation">[Jesu hemstad]</span>, ska du upphjas till himlen? Nej, du ska strtas ner till ddsriket <span class="textExpansion">(Hades)</span>. Fr om de kraftgrningar som har utfrts i dig hade skett i <a href="#modalBiblePlace" class="biblePlace" data-toggle="modal" data-place-id=1205>Sodom</a>, skulle det ha sttt nnu i dag.
Sedan sade han till dem: &quot;Min sjl r djupt bedrvad, nda till dds <span class="textExplanation">[jag frgs av sjlslig ngest]</span>. <mark>Stanna</mark> hr och vaka <span class="textExplanation">[hll er vakna och be]</span> med mig!&quot;

Markusevangeliet (2)

Han sade till dem: &quot;Nr ni kommit in i ett hus, <mark>stanna</mark> dr tills ni lmnar platsen <span class="textExplanation">[till skillnad frn andra kringvandrande som gick runt och tiggde frn varje hus]</span>.
Sedan sade han till dem: &quot;Min sjl r djupt bedrvad, nda till dds <span class="textExplanation">[jag frgs av sjlslig ngest]</span>. <mark>Stanna</mark> kvar hr och vaka!&quot; <span class="textExplanation">[Uppmaningen kan betyda att vara vakna och be, men ocks att hlla uppsikt fr att sga till nr de som skulle gripa honom kom.]</span>

Lukasevangeliet (7)

Maria <mark>stanna</mark>de hos henne i ungefr tre mnader <span class="textExplanation">[tills Johannes Dparen var fdd]</span>, och tervnde sedan hem. <span class="textExplanation">[Den judiska seden var att modern inte gjorde ngot annat n att vila under de tre frsta mnaderna av graviditeten.]</span>
Nr Jesus steg i land konfronterades han av en man frn staden <span class="textExpansion">(som kom fientligt emot honom)</span>. Han var besatt av demoner och hade inte haft klder p sig sedan lng tid, och han <mark>bo</mark>dde inte i ngot hus utan bland gravarna.
Nr ni kommer in i ett hus, s <mark>stanna</mark> dr tills ni lmnar platsen <span class="textExplanation">[till skillnad frn andra kringvandrande som gick runt och tiggde frn varje hus]</span>.
<mark>Stanna</mark> i det huset och t och drick det ni fr, fr arbetaren r vrd sin ln. Flytta inte frn hus till hus <span class="textExplanation">[och jmfr och frsk hitta det bsta]</span>.
Nr Jesus kom till det stllet, sg han upp och sade till honom: &quot;Sackeus, skynda dig ner, fr i dag mste jag komma och <mark>stanna</mark> i ditt hus <span class="textExpansion">(bli kvar dr ver natten)</span>.&quot;
Men de vertalade honom och sade: &quot;Var kvar hos oss, det blir snart kvll och dagen r snart slut.&quot; D gick han in och <mark>stanna</mark>de kvar hos dem.

Johannesevangeliet (40)

