Avancerad sök

Sökresultat: 8

Kärnbibeln: (1)

5 Mos 31:30
Mose talade orden i följande sång ända från början till slut inom hörhåll (i öronen) på hela Israels församling:

Interlinjär versionBETA: (1)

5 Mos 31:30
וַיְדַבֵּר מֹשֶׁה בְּאָזְנֵי כָּל קְהַל יִשְׂרָאֵל אֶת דִּבְרֵי הַשִּׁירָה הַזֹּאת עַד תֻּמָּם
och tala Mose i öra allt församling Israel ord [best. form] sång [best. form] denna tills ta slut dem [Vers slut] [Vers slut]

Personer: (2)

Jakob/Israel (patriarken)
Abrahams barnbarn, som Gud gav namnet Israel. Hans efterkommande är Israeliterna/judarna.

Korsreferenser: (4)

5 Mos Introduktion
[På hebreiska heter Femte Mosebok Devarim som betyder "orden".
En formulering som ofta återkommer i denna bok är att Herren ger budord som israeliterna ska hålla. Ordet för budord är hebr. mitzvah (pl. mitzvot) som även kan översättas med befallning. Substantivet kommer från verbet för att befalla som är tsavah. I hebreiskan blir det en tydlig koppling mellan dessa ord då det ofta uppmanas att hålla de befallningar som han befallt, se 5 Mos 4:2, 40; 6:1, 2, 17, 25 osv.
Struktur:
A. Mose inledande ord – tillbakablick (5 Mos 1:6–3:29)
B. Huvudpunkter (5 Mos 4:1–49)
C. Utläggning av förbundet på Horeb (5 Mos 5:1–11:32)
D. Förbundet (5 Mos 12:1–26:19)
C´ Utläggning av förbundet i Moabs land (5 Mos 27:1–28:68)
B´ Huvudpunkter (5 Mos 29:1–30:20)
A´ Moses avslutande ord – blickar framåt (5 Mos 31:1–33:29)
Epilog – Moses död (5 Mos 34:1–12)
Skrivet: Strax före 1406 f.Kr.
Enligt judisk tradition dog Mose 1406 f.Kr, så boken bör vara skriven innan dess.
Berör tidsperioden: Knappt 10 månader i slutet på ökenvandringen ca 1400 f.Kr.
Författare: Mose. Jesus refererar till att Mose är författare i Joh 5:46.]

]
5 Mos Introduktion
[På hebreiska heter Femte Mosebok Devarim som betyder "orden".
En formulering som ofta återkommer i denna bok är att Herren ger budord som israeliterna ska hålla. Ordet för budord är hebr. mitzvah (pl. mitzvot) som även kan översättas med befallning. Substantivet kommer från verbet för att befalla som är tsavah. I hebreiskan blir det en tydlig koppling mellan dessa ord då det ofta uppmanas att hålla de befallningar som han befallt, se 5 Mos 4:2, 40; 6:1, 2, 17, 25 osv.
Struktur:
A. Mose inledande ord – tillbakablick (5 Mos 1:6–3:29)
B. Huvudpunkter (5 Mos 4:1–49)
C. Utläggning av förbundet på Horeb (5 Mos 5:1–11:32)
D. Förbundet (5 Mos 12:1–26:19)
C´ Utläggning av förbundet i Moabs land (5 Mos 27:1–28:68)
B´ Huvudpunkter (5 Mos 29:1–30:20)
A´ Moses avslutande ord – blickar framåt (5 Mos 31:1–33:29)
Epilog – Moses död (5 Mos 34:1–12)
Skrivet: Strax före 1406 f.Kr.
Enligt judisk tradition dog Mose 1406 f.Kr, så boken bör vara skriven innan dess.
Berör tidsperioden: Knappt 10 månader i slutet på ökenvandringen ca 1400 f.Kr.
Författare: Mose. Jesus refererar till att Mose är författare i Joh 5:46.]

]
Ps 90:1
[Frågan "Hur länge?" binder ihop bok tre och fyra, se Ps 89:47 och Ps 90:14. Psalm 90 är den enda psalmen som anger Mose som författare. Moses sång finns nämnd i 5 Mos 31:30–32:43. Titeln gudsman används om Elia, Elisha och Mose. Sången ramas in av Herren (Jahve) och Gud (Elohim), se vers 2 och 17.
Författare: Mose
Citeras: Vers 5 citeras i 2 Pet 3:8
Struktur:
1. Lovprisning till den evige Guden, vers 1–2
2. Kom ihåg hur kort livet är, vers 3–6
3. Guds vrede, vers 7–12
4. En upprättad relation, vers 13–17]
En bön av gudsmannen Mose (Moshe). [Vers 1b–2 formar en kiasm som ramas in av "du", följt av generation/evighet och centralt jorden.]
Du, Herre (Adonaj), har varit vår tillflyktsplats
från generation till generation.
Ps 90:1
[Frågan "Hur länge?" binder ihop bok tre och fyra, se Ps 89:47 och Ps 90:14. Psalm 90 är den enda psalmen som anger Mose som författare. Moses sång finns nämnd i 5 Mos 31:30–32:43. Titeln gudsman används om Elia, Elisha och Mose. Sången ramas in av Herren (Jahve) och Gud (Elohim), se vers 2 och 17.
Författare: Mose
Citeras: Vers 5 citeras i 2 Pet 3:8
Struktur:
1. Lovprisning till den evige Guden, vers 1–2
2. Kom ihåg hur kort livet är, vers 3–6
3. Guds vrede, vers 7–12
4. En upprättad relation, vers 13–17]
En bön av gudsmannen Mose (Moshe). [Vers 1b–2 formar en kiasm som ramas in av "du", följt av generation/evighet och centralt jorden.]
Du, Herre (Adonaj), har varit vår tillflyktsplats
från generation till generation.