Rut (1)
Vänd tillbaka, mina döttrar, och gå hem. Jag är för gammal för att gifta om mig. Även om jag intalade mig själv att det fanns hopp [om att få fler barn] och skulle bli gift ikväll och dessutom födde söner,
Job (13)
Är inte din vördnad [gudsfruktan]
din förtröstan,
ditt hopp
och redbarhet dina vägar (livsval)?
Då blir det hopp för den fattige,
orätten [personifierad] måste stänga sin mun (tystas).
Vem ska ge mig bönesvar,
och att Gud (Eloha) skulle uppfylla mitt hopp!
Mina dagar drar förbi, snabbare än en vävares spole [snurrar],
de får sitt slut utan hopp (tråd – hebr. tiqvah).
[Här finns en finurlig ordlek som binder samman en vävares spole och hopp. Ordet för hopp (hebr. tiqvah) kommer från hebr. qav, som betyder tråd (, ). Samma koppling finns i snarlika ordet qavah som har betydelsen att vänta och tvinna sig samman som en tråd. Jobs liv håller på att ta slut i brist på hopp, men också som en tråd som tagit slut, eftersom vävaren snurrat och vävt så snabbt!]
Så är stigarna (de upptrampade välkända vägar) [det är ödet] för alla som glömmer Gud (El)
den gudlöses (skenheliges – hebr. chanef) hopp är om intet (förgås).
Och du kan vara trygg (förtrösta – hebr. batach),
för det finns hopp
och du ska gräva (hebr. chafar) [brunnar, se ; ordet betyder även "se sig omkring och utforska"]
och lägga dig ner i trygghet.
[Den dubbla betydelsen av gräva/utforska – visar både på säker vattentillförsel, utvidgning och framtidshopp!]
[Som en avslutning presenterar nu Tsofar vad som händer om Job inte skulle följa hans råd, då förenas han med de onda:]
Men den ondes ögon förgås [synen tynar bort]
deras tillflykt (utväg) försvinner från dem
och deras [enda] hopp är att ge upp andan (hebr. mapach) [döden].
För ett träd finns det hopp även om det huggs ner,
det gror igen och nya skott ska inte saknas.
som vatten nöter sönder [slipar ner] stenar,
som dess flöden sköljer bort stoftet [eroderar jorden],
så gör du en bräcklig människas (hebr. enosh) hopp om intet.
Var är då
mitt hopp?
Mitt hopp [det jag hoppas att få se],
vem får se det [gå i uppfyllelse]?
[De två frågorna är uppställda i ett kiastiskt mönster.]
Han bryter ner mig från alla sidor tills jag går under.
Han rycker upp (lyfter bort) mitt hopp som ett träd.
[Inte ens stubben är kvar, allt hopp är ute, se ; .]
För var är den gudlöses (hycklarens) hopp när han skärs bort (hebr. batsa),
när Gud (Eloha) rycker bort hans liv (själ – hebr. nefesh)?
Psaltaren (3)
För den fattige ska inte vara glömd för alltid,
den ödmjukes [som fallit offer för orättfärdighet och blivit förtryckt, hans] hopp är inte heller borta för evigt.
Bara hos Gud (Elohim) kan min själ (mitt inre) vara stilla,
för mitt hopp (mina förväntningar) kommer bara från honom.
För du är mitt hopp (den som gett och ger mig framtidstro),
Herre (Adonaj, fokus på Guds storhet och makt), Herre (Jahve, Guds namn),
min förtröstan (trygghet) ända från min ungdom.
[ är fint strukturerad. Den ramas in av två substantiv som är synonymer och centralt finns Herren Gud – Adonaj JHVH. Hopp (hebr. tikvah) handlar om det som vi ser fram emot. Förtröstan (hebr. mibtach) om personen vi ser till för vårt hopp.]
Ordspråksboken (8)
Den rättfärdiges hopp [om en evighet med Gud och om Guds rättvisa dom] ger glädje,
däremot uppfylls inte de ogudaktigas förväntan.
När en skyldig (kriminell) människa dör, går hans hopp [för framtiden] om intet,
det onda han hoppades på blir det inget av.
Vad de rättfärdiga längtar efter (hoppas på) är bara gott,
men vad de ogudaktiga (onda, syndiga) kan förvänta sig är vrede.
Fostra din son medan det ännu finns hopp,
låt inte din ovilja (tveksamhet) [att säga ifrån] leda till hans död.
Det finns en framtid [för dig],
ditt hopp ska inte tas ifrån dig (vara om intet).
På samma sätt ska du veta att vishet är ljuvligt för din själ (ditt liv),
om du tar till dig den så finns en framtid för dig,
och det du hoppas på (längtar efter) är inte förgäves.
Ser du en man som tror att han är vis
– det är mer hopp om dåren än för honom.
Ser du en människa som är alltför ivrig att tala (talar i tid och otid)?
Det finns större hopp för en självgod dåre än för honom.
Jeremia (2)
För jag – jag vet (känner till; är intimt förtrogen med) de tankar (nyskapande idéer; planer) jag tänker [ut] (planerar, beräknar, utarbetar; "väver samman") för er, förkunnar (säger, proklamerar) Herren (Jahve),
[nämligen] tankar av frid (fridens tankar; planer för välgång)
– inte [tankar och planer] av ondska (olycka, ofärd; av ondo) –
för att ge er en framtid och ett hopp! [Endast Herren känner de syften han har – det gör inte de falska profeterna, se . Herren försäkrar att trots att de 70 åren av exil i Babylon måste fullbordas, se , så har han inte övergett sitt folk.]
Ja, det finns hopp för dina efterkommande (din framtid),
förkunnar (säger, proklamerar) Herren (Jahve).
Dina barn ska återvända till deras eget land.
Klagovisorna (1)
Låt honom ge (sänka) sin mun i stoftet (mot marken) [; ; ],
kanske finns det fortfarande hopp (om förändring).
Hesekiel (2)
Nu när hon ser att hon blivit besviken och hennes hopp är förlorat,
då tar hon en annan av sina ungar och gör honom till ett ungt lejon.
Och han sa till mig: Människobarn dessa ben är hela Israels hus. Se de säger: Våra ben är uttorkade och vårt hopp är förlorat, vi är helt avskurna.
Hosea (1)
Och jag ska ge henne hennes vingårdar därifrån
och Achors dal [] som en hoppets öppning,
och hon ska gensvara där som i sin ungdoms dagar
och som de dagarna då hon kom ut ur Egyptens land.
Sakarja (1)
Återvänd till den starka fästningen, ni hoppets fångar;
idag berättar jag att jag ska ge er dubbelt tillbaka.