Johannes vittnade vidare och sade: &quot;Jag har sett Anden komma ner frn himlen <span class="textExpansion">(skyn)</span> som en duva, och bli kvar <span class="textExpansion">(<mark>stanna</mark>)</span> ver honom <span class="textExplanation">[fr att aldrig lmna honom]</span>.
Jag knde honom inte <span class="textExpansion">(frstod inte vem han var)</span>, men han som snde mig fr att dpa i vatten <span class="textExplanation">[Gud sjlv]</span> sade till mig: 'Den som du ser Anden snka sig och bli kvar ver, han r den som dper i den helige Ande.'
Jesus vnde sig om, och nr han sg att de fljde honom, frgade han dem: &quot;Vad sker <span class="textExpansion">(nskar)</span> ni?&quot; <br/>&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;De sade: &quot;Rabbi, var <mark>bo</mark>r du?&quot; <span class="textExplanation">[Det arameiska ordet]</span> Rabbi betyder Lrare <span class="textExpansion">(Mstare)</span>. <span class="textExplanation">[Johannes frklarar judiska termer och uttryck fr sina grekiska lsare, se <a class='popup-verse' data-<mark>bo</mark>ok='43' data-chapter='1' data-verse='41' data-chapterend='' data-verseend='' data-highlight='' data-placement='auto-top' data-trigger='hover'>Joh&nbsp;1:41</a>, <a class='popup-verse' data-<mark>bo</mark>ok='43' data-chapter='1' data-verse='42' data-chapterend='' data-verseend='' data-highlight='' data-placement='auto-top' data-trigger='hover'>42</a>; <a class='popup-verse' data-<mark>bo</mark>ok='43' data-chapter='9' data-verse='7' data-chapterend='' data-verseend='' data-highlight='' data-placement='auto-top' data-trigger='hover'>9:7</a>; <a class='popup-verse' data-<mark>bo</mark>ok='43' data-chapter='20' data-verse='16' data-chapterend='' data-verseend='' data-highlight='' data-placement='auto-top' data-trigger='hover'>20:16</a>. ven geografin frklaras, se <a class='popup-verse' data-<mark>bo</mark>ok='43' data-chapter='6' data-verse='1' data-chapterend='' data-verseend='' data-highlight='' data-placement='auto-top' data-trigger='hover'>Joh&nbsp;6:1</a>.]</span>
Han sade till dem: &quot;Kom med och se.&quot; S de gick med honom och sg var han <mark>bo</mark>dde, och var med honom den dagen. Det var omkring tionde timmen <span class="textExpansion">(sent p eftermiddagen vid fyratiden)</span>. <span class="textExplanation">[Judisk tid rknades frn klockan sex p morgonen d solen gick upp, medan romersk tid rknades frn midnatt p samma stt som vi gr i dag. Tionde timmen r allts fyra p eftermiddagen judisk tid, eller klockan tio p frmiddagen romersk tid. De vriga evangelierna anvnder med skerhet judisk tid, och det r troligt att Johannes ocks gr det. Romersk tidrkning anvndes bara i officiella och juridiska dokument, annars rknades tiden frn soluppgngen. Dagens mitt markeras p romerska solur med VI, inte XII. De fem tidsangivelser som finns i Johannesevangeliet r: omkring tionde timmen, som nmns i denna vers; omkring sjtte timmen, se <a class='popup-verse' data-<mark>bo</mark>ok='43' data-chapter='4' data-verse='6' data-chapterend='' data-verseend='' data-highlight='' data-placement='auto-top' data-trigger='hover'>Joh&nbsp;4:6</a>; exakt sjunde timmen, se <a class='popup-verse' data-<mark>bo</mark>ok='43' data-chapter='4' data-verse='52' data-chapterend='' data-verseend='' data-highlight='' data-placement='auto-top' data-trigger='hover'>Joh&nbsp;4:52</a>; omkring sjtte timmen, se <a class='popup-verse' data-<mark>bo</mark>ok='43' data-chapter='19' data-verse='14' data-chapterend='' data-verseend='' data-highlight='' data-placement='auto-top' data-trigger='hover'>Joh&nbsp;19:14</a>.]</span>
Efter detta <span class="textExplanation">[brllopet]</span>, gick han ned till <a href="#modalBiblePlace" class="biblePlace" data-toggle="modal" data-place-id=2>Kapernaum</a> med sin mor, sina brder och sina lrjungar, och <mark>stanna</mark>de dr bara ngra dagar.
Den som tror p <span class="textExpansion">(lutar sig mot, frlitar sig p)</span> Sonen har evigt liv <span class="textExplanation">[ger redan nu Guds verfldande och kta liv dvs. sjlva krnan och meningen med livet]</span>. Men den som r olydig <span class="textExpansion">(vgrar att hrsamma)</span> <span class="textExplanation">[aldrig vill lta sig vertygas om att efterflja]</span> Sonen kommer inte <span class="textExpansion">(aldrig; inte heller att)</span> se <span class="textExpansion">(uppleva)</span> livet, utan Guds vrede <span class="textExpansion">(bestmda upprrdhet; motstnd)</span> frblir ver honom.
Nr samariterna kom till Jesus bad de honom entrget att <mark>stanna</mark> kvar hos dem. S han <mark>stanna</mark>de dr i tv dagar.
Hans ord <mark>bo</mark>r inte <span class="textExpansion">(har inte blivit kvar)</span> hos er eftersom ni inte tror p den som han har snt.
Sluta strva efter <span class="textExpansion">(producera, arbeta fr)</span> den mat som frgs <span class="textExplanation">[det som r temporrt]</span>, arbeta i stllet fr den mat som alltid bestr och ger evigt liv och som Mnniskosonen ska ge er. P honom har Gud Fadern satt sitt sigill <span class="textExpansion">(auktoritet, godknnande)</span>.&quot;
Den som ter <span class="textExpansion">(gng p gng tuggar)</span> mitt ktt och dricker mitt blod frblir <span class="textExpansion">(r kvar; lever)</span> i mig och jag i honom.
Efter att ha sagt detta <mark>stanna</mark>de han kvar i <a href="#modalBiblePlace" class="biblePlace" data-toggle="modal" data-place-id=532>Galileen</a>.
D sade Jesus till de judar <span class="textExplanation">[invnare i <a href="#modalBiblePlace" class="biblePlace" data-toggle="modal" data-place-id=756>Juden</a>]</span> som hade kommit till tro p honom <span class="textExplanation">[se <a class='popup-verse' data-<mark>bo</mark>ok='' data-chapter='' data-verse='30' data-chapterend='' data-verseend='' data-highlight='' data-placement='auto-top' data-trigger='hover'>vers&nbsp;30</a>]</span>: &quot;Om ni frblir i mitt ord <span class="textExpansion">(gr. <i>logos</i>)</span> <span class="textExplanation">[om ni skulle <mark>stanna</mark> kvar i ordet, <i>mitt</i> ord, genom att aktivt leva efter det]</span> r ni verkligen <span class="textExpansion">(sannerligen)</span> mina lrjungar.
Slaven blir inte kvar i familjen <span class="textExplanation">[ordagrant huset, som inkluderar barn, barnbarn, tjnare och slavar]</span> fr evigt <span class="textExpansion">(alltid)</span>, men sonen r kvar i evighet <span class="textExpansion">(alltid)</span>.
Jesus svarade dem: &quot;Om ni var blinda skulle ni inte ha ngon synd, men eftersom ni sger att ni ser, finns er synd kvar.&quot;
Han gick tillbaka ver <a href="#modalBiblePlace" class="biblePlace" data-toggle="modal" data-place-id=7>Jordan</a> <span class="textExplanation">[floden]</span> till det stlle dr Johannes <span class="textExplanation">[Dparen]</span> frst hade dpt, och <mark>stanna</mark>de dr. <span class="textExplanation">[I <a href="#modalBiblePlace" class="biblePlace" data-toggle="modal" data-place-id=285>Betania</a> p andra sidan Jordan, se <a class='popup-verse' data-<mark>bo</mark>ok='43' data-chapter='1' data-verse='27' data-chapterend='' data-verseend='' data-highlight='' data-placement='auto-top' data-trigger='hover'>Joh&nbsp;1:27</a>.]</span>
Nr han nu hrde att Lasarus var sjuk <mark>stanna</mark>de han tv dagar p den plats han var.
Av den anledningen vandrade Jesus inte lngre ppet bland de judiska invnarna, utan gick till en stad som hette <a href="#modalBiblePlace" class="biblePlace" data-toggle="modal" data-place-id=500>Efraim</a>, i en region som grnsar till knen. Dr <mark>stanna</mark>de han med sina lrjungar. <span class="textExplanation">[Eftersom <a href="#modalBiblePlace" class="biblePlace" data-toggle="modal" data-place-id=500>Efraims</a> stams omrde ligger norr om <a href="#modalBiblePlace" class="biblePlace" data-toggle="modal" data-place-id=735>Jerusalem</a> lg staden antagligen ngra mil nordst om <a href="#modalBiblePlace" class="biblePlace" data-toggle="modal" data-place-id=735>Jerusalem</a> vid grnsen mot knen i ster. Mnga identifierar den med den gamla staden Ofra som omnmns i Jos 18:23, drygt tv mil nordost om <a href="#modalBiblePlace" class="biblePlace" data-toggle="modal" data-place-id=735>Jerusalem</a>.]</span>
Med all skerhet <span class="textExpansion">(amen, amen)</span> sger jag er: Om inte ett vetekorn som faller i jorden vljer att d, s frblir det ett korn, men om det vljer att d s br det stor skrd <span class="textExpansion">(frukt)</span>.
Folket svarade honom: &quot;Vi har hrt <span class="textExpansion">(frsttt)</span> frn lran <span class="textExplanation">[undervisningen i GT]</span> att den Smorde <span class="textExpansion">(Messias)</span> ska vara kvar fr evigt. <span class="textExplanation">[<a class='popup-verse' data-<mark>bo</mark>ok='19' data-chapter='89' data-verse='35' data-chapterend='' data-verseend='37' data-highlight='' data-placement='auto-top' data-trigger='hover'>Ps&nbsp;89:35&ndash;37</a>; <a class='popup-verse' data-<mark>bo</mark>ok='23' data-chapter='9' data-verse='7' data-chapterend='' data-verseend='' data-highlight='' data-placement='auto-top' data-trigger='hover'>Jes&nbsp;9:7</a>; <a class='popup-verse' data-<mark>bo</mark>ok='26' data-chapter='37' data-verse='25' data-chapterend='' data-verseend='' data-highlight='' data-placement='auto-top' data-trigger='hover'>Hes&nbsp;37:25</a>; <a class='popup-verse' data-<mark>bo</mark>ok='27' data-chapter='2' data-verse='44' data-chapterend='' data-verseend='' data-highlight='' data-placement='auto-top' data-trigger='hover'>Dan&nbsp;2:44</a>]</span> Hur kan du sga att Mnniskosonen mste bli upphjd <span class="textExplanation">[p ett kors]</span>? Vem r denne Mnniskoson?&quot;
Jag har kommit som ett ljus till vrlden, fr att ingen som tror p mig ska bli kvar i mrkret.
Tror du inte att jag r i Fadern och att Fadern r i mig? De ord <span class="textExplanation">[gr. <i>rhema</i> plural; specifika ord levandegjorda av den helige Ande]</span> jag talar till er talar jag inte av mig sjlv <span class="textExpansion">(p eget initiativ)</span>, det r Fadern som <mark>bo</mark>r i mig som utfr sina grningar <span class="textExplanation">[mktiga mirakler]</span>.
Sanningens Ande, som vrlden inte kan ta emot <span class="textExpansion">(vlkomna)</span>, eftersom den <span class="textExplanation">[vrlden]</span> varken ser eller knner <span class="textExpansion">(har en kunskap baserad p personlig erfarenhet av)</span> honom <span class="textExplanation">[Hjlparen]</span>. Men ni knner <span class="textExpansion">(har en nra personlig erfarenhet av)</span> honom, eftersom han frblir med <span class="textExpansion">(bredvid)</span> er och ska vara i er.
Detta har jag sagt er medan jag fortfarande r kvar hos er.
Frbli <span class="textExpansion">(var kvar)</span> <span class="textExplanation">[lev]</span> i mig, s frblir jag <span class="textExplanation">[ocks]</span> i er. Liksom grenen inte kan bra frukt av sig sjlv om den inte frblir <span class="textExpansion">(skulle vara kvar)</span> i vinstocken, s kan inte heller ni <span class="textExplanation">[bra frukt]</span> om ni inte frblir i <span class="textExplanation">[skulle vara kvar och kontinuerligt leva]</span> i mig.
Jag r vinstocken <span class="textExplanation">[se <a class='popup-verse' data-<mark>bo</mark>ok='' data-chapter='' data-verse='1' data-chapterend='' data-verseend='' data-highlight='' data-placement='auto-top' data-trigger='hover'>vers&nbsp;1</a>]</span>, ni r grenarna. <br>Den som frblir <span class="textExpansion">(r kvar)</span> <span class="textExplanation">[stndigt lever]</span> i mig och den som jag <span class="textExplanation">[ocks]</span> frblir i br rikligt med frukt, fr utan <span class="textExpansion">(vid sidan av; separerade frn)</span> mig kan ni inte gra ngonting.
Om ngon inte frblir <span class="textExpansion">(skulle vara kvar)</span> <span class="textExplanation">[kontinuerligt vill leva]</span> i mig kastas han <mark>bo</mark>rt <span class="textExpansion">(ut)</span> som en <span class="textExplanation">[avbruten]</span> gren och frtorkar, och de samlar ihop dem och kastar dem <span class="textExplanation">[sdana grenar samlar man ihop och kastar]</span> i <span class="textExpansion">(in i)</span> elden, och den <span class="textExplanation">[just denna individuella gren liksom de vriga frvissnade grenarna]</span> brnns upp.
Om ni frblir <span class="textExpansion">(skulle vara kvar)</span> <span class="textExplanation">[vill leva]</span> i mig, och mina ord <span class="textExpansion">(gr. <i>rhemata</i>)</span> frblir <span class="textExpansion">(skulle vara kvar)</span> i er, s frga om <span class="textExpansion">(be om; begr, nska)</span> vad ni vill, s ska det ske er <span class="textExplanation">[och ni ska f det]</span>. <span class="textExplanation">[Nr Jesus talar om &quot;mina ord&quot; anvnds <i>rhema</i> i plural till skillnad mot <a class='popup-verse' data-<mark>bo</mark>ok='' data-chapter='' data-verse='3' data-chapterend='' data-verseend='' data-highlight='' data-placement='auto-top' data-trigger='hover'>vers&nbsp;3</a> dr det str <i>logos</i> i singular.]</span>
Precis som Fadern lskade mig, s lskade jag ocks er <span class="textExplanation">[osjlviskt utgivande]</span>. Frbli <span class="textExpansion">(var kvar)</span> <span class="textExplanation">[lev]</span> i min krlek!
Om ni hller mina bud <span class="textExplanation">[vill flja mina instruktioner]</span> s kommer ni att frbli <span class="textExpansion">(vara kvar)</span> <span class="textExplanation">[leva]</span> i min krlek, liksom som jag har hllit min Faders bud och frblir <span class="textExpansion">(r kvar)</span> <span class="textExplanation">[alltid lever]</span> i hans krlek <span class="textExplanation">[gr. <i>agape</i> som r en osjlvisk, utgivande och rttfrdig krlek]</span>.
Ni har inte utvalt mig, <br/>&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;utan jag har utvalt er. Jag har satt er till <span class="textExplanation">[planterat er fr]</span> att g ut <span class="textExplanation">[i vrlden]</span> <br/>&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;och stndigt bra frukt, och er frukt ska best <span class="textExplanation">[mnniskor som blir frlsta och sjlva blir Jesu lrjungar]</span>, <br>d <span class="textExplanation">[resultatet av att ni r utvalda och lever i min vilja, r grenar i vinstocken, se <a class='popup-verse' data-<mark>bo</mark>ok='' data-chapter='' data-verse='7' data-chapterend='' data-verseend='' data-highlight='' data-placement='auto-top' data-trigger='hover'>vers&nbsp;7</a>]</span> <br/>&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;ska Fadern ge er vad ni n ber om i mitt namn.
Eftersom det var frberedelsedag, och fr att frhindra att kropparna skulle hnga p korsen p sabbaten, fr det var en stor sabbatsdag <span class="textExpansion">(hgsabbat)</span> <span class="textExplanation">[vilket den frsta dagen i det osyrade brdets hgtid r, se <a class='popup-verse' data-<mark>bo</mark>ok='3' data-chapter='23' data-verse='7' data-chapterend='' data-verseend='' data-highlight='' data-placement='auto-top' data-trigger='hover'>3&nbsp;Mos&nbsp;23:7</a>]</span>, beordrade de judiska ledarna Pilatus att benen skulle krossas <span class="textExplanation">[fr att pskynda deras dd]</span> s att de kunde ta <mark>bo</mark>rt kropparna.
Jesus svarade honom: &quot;Om jag vill att han ska vara kvar tills jag kommer, vad rr det dig <span class="textExpansion">(det r inte din sak att veta)</span>? Flj du mig!&quot;
Drfr spred sig ett rykte bland brderna att den lrjungen inte skulle d. Men Jesus hade inte sagt till Petrus att lrjungen inte skulle d utan: &quot;Om jag vill att han ska bli kvar tills jag kommer, vad rr det dig?&quot;

