Nämns i Bibeln vid namn
Lemech (polygamisten – Kains ättling)

Den 7.e generationen från Adam. Ättling till Kain och var en ondman.

Tidsperiod: Adam-Noa (4000 – 3000 f.Kr.)
Ålder: -
Alt. namn/stavningar: Lemek
Engelska namn: Lamech
Far: Metoshael
Relationer: Ada (äktenskap)
Tsilla (äktenskap)
barn (4): Javal, Joval, Tovalkain, Naama

  Visa Lemech i stora familjeträdet

Rapportera ett problem

Användning i Bibeln


Lemech H3929
לֶ֫מֶךְ (Lemech)
11 ggr i GT
Totalt    11 ggr

Persondatabas BETA

Databasen med alla personer är under uppbyggnad. Hittar du något fel, hör gärna av dig info(@)karnbibeln.se.

Familjeträd

Släktträdet visar Lemechs föräldrar, barn och barnbarn. Visa Lemech i stora familjeträdet

  • Metoshael
    • Lemech

      Ada, Tsilla

      födelseordning ej tillgänglig
      Ada
      Tsilla

      • Javal

        Lemechs förstfödde

        Moder: Ada

        Javal
      • Joval

        Lemechs barn nr: 2

        Moder: Ada

        Joval
      • Tovalkain

        Lemechs barn nr: 3

        Moder: Tsilla

        Tovalkain
      • Naama

        Lemechs barn nr: 4

        Moder: Tsilla

        Naama

De symboler som används är:

  • Man

    hustru

  • Kvinna
  • Ingår i Jesu släktled
  • Härskare/ledare
  • flera personer




Referenser (4 st)

Filter:

Endast vid namn (4)
Endast nyckelverser (4)
Dölj genitiv (4)
Till Henok föddes Irad [enligt den sumeriska traditionen är Eridu den första staden],
och Irad fick Mechojael,
och Mechojael fick Metoshael,
och Metoshael fick Lemech [den förste polygamisten].
[Det finns två Lemech i urhistorien. Den förste Lemech, som nämns här, är en ättling till brodermördaren Kain. Denne Lemech var den första polygamisten och han lovade att döda för ett sår, se vers 23–24. Han är den sjätte generationen från Kain (sjunde generationen från Adam och Eva). Den andre Lemech i Sets linje är den nionde generationen från Adam. Han är Noas far och en rättfärdig man, se 1 Mos 5:25–28.]
Lemech tog sig två hustrur, den ena hette Ada och den andra hette Tsilla. [Namnet Ada härrör troligtvis från adi som betyder ornament och Tsilla från det hebreiska sel (skugga), sil (plinga/ljuda) eller silsul (cymbal). Kanske förknippades de båda med skönhet och sång, se Höga V 2:14.]
Lemech sa till sina hustrur Ada och Tsilla:
"Hör min röst ni Lemechs hustrur, ge akt på mitt löftesord (tal, löfte/hot – hebr. imrah):
En man dräper jag för mitt sår och en yngling för min skråma.
Ja, sjufalt hämnad blir Kain [vers 15], men Lemech sjuttio och sju (sjuttio-sju-falt)."
[Lemech uttalande består av crescendon som intensifieras. För ett sår kommer han att döda en man (hebr. ish), och en yngling (barn – hebr. jeled) redan för en skråma. Hämden ökar från Kains sjufaldiga till Lemechs sjuttio och sju. Det är detta påstående Jesus anknyter till i Matt 18:22 när han talar om förlåtelse. En Jesu efterföljare ska alltså vara lika benägen att förlåta som Lemech var att hämnas. På samma sätt som Lemech ville att straffet skulle överstiga brottet, vill Jesus att förlåtelsen vida ska överstiga brottet.]