Det senaste vad det gäller ceremonin med den röda kvigan är att det är tre kvigor som håller måttet. Av politiska skäl har datumet skjutits upp.
Onsdag den 27 mars hölls en konferens i Shilo där rabbiner från hela Israel var inbjudna. Sedan någon månad är också de fem kvigorna på plats i Shilo.
Det var föreläsningar och besökarna kunde också se kvigorna.
I den Jordanska tidningen JordanNews var det samma dag en artikel om just denna konferens.
I artikeln skriver man:
Den extremistiska tempelgrupperna med denna reningsritual med den röda kvigan kommer göra så att hundratusentals religiösa judar kommer att gå in i Al-Aqsa-moskén, något som de för närvarande avstår från på grund av det officiella rabbinska förbudet.
Man skriver också: "att om det händer – skulle det mångdubbla farorna kring Al-Aqsa och öka antalet inkräktare och deltagare i att införa ritualer där."
I dagsläget är det inte så många religiösa ortodoxa judar som vill gå upp på tempelberget. Anledningen är att man inte är säker på var templet stod, och var det heligaste inre rummet i templet var. Därför uppmanar rabbiner att inte gå upp där, för risken av att komma för nära det heligaste, vilket är helt förbjudet att göra om man inte är rituellt ren.
Här kan askan från den röda kvigan ändra allting. Den som blir bestänkt med vatten med aska från offret av den röda kvigan blir ceremoniellt ren, och kan då beträda hela tempelområdet.
Det är därför den muslimska världen med oro ser på detta och vill stoppa offret. Det var därför Hamas talesman Abu Ubaida inledde sitt tal den 14:e januari 2024 (för att uppmärksamma den 100:e dagen av kriget i Gaza) berättade om orsakerna till massakern den 7 oktober var att "judar hade fört röda kor till det heliga landet."
Hamas har även andra skäl för kriget, men detta är något som skapar sympatier med övriga muslimska världen, att man vill försvara den tredje heligaste platsen i Islam som är tempelberget.
Initialt har tempelinstitutet sagt att cermonin ska ske innan pesach (22 april) och att platsen var Olivbergstes slutting där man köpt mark för 12 år sedan. Tanken var att live-streama cermonin. De hade fått tillstånd av Israels högsta ledning att göra detta, men det verkar som man backar på detta av politiska skäl.
Ett datum som florerar i arabiska världen är 10 april, det är den dag som avslutar ramadan (Eid al Fitr).
Dock har tempelinstitutet inte gett något datum. Man säger att man inväntar Herrens ledning och rätt dag för detta.
Det ryktas också om att det kan ske en hemlig ceremoni i Shilo. Eftersom tabernaklet har stått där i ett par hundra år, så är det möjligt att uppfylla alla krav att kunna offra kvigan utanför tempelområdet, men ändå se in mot det heligaste. Det är det som nog är det mest troliga scenariot just ju. Dock kommer det märkas någon dag innan eftersom det flyttbara altaret i så fall kommer transporteras dit. Även röken från elden blir svår att dölja.
Vi vet inte vad som kommer att ske, men tempelinstitutet har nu tre kvigor som håller måttet. För varje månad man väntar är risken att kvigorna får något hårstrå som är vitt eller svart, så man kommer vilja göra denna ceremoni. Samtidigt kan detta orsaka politiska reaktioner.
Vad vi vet är att Jerusalem kommer vara fokus i världspolitiken i den sista tiden, vi läser i Sakarja 12:3
Det ska ske på den tiden att jag ska göra Jerusalem till en tung sten (en börda, något omöjligt att flytta på) för alla folk. Alla som försöker flytta den (tynger ner sig själva med den) ska bli allvarligt sårade, och alla jordens nationer ska samlas tillsammans mot den
Sak 12:3