Apostlagärningarna (13)

Innan du slde den, tillhrde inte den dig d? Och nr den var sld, var inte pengarna dina d ocks? <span class="textExplanation">[I grekiskan anvnds en negativ partikel i bda dessa frgor som frvntar sig ett underfrsttt positivt svar: &quot;ja, bde marken och pengarna tillhrde dig&quot;.]</span> Varfr bestmde du dig i ditt hjrta fr detta? Du har inte ljugit fr mnniskor, utan fr Gud.&quot; <span class="textExplanation">[Synden var inte att de inte gav hela summan, utan att de ltsades gra det. Allt givande i den frsta frsamlingen var frivilligt, se <a class='popup-verse' data-<mark>bo</mark>ok='' data-chapter='' data-verse='4' data-chapterend='' data-verseend='' data-highlight='' data-placement='auto-top' data-trigger='hover'>vers&nbsp;4</a>.]</span>
Petrus <mark>stanna</mark>de en lngre tid i <a href="#modalBiblePlace" class="biblePlace" data-toggle="modal" data-place-id=751>Joppe</a> hos Simon som var en ldermakare. <span class="textExplanation">[Att arbeta med att ta fram lder ansgs vara orent bland judarna, eftersom man handskades med dda djur. Att Petrus <mark>bo</mark>r hos ldermakaren Simon, visar att han tar stllning fr hedningarna.]</span>
Nr hon och alla i hennes hus hade ltit dpa sig, sade hon: &quot;Om ni anser att jag tror p <span class="textExpansion">(r trogen)</span> Herren, s kom och <mark>stanna</mark> i mitt hus.&quot; Hon vertygade oss <span class="textExplanation">[de fyra missionrerna]</span> att <mark>stanna</mark> <span class="textExpansion">(hon gav sig inte)</span>.
Eftersom de arbetade inom samma bransch tog Paulus in hos dem och de arbetade tillsammans som sadelmakare <span class="textExpansion">(tltmakare)</span>. <span class="textExplanation">[De arbetade med lder och tillverkade bl.a. tltdukar som resande anvnde inte bara fr vernattning p land utan ocks som skydd mot solen och vinden p dck nr man frdades till sjss.]</span> <span class="textExplanation">[Det nmns inte att Paulus vittnar fr Aquila och Priscilla, vilket antyder att de redan var kristna. Eftersom de reste i sitt yrke hade de troligen kommit till tro tidigare och frt evangeliet till <a href="#modalBiblePlace" class="biblePlace" data-toggle="modal" data-place-id=1111>Rom</a>. Som ledare i frsamlingen kan de ansetts vara ansvariga fr &quot;tumultet kring Chrestus&quot;, vilket gjort att de blivit frvisade frn <a href="#modalBiblePlace" class="biblePlace" data-toggle="modal" data-place-id=1111>Rom</a> och kommit till <a href="#modalBiblePlace" class="biblePlace" data-toggle="modal" data-place-id=405>Korint</a>, en resa som tar tio dagar med bt.]</span>
De bad honom <mark>stanna</mark> dr lngre, men han avbjde
Dessa reste i frvg och vntade p oss i <a href="#modalBiblePlace" class="biblePlace" data-toggle="modal" data-place-id=1280>Troas</a>. <span class="textExplanation">[Det r troligt att &quot;dessa&quot; syftar p Tychikus och Trofimus, som reste i frvg till sin hemprovins fr att frbereda btresan till <a href="#modalBiblePlace" class="biblePlace" data-toggle="modal" data-place-id=735>Jerusalem</a>. Hr i <a href="#modalBiblePlace" class="biblePlace" data-toggle="modal" data-place-id=1040>Filippi</a> ndras berttarformen till &quot;oss&quot;, och Apostlagrningarnas frfattare Lukas ansluter till resesllskapet. Antagligen har han <mark>stanna</mark>t kvar i <a href="#modalBiblePlace" class="biblePlace" data-toggle="modal" data-place-id=1040>Filippi</a> sedan <a class='popup-verse' data-<mark>bo</mark>ok='44' data-chapter='16' data-verse='17' data-chapterend='' data-verseend='' data-highlight='' data-placement='auto-top' data-trigger='hover'>Apg&nbsp;16:17</a>. Frn och med nu och resten av Apostlagrningarna hela vgen till <a href="#modalBiblePlace" class="biblePlace" data-toggle="modal" data-place-id=1111>Rom</a> finns Lukas vid Paulus sida. Det bekrftas i Paulus sista knda brev, det andra till Timoteus som r skrivet i <a href="#modalBiblePlace" class="biblePlace" data-toggle="modal" data-place-id=1111>Rom</a>, dr han skriver att &quot;bara Lukas r kvar hos mig&quot;, se <a class='popup-verse' data-<mark>bo</mark>ok='55' data-chapter='4' data-verse='11' data-chapterend='' data-verseend='' data-highlight='' data-placement='auto-top' data-trigger='hover'>2&nbsp;Tim&nbsp;4:11</a>.]</span>
Drifrn seglade vi ut nsta dag och ndde fram i hjd med <span class="textExplanation">[n]</span> <a href="#modalBiblePlace" class="biblePlace" data-toggle="modal" data-place-id=395>Chios</a>. Dagen drp lade vi till vid <span class="textExplanation">[n]</span> <a href="#modalBiblePlace" class="biblePlace" data-toggle="modal" data-place-id=1122>Samos</a>. <span class="textExplanation">[De <mark>stanna</mark>r troligen till i hamnstaden <a href="#modalBiblePlace" class="biblePlace" data-toggle="modal" data-place-id=1438>Pythagoras</a>, som ftt sitt namn frn den knde matematikern frn 500 f.Kr. som var fdd p denna .]</span> Efter ytterligare en dag kom vi till <span class="textExplanation">[staden]</span> <a href="#modalBiblePlace" class="biblePlace" data-toggle="modal" data-place-id=899>Miletos</a>.
Jag vet bara att den helige Ande i stad efter stad vittnar att <mark>bo</mark>jor och lidanden vntar mig.
Sedan vi seglat frn <a href="#modalBiblePlace" class="biblePlace" data-toggle="modal" data-place-id=1282>Tyros</a> kom vi till <a href="#modalBiblePlace" class="biblePlace" data-toggle="modal" data-place-id=1057>Ptolemais</a> <span class="textExplanation">[nuvarande Akko]</span>. Vi hlsade p syskonen <span class="textExpansion">(brderna och systrarna i tron)</span> dr och <mark>stanna</mark>de hos dem en dag. <span class="textExplanation">[Medan bten lastades om.]</span>
Nsta dag fortsatte vi <span class="textExplanation">[btresan]</span> och kom till <a href="#modalBiblePlace" class="biblePlace" data-toggle="modal" data-place-id=365>Caesarea</a>. Dr gick vi hem till evangelisten Filippus, som var en av de sju <span class="textExplanation">[se <a class='popup-verse' data-<mark>bo</mark>ok='44' data-chapter='6' data-verse='5' data-chapterend='' data-verseend='' data-highlight='' data-placement='auto-top' data-trigger='hover'>Apg&nbsp;6:5</a>]</span>, och <mark>stanna</mark>de hos honom.
Paulus sade till officeren och soldaterna: &quot;Om de inte <mark>stanna</mark>r kvar om<mark>bo</mark>rd kan ni inte bli rddade.&quot;
Men de drev emot ett rev <span class="textExpansion">(ordagrant &quot;en plats ppen fr tv hav&quot;)</span> dr skeppet gick p grund. Fren <mark>bo</mark>rrade sig in och stod orubbligt fast, medan aktern brjade brytas snder av de kraftiga brnningarna.
<span class="textExplanation">[<a href="#modalBiblePlace" class="biblePlace" data-toggle="modal" data-place-id=1111>Rom</a> grundades 753 f.Kr. och var byggd p sju kullar vid floden Tibern. <a href="#modalBiblePlace" class="biblePlace" data-toggle="modal" data-place-id=1111>Rom</a> hade under Paulus tid omkring 400000 invnare. Det bermda Colosseum fanns nnu inte, det byggdes i slutet p 70-talet e.Kr., men bermda byggnader var Jupiters tempel, Caesars palats och krigsguden Mars tempel. I <a href="#modalBiblePlace" class="biblePlace" data-toggle="modal" data-place-id=1111>Rom</a> fanns en stor judisk befolkning p nrmare 50000 personer. De var indelade i minst elva synagogor, efter stadens olika distrikt.]</span> Nr vi kom fram till <a href="#modalBiblePlace" class="biblePlace" data-toggle="modal" data-place-id=1111>Rom</a> fick Paulus tillstnd att <mark>bo</mark> fr sig sjlv tillsammans med den soldat som skulle bevaka honom. <span class="textExplanation">[Tillsammans med Paulus finns ven Lukas och Aristarchus som rest med honom frn <a href="#modalBiblePlace" class="biblePlace" data-toggle="modal" data-place-id=735>Jerusalem</a>. I breven som Paulus skriver frn <a href="#modalBiblePlace" class="biblePlace" data-toggle="modal" data-place-id=1111>Rom</a> omnmns ven Timoteus, Johannes Markus och Demas. Paulus r i husarrest. Han <mark>bo</mark>r troligen i ett romerskt hyreshus i nrheten av pretoriangardets frlggning utanfr stadsmuren i nordstra <a href="#modalBiblePlace" class="biblePlace" data-toggle="modal" data-place-id=1111>Rom</a>. <mark>Bo</mark>staden verkar rymlig, se <a class='popup-verse' data-<mark>bo</mark>ok='' data-chapter='' data-verse='23' data-chapterend='' data-verseend='' data-highlight='' data-placement='auto-top' data-trigger='hover'>vers&nbsp;23</a>. Lukas och flera av Paulus medarbetare <mark>bo</mark>r troligen ocks dr med honom. Vakten som r fastkedjad till Paulus hgra hand r en soldat av lg rang. Detta terspeglar att Paulus stllning som romersk med<mark>bo</mark>rgare inte var lika speciell i <a href="#modalBiblePlace" class="biblePlace" data-toggle="modal" data-place-id=1111>Rom</a> som i provinserna, se <a class='popup-verse' data-<mark>bo</mark>ok='44' data-chapter='22' data-verse='25' data-chapterend='' data-verseend='29' data-highlight='' data-placement='auto-top' data-trigger='hover'>Apg&nbsp;22:25&ndash;29</a>.]</span>

