Nämns i Bibeln vid namn
Oved-Edom (merarit levit, lovsångare och dörvaktare)

Levit som var en sångare och dörvaktare.

Tidsperiod: David-fångenskapen (1000 – 586 f.Kr.)
Ålder: -
Alt. namn/stavningar: Obed-Edom
Engelska namn: Obed-edom
barn (8): Shemaja, Josavad, Joach, Sakar, Netanel, Ammiel, Isaskar, Peulletaj



Rapportera ett problem

Användning i Bibeln


Oved-Edom H5654
עֹבֵד אֱדוֹם (Oved edom)
40 ggr i GT
Totalt    40 ggr

Persondatabas BETA

Databasen med alla personer är under uppbyggnad. Hittar du något fel, hör gärna av dig info(@)karnbibeln.se.

Familjeträd

Släktträdet visar Oved-Edoms föräldrar, barn och barnbarn.

    • Oved-Edom

      födelseordning ej tillgänglig

      • Shemaja

        Oved-Edoms förstfödde

        Shemaja
        • Otni

          Shemajas förstfödde

          Otni
        • Refael

          Shemajas barn nr: 2

          Refael
        • Oved

          Shemajas barn nr: 3

          Oved
        • Elsavad

          Shemajas barn nr: 4

          Elsavad
        • Eliho

          Shemajas barn nr: 5

          Eliho
        • Semakja

          Shemajas barn nr: 6

          Semakja
      • Josavad

        Oved-Edoms barn nr: 2

        Josavad
      • Joach

        Oved-Edoms barn nr: 3

        Joach
      • Sakar

        Oved-Edoms barn nr: 4

        Sakar
      • Netanel

        Oved-Edoms barn nr: 5

        Netanel
      • Ammiel

        Oved-Edoms barn nr: 6

        Ammiel
      • Isaskar

        Oved-Edoms barn nr: 7

        Isaskar
      • Peulletaj

        Oved-Edoms barn nr: 8

        Peulletaj

De symboler som används är:

  • Man

    hustru

  • Kvinna
  • Ingår i Jesu släktled
  • Härskare/ledare
  • flera personer




Referenser (9 st)

Filter:

Endast vid namn (9)
Endast nyckelverser (9)
Dölj genitiv (9)
och tillsammans med dem deras bröder av andra ordningen, Sakarja, Ben, Jaasiel, Shemiramot, Jehiel, Unni, Eliab, Benajaho, Maaseja, Mattitja, Elifalehu, Mikneja, Obed-Edom och Jegiel, dörrvakterna.
Mattitja, Elifalehu, Mikneja, Obed-Edom, Jegiel och Asasja skulle leda med harpor till sheminit.
[Här används sheminit i kontrast till alamot. Ordet alamot kommer från hebr. almah (ung kvinna) och beskriver troligtvis ljusa sopranröster. I sammanhanget kan sheminit då beskriva mörka toner i kontrast till ljusa.]
Shebanja, Joshafat, Netanel, Amasaj, Sakarja, Benajaho och Elieser, prästerna, skulle blåsa i trumpeter framför Guds ark, och Obed-Edom och Jehia skulle vara dörrvakter vid arken.
Asaf som ledare, efter honom Sakarja och dessutom Jegiel, Shemiramot, Jehiel, Mattitja, Eliab, Benajaho, Obed-Edom och Jegiel med lyror och harpor. Asaf skulle slå på cymbaler.
Oved-Edom och deras bröder var 68 till antalet. Oved-Edom, Jedutuns son, och Hosa gjorde han till dörrvakter.
[Under Samuels tid fanns det många platser för tillbedjan. Ofta var det en höjd, några exempel är Betel, Gilgal, Mispah, Rama (1 Sam 7:16–17) där Givon var den viktigaste platsen, se 1 Kung 3:4. Arken förs till Jerusalem in i ett tabernakel, se vers 1. Detta är troligen ett enklare tält för just arken, se 2 Sam 7:2. I Givon, strax norr om Jerusalem verkar det gamla tabernaklet från Mose tid finnas med brännofferaltare osv. (1 Krön 16:39; 21:29; 2 Krön 1:3). Anledningen att det inte flyttades till Jerusalem kan vara att det inte fanns plats för det, och David planerade att bygga templet. Dessa detaljer om två tabernakel nämns inte i Samuels berättelse. Senare uppenbarade sig Herren i en dröm för Salomo i Givon, se 1 Kung 3:3–9.]
Obed-Edom hade söner:
Shemaja var den förstfödde,
Josabad den andre,
Joach den tredje, Sakar den fjärde,
Alla dessa hörde till Obed-Edoms ättlingar, de själva och deras söner och bröder, dugliga och kraftfulla män i tjänsten, tillsammans sextiotvå ättlingar till Obed-Edom.
För Obed-Edom blev det lotten för söder, medan hans söner fick förrådshuset på sin del.
Han tog allt guld och silver och alla kärl som fanns i Guds hus hos Obed-Edom, och skatterna i kungapalatset. Han tog även gisslan och vände sedan tillbaka till Samaria.