Typ: | VERB |
Grekiska: | ἐντέλλομαι (entellomai) |
Uttal: | en-tel-lom-ahee |
Talvärde: | 541 (5 + 50 + 300 + 5 + 30 + 30 + 70 + 40 + 1 + 10) ord med samma talvärde |
Ursprung: | Från G1722 och basen av G5056 |
Användning: | 15 ggr i NT |
I den grekiska översättningen Septuaginta (LXX) har följande hebreiska/arameiska ord översätts till entellomai :
אָמַר | amar | H0559 | säga, tala |
דָבַר | davar | H1696 | tala |
נָצַר | natsar | H5341 | vakta, bevara |
עָצַר | atsar | H6113 | avstanna, upphöra, förhindra |
פָּנָה | panah | H6437 | vända |
פָּקַד | paqad | H6485a | att sköta, besöka, uppbåda, utse |
צָוָה | tsavah | H6680 | befalla |
4 | |
2 | |
1 | |
4 | |
2 | |
2 | |
Totalt 15 |
---|
Vilket år och vilken veckodag dog Jesus?
Evangeliernas berättelser, typologin från GT, almanacka och traditioner kan hjälpa oss att bestämma vilket år och veckodag Jesus dog.
Jesu ord och Bibelns texter är sanna. Det finns dock olika syn på vilken dag sista måltiden ägde rum, och följaktligen vilken nästa veckodag är då Jesus korsfästs. Kärnbibeln lutar sig mot Joh 13:1 och Matt 26:17 som indikerar att måltiden skedde innan högtiden, se dock Mark 14:12; Luk 22:7–8. Det finns fyra vårhögtider som har uppfyllts exakt, det talar för att Jesus var påskalammet, se Kol 2:17. Vad det gäller traditioner är det komplicerat. Över tid har kristna traditioner skapats och de judiska justerats, för att skilja den judiska och kristna påsken åt så att de aldrig sammanfaller.
Även almanackan när högtiderna infaller måste stämma med en tom grav den första dagen i veckan. De tre vanligaste förslagen i ett möjligt intervall är år 27, 30 eller 33 e.Kr., alla andra år i denna period infaller Nisan 14 på en måndag eller lördag vilket inte går att få ihop med den tomma graven en söndag.
År 27 och 30 e.Kr. infaller 14:e Nisan från onsdag kväll till torsdag eftermiddag och år 33 e.Kr. är det fredag kväll till lördag eftermiddag. Utifrån Matt 2:1; Luk 3:1–2, 23 är år 30 e.Kr. mest troligt. I Kärnbibelns tabell i Mark 11, och rubrikerna i Markus och Lukas evangelium följer dagarna år 30 e.Kr. Jesus åt då den sista måltiden onsdag kväll. Detta år offras påskalammet i templet klockan tre på torsdag eftermiddag, och i så fall samtidigt som Jesus dör på korset, vilket skuggbilderna talar för, se 1 Kor 5:7. Detta möjliggör också för exakt tre dagar – tor, fre och lör – och tre nätter – tor/fre, fre/lör och lör/sön – i graven. Det finns olika traditioner och synsätt, men det gemensamma och viktigaste är att Jesus är uppstånden och lever idag!