Romarbrevet (1)

Innan barnen var fdda och varken hade gjort gott eller ont,

1 Korintierbrevet (8)

Om det arbete <span class="textExpansion">(verk)</span> som ngon har byggt bestr <span class="textExplanation">[provet]</span>, s ska han f sin ln,
Till de ogifta och till nkorna sger jag: <br/>&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;det r bst fr dem om de frblir som jag.
Men om hon skiljer sig ska hon frbli ogift eller frsonas med sin man. En man fr inte <span class="textExplanation">[heller]</span> verge sin hustru.
Var och en ska bli kvar i den stllning <br/>&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;han hade nr han blev kallad.
Syskon <span class="textExpansion">(brder och systrar i tron)</span>, <br/>&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;var och en ska infr Gud frbli som han var nr han blev kallad.
Men lyckligare <span class="textExpansion">(saligare)</span> r hon om hon frblir som hon r. Det r min mening, och jag tror att ven jag har Guds Ande.
Men nu bestr <span class="textExpansion">(s frblir nu)</span>: <br/>&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;tro, <br/>&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;hopp, <br/>&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;krlek <br/>&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; dessa tre <br>men strst <span class="textExpansion">(mest framstende)</span> bland dem <span class="textExpansion">(ordagrant: av dessa)</span> r krleken. <span class="textExplanation">[Krleken r Guds rttfrdiga, osjlviska och utgivande &quot;agape-krlek&quot;. Tillsammans med tron <span class="textExpansion">(som knnetecknas av en trofast tillit och frtrstan)</span> och hoppet <span class="textExpansion">(som kommer med en gldjerik och trosviss frvntan om evig frlsning)</span> frblir krleken hos Gud fr all framtid.]</span>
Efter det visade han sig fr ver 500 syskon <span class="textExpansion">(brder och systrar i tron)</span> <br/>&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;<br/>&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;vid ett tillflle, varav de flesta fortfarande lever, men ngra har somnat in <span class="textExpansion">(dtt)</span>.

2 Korintierbrevet (3)

Fr om det <span class="textExplanation">[gamla]</span> som nu r i en process att upphra <span class="textExplanation">[genom att evangeliet predikas]</span> hade hrlighet, hur mycket strre framtrder d inte den hrlighet som bestr <span class="textExpansion">(r permanent)</span>?
Men deras sinnen blev frhrdade <span class="textExpansion">(blev hrda)</span> <span class="textExplanation">[de frlorade frmgan att frst]</span>, fr n i dag finns samma slja kvar nr man lser <span class="textExplanation">[nr var och en vid frelsningen p ett personligt stt terknyter och lever sig in i]</span> gamla frbundets texter, och den lyfts inte <mark>bo</mark>rt, eftersom den <span class="textExplanation">[frst]</span> frsvinner i den Smorde <span class="textExpansion">(Messias, Kristus)</span>.
Precis som det str skrivet: <br>&quot;Han <span class="textExplanation">[den rttfrdige]</span> strr ut <span class="textExpansion">(r geners, sr rikligt)</span>, han ger till de fattiga, <br/>&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;hans rttfrdighet <span class="textExpansion">(hans grningar av rttvisa, medmnsklighet, och godhet)</span> varar i evighet.&quot; <span class="textExplanation">[<a class='popup-verse' data-<mark>bo</mark>ok='19' data-chapter='112' data-verse='9' data-chapterend='' data-verseend='' data-highlight='' data-placement='auto-top' data-trigger='hover'>Ps&nbsp;112:9</a>]</span>

Filipperbrevet (1)

vertygad om detta, vet jag att jag ska leva kvar och vara med er alla, fr er framgng <span class="textExpansion">(utveckling, frdjupning)</span> och gldje i tron,

1 Timoteusbrevet (1)

Men hon ska bli frlst genom barnafdandet <span class="textExplanation">[trots frbannelsen, se <a class='popup-verse' data-<mark>bo</mark>ok='1' data-chapter='3' data-verse='16' data-chapterend='' data-verseend='' data-highlight='' data-placement='auto-top' data-trigger='hover'>1&nbsp;Mos&nbsp;3:16</a>]</span>, <br/>&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;om de <span class="textExplanation">[kvinnorna]</span> fortstter att leva i <br/>&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;<br/>&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;tro, <br/>&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;<br/>&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;krlek <span class="textExplanation">[som r osjlvisk och utgivande]</span><br/>&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;<br/>&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;och helgelse <br/>&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;med gott omdme. <span class="textExplanation">[Det grekiska ordet <i>sophrosyne</i> beskriver ett vlbalanserat sinne som karaktriseras av sjlvdisciplin och sjlvinsikt.]</span> <span class="textExplanation">[I <a class='popup-verse' data-<mark>bo</mark>ok='' data-chapter='' data-verse='14' data-chapterend='' data-verseend='' data-highlight='' data-placement='auto-top' data-trigger='hover'>vers&nbsp;14</a> syftade &quot;kvinnan&quot; specifikt p Eva; hr breddas betydelsen till kvinnan i allmnhet. Ordet &quot;genom&quot; har inte betydelsen att det r p grund av barnafdandet som en kvinna blir frlst. Det r helt klart eftersom nsta fras uttryckligen sger att hon mste &quot;fortstta leva i tro, krlek och helgelse&quot;. Vad Paulus verkar betona r att barnafdande och moderskap inte r syndigt utan r ngot fint och moraliskt rent. Anledningen kan vara att det fanns vissa i <a href="#modalBiblePlace" class="biblePlace" data-toggle="modal" data-place-id=499>Efesos</a> som frbjd ktenskap och lrde ut att celibat var ndvndigt fr frlsning, se <a class='popup-verse' data-<mark>bo</mark>ok='54' data-chapter='4' data-verse='3' data-chapterend='' data-verseend='' data-highlight='' data-placement='auto-top' data-trigger='hover'>1&nbsp;Tim&nbsp;4:3</a>. Paulus talar positivt om familjelivet och uppmanar nkor att gifta om sig, se <a class='popup-verse' data-<mark>bo</mark>ok='54' data-chapter='5' data-verse='14' data-chapterend='' data-verseend='' data-highlight='' data-placement='auto-top' data-trigger='hover'>1&nbsp;Tim&nbsp;5:14</a>.]</span>

2 Timoteusbrevet (3)

Om vi r otrogna <span class="textExpansion">(inte tror)</span>, <br/>&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;s r han trogen <span class="textExplanation">[sitt ord, se <a class='popup-verse' data-<mark>bo</mark>ok='41' data-chapter='16' data-verse='16' data-chapterend='' data-verseend='' data-highlight='' data-placement='auto-top' data-trigger='hover'>Mark&nbsp;16:16</a>]</span>, <br>fr han kan inte frneka sig sjlv. <span class="textExplanation">[<a class='popup-verse' data-<mark>bo</mark>ok='' data-chapter='' data-verse='11' data-chapterend='' data-verseend='13' data-highlight='' data-placement='auto-top' data-trigger='hover'>Vers&nbsp;11&ndash;13</a> r antagligen en tidig kristen hymn eller dikt. Den frsta delen r en uppmuntran till de troende, se <a class='popup-verse' data-<mark>bo</mark>ok='' data-chapter='' data-verse='11' data-chapterend='' data-verseend='12' data-highlight='' data-placement='auto-top' data-trigger='hover'>vers&nbsp;11ba&ndash;12</a>. Den andra delen r en varning fr dem som aktivt tagit avstnd frn Jesus, se <a class='popup-verse' data-<mark>bo</mark>ok='' data-chapter='' data-verse='12' data-chapterend='' data-verseend='13' data-highlight='' data-placement='auto-top' data-trigger='hover'>vers&nbsp;12b&ndash;13</a>. Liknande motsatsfrhllanden beskrivs i <a class='popup-verse' data-<mark>bo</mark>ok='19' data-chapter='18' data-verse='26' data-chapterend='' data-verseend='27' data-highlight='' data-placement='auto-top' data-trigger='hover'>Ps&nbsp;18:26&ndash;27</a>. Uttrycket &quot;detta r ett ord att lita p&quot; anvnds totalt fem gnger i pastoralbreven. De vriga fyra r: <a class='popup-verse' data-<mark>bo</mark>ok='54' data-chapter='1' data-verse='15' data-chapterend='' data-verseend='' data-highlight='' data-placement='auto-top' data-trigger='hover'>1&nbsp;Tim&nbsp;1:15</a>; <a class='popup-verse' data-<mark>bo</mark>ok='54' data-chapter='3' data-verse='1' data-chapterend='' data-verseend='' data-highlight='' data-placement='auto-top' data-trigger='hover'>1&nbsp;Tim&nbsp;3:1</a>; <a class='popup-verse' data-<mark>bo</mark>ok='54' data-chapter='4' data-verse='9' data-chapterend='' data-verseend='' data-highlight='' data-placement='auto-top' data-trigger='hover'>1&nbsp;Tim&nbsp;4:9</a>; <a class='popup-verse' data-<mark>bo</mark>ok='56' data-chapter='3' data-verse='8' data-chapterend='' data-verseend='' data-highlight='' data-placement='auto-top' data-trigger='hover'>Tit&nbsp;3:8</a>. Det r fundamentala sanningar i den kristna tron.]</span>
Men du mste hlla fast vid det du lrt dig <span class="textExpansion">(intellektuellt frsttt)</span> och som du r vertygad om <span class="textExpansion">(frvissad om, trogen i)</span>. Du knner ju personligen dem som har undervisat dig. <span class="textExplanation">[Paulus syftade p Timoteus mor Eunice och hans mormor Lois, se <a class='popup-verse' data-<mark>bo</mark>ok='55' data-chapter='1' data-verse='5' data-chapterend='' data-verseend='' data-highlight='' data-placement='auto-top' data-trigger='hover'>2&nbsp;Tim&nbsp;1:5</a>, och ven p sig sjlv, se <a class='popup-verse' data-<mark>bo</mark>ok='55' data-chapter='1' data-verse='13' data-chapterend='' data-verseend='' data-highlight='' data-placement='auto-top' data-trigger='hover'>2&nbsp;Tim&nbsp;1:13</a>; <a class='popup-verse' data-<mark>bo</mark>ok='55' data-chapter='2' data-verse='2' data-chapterend='' data-verseend='' data-highlight='' data-placement='auto-top' data-trigger='hover'>2:2</a>. Kanske tnkte ven Paulus p flera plitliga lrare som han har nmnt, se <a class='popup-verse' data-<mark>bo</mark>ok='55' data-chapter='2' data-verse='2' data-chapterend='' data-verseend='' data-highlight='' data-placement='auto-top' data-trigger='hover'>2&nbsp;Tim&nbsp;2:2</a>.]</span>
Erastus <br/>&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;<mark>stanna</mark>de kvar i <a href="#modalBiblePlace" class="biblePlace" data-toggle="modal" data-place-id=405>Korint</a> <span class="textExplanation">[vster om <a href="#modalBiblePlace" class="biblePlace" data-toggle="modal" data-place-id=499>Efesos</a>, p andra sidan Egeiska havet]</span>, <br>men Trofimus <br/>&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;lmnade jag i <a href="#modalBiblePlace" class="biblePlace" data-toggle="modal" data-place-id=899>Miletos</a> <span class="textExplanation">[strax sder om <a href="#modalBiblePlace" class="biblePlace" data-toggle="modal" data-place-id=499>Efesos</a>]</span>, eftersom han var sjuk.

Hebreerbrevet (6)

utan far, <br/>&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;utan mor, <br/>&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;utan slktregister, <br/>&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;hans dagar har ingen brjan, <br/>&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;<br/>&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;hans liv har inget slut: <br/>&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;han r som Guds Son, <br>och frblir prst fr evigt.
Men eftersom han <span class="textExplanation">[vr versteprst Jesus]</span> lever fr evigt, har han ett permanent <span class="textExpansion">(ofrnderligt)</span> prstadme.
Ni knde <span class="textExpansion">(sympatiserade)</span> med dem som satt i fngelse, och ni accepterade med gldje att era tillgngar konfiskerades, drfr att ni visste att ni gde ngot bttre och mera varaktigt. <span class="textExplanation">[Enligt romersk lag kunde pfljden fr vissa brott vara konfiskering av den dmdes tillgngar. Hebreerbrevets lsare har allts talats och bestraffats fr sin tro p Jesus.]</span>
Frasen &quot;n en gng&quot; visar att det som skakas ska frsvinna <span class="textExpansion">(frndras, bytas ut)</span>, eftersom det r skapat, fr att det som inte kan skakas ska best.
Frbli i syskonkrleken <span class="textExpansion">(hll den msesidiga krleken och omsorgen om varandra levande)</span>. <span class="textExplanation">[Att visa omsorg om troende syskon gr att krleken blir synlig. Hr fljer tv exempel som tar upp gstfrihet och engagemang fr de frihetsbervade. Jesus talar ven om detta i <a class='popup-verse' data-<mark>bo</mark>ok='40' data-chapter='25' data-verse='31' data-chapterend='' data-verseend='46' data-highlight='' data-placement='auto-top' data-trigger='hover'>Matt&nbsp;25:31&ndash;46</a> och lter oss frst att det vi gr utfr vi egentligen fr Herren sjlv.]</span>
Fr hr har vi ingen permanent stad, utan vi ser fram emot <span class="textExpansion">(sker efter, lngtar efter)</span> den som ska komma.

1 Petrusbrevet (2)

Ni har <span class="textExplanation">[ju]</span> blivit pnyttfdda <span class="textExplanation">[ni r fdda p nytt frn ovan, se <a class='popup-verse' data-<mark>bo</mark>ok='' data-chapter='' data-verse='3' data-chapterend='' data-verseend='' data-highlight='' data-placement='auto-top' data-trigger='hover'>vers&nbsp;3</a>]</span>, inte av <span class="textExpansion">(utifrn, utav)</span> frgnglig <span class="textExpansion">(mtlig)</span> sd <span class="textExplanation">[p ett mnskligt stt]</span>, utan av en ofrgnglig, genom Guds ord <span class="textExplanation">[gr. <i>logos</i> singular]</span> som lever och bestr <span class="textExpansion">(frblir; <mark>stanna</mark>r kvar)</span>.
men Herrens ord <span class="textExpansion">(rhema)</span> bestr fr evigt. <br><span class="textExplanation">[<a class='popup-verse' data-<mark>bo</mark>ok='23' data-chapter='40' data-verse='6' data-chapterend='' data-verseend='8' data-highlight='' data-placement='auto-top' data-trigger='hover'>Jes&nbsp;40:6&ndash;8</a>]</span> Detta r ocks det ord <span class="textExpansion">(gr. <i>rhema</i>)</span> som har frkunnats fr <span class="textExpansion">(det goda budskapet evangeliet som frts fram till)</span> er. <span class="textExplanation">[Petrus plockar troligen ocks upp ordet <i>euangelizo</i> frn <a class='popup-verse' data-<mark>bo</mark>ok='23' data-chapter='40' data-verse='8' data-chapterend='' data-verseend='' data-highlight='' data-placement='auto-top' data-trigger='hover'>Jes&nbsp;40:8</a>. Evangeliet r det glada budskapet. I citatet i <a class='popup-verse' data-<mark>bo</mark>ok='' data-chapter='' data-verse='25' data-chapterend='' data-verseend='' data-highlight='' data-placement='auto-top' data-trigger='hover'>vers&nbsp;25</a> anvnds det grekiska ordet <i>rhema</i>, till skillnad mot i <a class='popup-verse' data-<mark>bo</mark>ok='' data-chapter='' data-verse='23' data-chapterend='' data-verseend='' data-highlight='' data-placement='auto-top' data-trigger='hover'>vers&nbsp;23</a> dr det str <i>logos</i>. Dessa grekiska ord anvnds bda om Guds levande Ord. Rhema kan ibland frsts som enskilda ord citerade frn Skriften levandegjorda av den helige Ande till trst, frmaning och uppmuntran.]</span>

1 Johannesbrevet (24)

Den som <span class="textExplanation">[gng p gng]</span> sger sig frbli <span class="textExplanation">[<a class='popup-verse' data-<mark>bo</mark>ok='43' data-chapter='15' data-verse='4' data-chapterend='' data-verseend='10' data-highlight='' data-placement='auto-top' data-trigger='hover'>Joh&nbsp;15:4&ndash;10</a>]</span> i honom r <span class="textExplanation">[alltid]</span> skyldig att sjlv ocks vandra <span class="textExpansion">(leva)</span> precis p samma stt som han <span class="textExplanation">[Jesus]</span> vandrade <span class="textExpansion">(levde)</span>.
Den som lskar sin broder <span class="textExplanation">[och fortstter att lska osjlviskt och utgivande]</span> frblir <span class="textExpansion">(blir/<mark>stanna</mark>r kvar; lever)</span> i ljuset <br> i honom finns ingenting som leder till fall <span class="textExpansion">(inget som kan utlsa/frorsaka en skandal)</span>.
Jag har skrivit till er barn <span class="textExplanation">[andliga sm barn under uppfostran gr <i>paidion</i>]</span>, <br/>&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;fr ni har lrt knna <span class="textExpansion">(har en personlig relation med)</span> Fadern. <br>Jag har skrivit till er <span class="textExplanation">[andliga]</span> fder, <br/>&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;fr ni har lrt knna <span class="textExpansion">(har en personlig relation med)</span> honom som r frn begynnelsen. <br>Jag har skrivit till er unga mn, <br/>&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;fr ni r starka <span class="textExpansion">(har ftt en inne<mark>bo</mark>ende kraft)</span> <br/>&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;och Guds ord <span class="textExpansion">(gr. <i>logos</i>)</span> frblir <span class="textExpansion">(r kvar; <mark>bo</mark>r)</span> i er <br/>&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;och ni har segrat ver den onde. <span class="textExplanation">[Johannes karaktriserar de troende med att deras synder har blivit frltna och att de har lrt knna Fadern. Detta speglar lftet i <a class='popup-verse' data-<mark>bo</mark>ok='24' data-chapter='31' data-verse='31' data-chapterend='' data-verseend='34' data-highlight='' data-placement='auto-top' data-trigger='hover'>Jer&nbsp;31:31&ndash;34</a> och visar p kontinuiteten mellan det Gamla och Nya testamentet.]</span>
Vrlden frgs <span class="textExpansion">(gr under; upphr, frsvinner)</span> och <span class="textExpansion">(ven, likas)</span> dess begr <span class="textExpansion">(starka passion)</span> <span class="textExplanation">[efter det som r ont]</span>, men den som gr Guds vilja <span class="textExplanation">[och fortstter utfra Guds nskan och lngtan med dess bestmda syften]</span> frblir i evighet <span class="textExplanation">[ordagrant: bestr in i tidsldern dvs. fram tills evigheten kommer]</span>. <span class="textExplanation">[Det r viktigt att betona att Johannes inte frdmer vrlden och dess resurser i sitt evangelium beskriver han sjlv Faderns krlek till vrlden <span class="textExpansion">(gr. kosmos)</span>, se <a class='popup-verse' data-<mark>bo</mark>ok='43' data-chapter='3' data-verse='16' data-chapterend='' data-verseend='' data-highlight='' data-placement='auto-top' data-trigger='hover'>Joh&nbsp;3:16</a>. Allt som Gud har skapat r gott, se <a class='popup-verse' data-<mark>bo</mark>ok='1' data-chapter='1' data-verse='4' data-chapterend='' data-verseend='' data-highlight='' data-placement='auto-top' data-trigger='hover'>1&nbsp;Mos&nbsp;1:4</a>, <a class='popup-verse' data-<mark>bo</mark>ok='1' data-chapter='1' data-verse='10' data-chapterend='' data-verseend='' data-highlight='' data-placement='auto-top' data-trigger='hover'>10</a>, <a class='popup-verse' data-<mark>bo</mark>ok='1' data-chapter='1' data-verse='12' data-chapterend='' data-verseend='' data-highlight='' data-placement='auto-top' data-trigger='hover'>12</a>, <a class='popup-verse' data-<mark>bo</mark>ok='1' data-chapter='1' data-verse='18' data-chapterend='' data-verseend='' data-highlight='' data-placement='auto-top' data-trigger='hover'>18</a>, <a class='popup-verse' data-<mark>bo</mark>ok='1' data-chapter='1' data-verse='21' data-chapterend='' data-verseend='' data-highlight='' data-placement='auto-top' data-trigger='hover'>21</a>, <a class='popup-verse' data-<mark>bo</mark>ok='1' data-chapter='1' data-verse='25' data-chapterend='' data-verseend='' data-highlight='' data-placement='auto-top' data-trigger='hover'>25</a>, <a class='popup-verse' data-<mark>bo</mark>ok='1' data-chapter='1' data-verse='31' data-chapterend='' data-verseend='' data-highlight='' data-placement='auto-top' data-trigger='hover'>31</a>; <a class='popup-verse' data-<mark>bo</mark>ok='43' data-chapter='1' data-verse='1' data-chapterend='' data-verseend='18' data-highlight='' data-placement='auto-top' data-trigger='hover'>Joh&nbsp;1:1&ndash;18</a>. <i>Kosmos</i> kan syfta p flera saker, vilket Johannes hr ocks frtydligar genom att beskriva vad som driver ogudaktiga mnniskor p jorden i deras vrdsliga angelgenheter. Kttets och gonens begr inkluderar allt som kan bli till ett begr. Hunger, sexualdrift, kreativitet, osv. r alla goda drivkrafter inom de begrsningar Gud har gett, men kan ocks missbrukas. Problemet r den fallna mnskliga naturen som fljer det onda i stllet fr det goda och tillber det skapade i stllet fr Skaparen, se <a class='popup-verse' data-<mark>bo</mark>ok='45' data-chapter='1' data-verse='20' data-chapterend='' data-verseend='' data-highlight='' data-placement='auto-top' data-trigger='hover'>Rom&nbsp;1:20</a>. De tre punkterna den syndfulla naturens begr, gats begr och det skrytsamma pratet tcker in de synder som p ett speciellt stt frdrvar det goda i Guds skapelse. Jesus frestades ocks p dessa tre omrden, se <a class='popup-verse' data-<mark>bo</mark>ok='42' data-chapter='4' data-verse='1' data-chapterend='' data-verseend='13' data-highlight='' data-placement='auto-top' data-trigger='hover'>Luk&nbsp;4:1&ndash;13</a>. ven den frsta frestelsen som nmns i Bibeln fljer samma mnster. Frukten mttade en hunger som inte ville underordna sig Gud, se <a class='popup-verse' data-<mark>bo</mark>ok='1' data-chapter='3' data-verse='6' data-chapterend='' data-verseend='' data-highlight='' data-placement='auto-top' data-trigger='hover'>1&nbsp;Mos&nbsp;3:6</a>.]</span>
De har gtt ut frn oss <span class="textExplanation">[utgtt frn vr gemenskap och lra]</span>, <br/>&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;men de hrde aldrig till oss, <br/>&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;fr om de hade hrt till oss, <br>skulle de varit kvar med oss. Men de lmnade, och det visar <span class="textExpansion">(s att det skulle bli uppenbart)</span> att inte alla hr till oss.
Lt det ni ftt hra frn brjan frbli <span class="textExpansion">(<mark>bo</mark>, leva)</span> i er. <br>Om det ni hrt frn brjan frblir <span class="textExpansion">(<mark>bo</mark>r, lever)</span> i er, <br>s ska ni frbli <span class="textExpansion">(<mark>bo</mark>, leva)</span> i Sonen och i Fadern.
Men vad det gller er s r den smrjelse som ni har ftt frn honom <span class="textExplanation">[den Helige, se <a class='popup-verse' data-<mark>bo</mark>ok='' data-chapter='' data-verse='20' data-chapterend='' data-verseend='' data-highlight='' data-placement='auto-top' data-trigger='hover'>vers&nbsp;20</a>]</span> kvar i er <span class="textExpansion">(den <mark>bo</mark>r i er)</span>. Ni behver inte att ngon <span class="textExplanation">[falsk lrare, antikrist, motstndare till Jesus, se <a class='popup-verse' data-<mark>bo</mark>ok='' data-chapter='' data-verse='18' data-chapterend='' data-verseend='19' data-highlight='' data-placement='auto-top' data-trigger='hover'>vers&nbsp;18&ndash;19</a>]</span> lr <span class="textExpansion">(undervisar)</span> er, lt i stllet hans <span class="textExplanation">[den Heliges]</span> smrjelse fortstta att lra er allting, den r sanning och inte lgn, s, just som han lrde er, frbli <span class="textExpansion">(var kvar, lev)</span> i honom. <span class="textExplanation">[Det grekiska ordet fr att lra och undervisa anvnds tre gnger i <a class='popup-verse' data-<mark>bo</mark>ok='' data-chapter='' data-verse='27' data-chapterend='' data-verseend='' data-highlight='' data-placement='auto-top' data-trigger='hover'>vers&nbsp;27</a> och bara hr i hela detta brev. ven ordet fr att frneka anvnds tre gnger i detta stycke och ingen annanstans i brevet, se <a class='popup-verse' data-<mark>bo</mark>ok='' data-chapter='' data-verse='22' data-chapterend='' data-verseend='23' data-highlight='' data-placement='auto-top' data-trigger='hover'>vers&nbsp;22&ndash;23</a>. Jesus talade om den helige Ande som skulle undervisa lrjungarna, se <a class='popup-verse' data-<mark>bo</mark>ok='43' data-chapter='14' data-verse='26' data-chapterend='' data-verseend='' data-highlight='' data-placement='auto-top' data-trigger='hover'>Joh&nbsp;14:26</a>. Johannes tar inte avstnd frn lrare och all undervisning bara det att han skriver detta brev, se <a class='popup-verse' data-<mark>bo</mark>ok='' data-chapter='' data-verse='26' data-chapterend='' data-verseend='' data-highlight='' data-placement='auto-top' data-trigger='hover'>vers&nbsp;26</a>, visar p vikten av god undervisning, se <a class='popup-verse' data-<mark>bo</mark>ok='49' data-chapter='4' data-verse='11' data-chapterend='' data-verseend='' data-highlight='' data-placement='auto-top' data-trigger='hover'>Ef&nbsp;4:11</a>. Det behvs dock inga nya, gnostiska uppenbarelser som lr ut en annan Jesus. Den helige Ande vill ocks hjlpa varje troende att avgra om det r sanningen som undervisas.]</span>
<span class="textExplanation">[Sex gnger i fljande stycke frskrar Johannes att den som tror r Guds barn, se <a class='popup-verse' data-<mark>bo</mark>ok='62' data-chapter='2' data-verse='28' data-chapterend='' data-verseend='' data-highlight='' data-placement='auto-top' data-trigger='hover'>1&nbsp;Joh&nbsp;2:28</a>; <a class='popup-verse' data-<mark>bo</mark>ok='62' data-chapter='3' data-verse='1' data-chapterend='' data-verseend='' data-highlight='' data-placement='auto-top' data-trigger='hover'>3:1</a>, <a class='popup-verse' data-<mark>bo</mark>ok='62' data-chapter='3' data-verse='2' data-chapterend='' data-verseend='' data-highlight='' data-placement='auto-top' data-trigger='hover'>2</a>, <a class='popup-verse' data-<mark>bo</mark>ok='62' data-chapter='3' data-verse='7' data-chapterend='' data-verseend='' data-highlight='' data-placement='auto-top' data-trigger='hover'>7</a>, <a class='popup-verse' data-<mark>bo</mark>ok='62' data-chapter='3' data-verse='10a' data-chapterend='' data-verseend='' data-highlight='' data-placement='auto-top' data-trigger='hover'>10a</a>, <a class='popup-verse' data-<mark>bo</mark>ok='62' data-chapter='3' data-verse='10b' data-chapterend='' data-verseend='' data-highlight='' data-placement='auto-top' data-trigger='hover'>10b</a>. Tio gnger frn <a class='popup-verse' data-<mark>bo</mark>ok='' data-chapter='' data-verse='29' data-chapterend='' data-verseend='' data-highlight='' data-placement='auto-top' data-trigger='hover'>vers&nbsp;29</a> och till slutet anvnds ordet &quot;fdd&quot;. Det har inte anvnts ngon gng tidigare i brevet. Den som r fdd av honom r hans barn. De tror p Gud och lskar sina syskon medan de vntar p Jesu terkomst. Ordet gr som en rd trd genom detta stycke och anvnds fem gnger, se <a class='popup-verse' data-<mark>bo</mark>ok='62' data-chapter='2' data-verse='28' data-chapterend='' data-verseend='' data-highlight='' data-placement='auto-top' data-trigger='hover'>1&nbsp;Joh&nbsp;2:28</a>; <a class='popup-verse' data-<mark>bo</mark>ok='62' data-chapter='3' data-verse='2a' data-chapterend='' data-verseend='' data-highlight='' data-placement='auto-top' data-trigger='hover'>3:2a</a>, <a class='popup-verse' data-<mark>bo</mark>ok='62' data-chapter='3' data-verse='2b' data-chapterend='' data-verseend='' data-highlight='' data-placement='auto-top' data-trigger='hover'>2b</a>, <a class='popup-verse' data-<mark>bo</mark>ok='62' data-chapter='3' data-verse='5' data-chapterend='' data-verseend='' data-highlight='' data-placement='auto-top' data-trigger='hover'>5</a>, <a class='popup-verse' data-<mark>bo</mark>ok='62' data-chapter='3' data-verse='8' data-chapterend='' data-verseend='' data-highlight='' data-placement='auto-top' data-trigger='hover'>8</a>. Jesus har uppenbarats nr han kom till jorden och kommer att uppenbaras nr han kommer tillbaka.]</span> Nu kra sm barn <span class="textExplanation">[lskade unga familjemedlemmar i tron]</span>: Fortstt att frbli <span class="textExpansion">(var kvar, lev)</span> i honom. D kan vi vara frimodiga nr han uppenbarar sig och behver inte skmmas <span class="textExpansion">(rygga tillbaka frn honom i skam)</span> vid hans ankomst.
Alla som frblir i <span class="textExpansion">(lever i, r frenad med)</span> honom <br/>&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;syndar inte vanemssigt <span class="textExpansion">(vandrar inte fel, missar inte mlet)</span>. Alla som medvetet syndar <span class="textExpansion">(vandrar fel, missar mlet)</span> <br/>&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;har inte sett <span class="textExpansion">(prvat, underskt, lagt ngon vikt vid)</span> honom eller knt <span class="textExpansion">(haft en personlig erfarenhet av)</span> honom. <span class="textExplanation">[Synd har att gra med att missa mlet med livet, som r att leva i gemenskap med Gud. Nr Guds bud vertrds bryts gemenskapen. Laglshet r en aspekt av synd, se <a class='popup-verse' data-<mark>bo</mark>ok='' data-chapter='' data-verse='4' data-chapterend='' data-verseend='' data-highlight='' data-placement='auto-top' data-trigger='hover'>vers&nbsp;4</a>. Fr fler beskrivningar se <a class='popup-verse' data-<mark>bo</mark>ok='20' data-chapter='24' data-verse='9' data-chapterend='' data-verseend='' data-highlight='' data-placement='auto-top' data-trigger='hover'>Ords&nbsp;24:9</a>; <a class='popup-verse' data-<mark>bo</mark>ok='45' data-chapter='14' data-verse='23' data-chapterend='' data-verseend='' data-highlight='' data-placement='auto-top' data-trigger='hover'>Rom&nbsp;14:23</a>; <a class='popup-verse' data-<mark>bo</mark>ok='59' data-chapter='4' data-verse='17' data-chapterend='' data-verseend='' data-highlight='' data-placement='auto-top' data-trigger='hover'>Jak&nbsp;4:17</a>; <a class='popup-verse' data-<mark>bo</mark>ok='62' data-chapter='5' data-verse='17' data-chapterend='' data-verseend='' data-highlight='' data-placement='auto-top' data-trigger='hover'>1&nbsp;Joh&nbsp;5:17</a>. Synden river snder gemenskapen mellan mnniskor, men frstr ven den enskilda mnniskans sjlvbild som tar sig uttryck i stolthet och skam. ven relationen till djuren och skapelsen pverkas av synden, se <a class='popup-verse' data-<mark>bo</mark>ok='45' data-chapter='8' data-verse='19' data-chapterend='' data-verseend='' data-highlight='' data-placement='auto-top' data-trigger='hover'>Rom&nbsp;8:19</a>.]</span>
<br>Alla som r fdda av Gud <span class="textExpansion">(har honom som sin Far)</span> <br/>&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;praktiserar inte synd <span class="textExpansion">(lever inte vanemssigt i synd, vandrar inte fel, missar inte mlet)</span>, <br/>&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;<br/>&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;fr Guds sd <span class="textExpansion">(natur &quot;DNA&quot;)</span> frblir <span class="textExpansion">(r kvar; lever)</span> i honom, <br/>&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;och han kan inte synda, <br>eftersom han r fdd av Gud.
Vi vet att vi har gtt ut ur dden in i livet <span class="textExpansion">(har vergtt frn dden till livet)</span> <span class="textExplanation">[ftt ta del av Guds verfldande och kta liv dvs. sjlva krnan och meningen med livet]</span> eftersom vi lskar syskonen <span class="textExpansion">(brderna och systrarna i tron)</span>. <br>Den som inte lskar frblir i dden. <span class="textExplanation">[Den som inte lskar andra med Guds osjlviskt utgivande krlek r andligt dd.]</span>
Den som hatar <span class="textExpansion">(vanemssigt avskyr)</span> sin broder <span class="textExplanation">[en annan kristen]</span> r en mrdare, <br/>&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;och ni vet att ingen mrdare br <span class="textExpansion">(har kvar)</span> evigt liv inom sig. <span class="textExplanation">[Hat och ofrsonlighet jmstlls med mord i <a class='popup-verse' data-<mark>bo</mark>ok='' data-chapter='' data-verse='12' data-chapterend='' data-verseend='' data-highlight='' data-placement='auto-top' data-trigger='hover'>vers&nbsp;12</a>. Jesus likstller ocks vrede och ofrsonlighet med mord, se <a class='popup-verse' data-<mark>bo</mark>ok='40' data-chapter='5' data-verse='21' data-chapterend='' data-verseend='26' data-highlight='' data-placement='auto-top' data-trigger='hover'>Matt&nbsp;5:21&ndash;26</a>. Hat ddar mnskliga relationer. Guds liv kan inte <mark>bo</mark> hos den som hrbrgerar hat i stllet fr Guds krlek inom sig.]</span>
Men om ngon skulle ha <span class="textExpansion">(den som har)</span> vrldsliga resurser <span class="textExpansion">(denna vrldens goda; ett fysiskt gott liv)</span> och ser <span class="textExpansion">(skulle se)</span> sin broder <span class="textExpansion">(sitt syskon i tron)</span> lida nd <span class="textExplanation">[brist]</span>, men <span class="textExplanation">[nd]</span> stnger av sina knslor <span class="textExpansion">(frhrdar sitt hjrta; ordagrant: tillsluter sina inre organ)</span> fr honom hur frblir <span class="textExplanation">[d]</span> Guds <span class="textExplanation">[rttfrdiga, osjlviska och utgivande]</span> krlek i honom?
Och den som <span class="textExplanation">[kontinuerligt]</span> hller hans bud <span class="textExpansion">(instruktioner)</span>, frblir <span class="textExpansion">(r kvar)</span> <span class="textExplanation">[lever]</span> i honom <span class="textExplanation">[Gud]</span>, och han <span class="textExplanation">[Gud]</span> i honom. <span class="textExplanation">[Nr ngon stter sin tilltro till Jesu namn leder det till en iver att vilja flja Guds bud.]</span> S <span class="textExpansion">(genom/i detta)</span> vet vi <span class="textExplanation">[erfar vi personligen]</span> att han frblir <span class="textExpansion">(r kvar)</span> <span class="textExplanation">[lever]</span> i oss: nmligen utifrn <span class="textExpansion">(gr. <i>ek</i>)</span> Anden som han gett oss. <span class="textExplanation">[Den helige Ande ger personlig frlsningsvisshet.]</span>
Ingen har ngonsin <span class="textExplanation">[nnu]</span> sett <span class="textExpansion">(skdat; uppmrksamt studerat)</span> Gud! <br/>&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;Om vi lskar <span class="textExpansion">(skulle lska)</span> varandra, d frblir <span class="textExpansion">(<mark>bo</mark>r)</span> <span class="textExplanation">[lever]</span> Gud i oss, <br>och hans krlek r fullkomnad <span class="textExplanation">[har steg fr steg ntt sin fulla mognad och sitt ml]</span> i oss.
S <span class="textExpansion">(genom/i detta)</span> vet vi <span class="textExplanation">[genom personlig erfarenhet]</span> att vi frblir i honom och han i oss: <br/>&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;att han har gett oss av sin Ande <span class="textExplanation">[som <mark>bo</mark>r i oss och har sitt ursprung i honom]</span>.<br>
Om ngon beknner <span class="textExplanation">[skulle instmma och sga samma sak som Guds ord]</span> att Jesus r Guds Son, <br/>&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;frblir <span class="textExpansion">(<mark>bo</mark>r)</span> Gud <span class="textExplanation">[stndigt]</span> i honom och han i Gud.<br>
Och vi har <span class="textExplanation">[personligen]</span> lrt knna och trott <span class="textExpansion">(kommit till tro; frtrstat)</span> p den krlek Gud har till <span class="textExpansion">(i, inom)</span> oss. <br>Gud r krlek <span class="textExplanation">[se <a class='popup-verse' data-<mark>bo</mark>ok='' data-chapter='' data-verse='8' data-chapterend='' data-verseend='' data-highlight='' data-placement='auto-top' data-trigger='hover'>vers&nbsp;8</a>]</span> och den som frblir <span class="textExpansion">(r kvar)</span> <span class="textExplanation">[stndigt lever]</span> i krleken <span class="textExplanation">[som r osjlvisk och utgivande]</span>, han frblir i Gud och Gud frblir i honom.

2 Johannesbrevet (3)

p grund av <b>sanningen</b> som frblir i oss <br/>&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;och ska vara med oss i evighet.
Den som gr vidare och inte blir kvar i den Smordes <span class="textExpansion">(Messias, Kristi)</span> lra, <br/>&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;han har inte Gud. <br>Den som blir kvar i hans lra, <br/>&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;han har bde Fadern och Sonen. <br>

Uppenbarelseboken (1)

Fem <span class="textExplanation">[kungar, riken]</span> har fallit <span class="textExplanation">[existerar inte nu]</span>, en r, och en har inte kommit n. Nr han kommer ska han bara bli kvar en kort tid. <span class="textExplanation">[Nr Johannes skrev ner detta var Domitianus kejsare, han regerade i Romarriket 81-96 e.Kr.]</span>



Grekiskt/svenskt lexikon BETA

Lexikonet är under uppbyggnad.