Avancerad sök

Sökresultat: 14

Kärnbibeln: (1)

2 Sam 6:20
Sedan återvände David för att välsigna sitt eget hushåll. Och Michal, Sauls dotter, kom ut och mötte David och sa: "Hur har Israels kung gett sig ära idag, som har klätt av sig själv idag inför ögonen på sina tjänares tjänstekvinnor, som en av de fåfänga männen som skamlöst klär av sig!"
[David var inte naken, han hade tagit av sig sin kungliga mantel, i ödmjukhet inför Gud, se 2 Sam 6:16, och var som en bland folket, detta retade Michal för hon gillade statusen att vara kungens fru.]

Interlinjär versionBETA: (1)

2 Sam 6:20
וַיָּשָׁב דָּוִד לְבָרֵךְ אֶת בֵּיתוֹ וַתֵּצֵא מִיכַל בַּת שָׁאוּל לִקְרַאת דָּוִד וַתֹּאמֶר מַה נִּכְבַּד הַיּוֹם מֶלֶךְ יִשְׂרָאֵל אֲשֶׁר נִגְלָה הַיּוֹם לְעֵינֵי אַמְהוֹת עֲבָדָיו כְּהִגָּלוֹת נִגְלוֹת אַחַד הָרֵקִים
och återvända David till välsigna hus hans och frambringa Michal dotter Saul till drabba David och säga vad ära [best. form] dag kung Israel som uppenbara [best. form] dag till öga slavinna tjänare hans som uppenbara uppenbara en [best. form] tom [Vers slut]

Personer: (4)

David (Israels – det enade rikets 2:e kung)
David var fåraherden som blev kung. När filisteerna krigade mot Israel dödade David jätten Goliat. David låg med sin tjänare Urias hustru Batsheva (Batseba) när han var kung och gav order om att döda Uria för att ingen skulle få reda på det. När profeten Natan kom och uppenbarade Davids synd ångrade han sig. Han hade många söner, men hans efterträdare var Salomo, trots att han inte var förstfödd. Hans son Absalom gjorde uppror mot sin fader David och hade makt ett tag, men blev aldrig en riktig kung. Hans son Adonia försökte bli kung efter David istället för Salomo, men misslyckades. David var Israels andra kung och regerade i 40 år från och med 1002 år f.Kr.
Jakob/Israel (patriarken)
Abrahams barnbarn, som Gud gav namnet Israel. Hans efterkommande är Israeliterna/judarna.

Korsreferenser: (8)

1 Sam Introduktion
[Från början var första och andra Samuelsboken en bok. Boken handlar om Davids liv, och visar på att David var en man efter Guds hjärta och det rätta valet för Israels tron. Boken är uppbyggd av flera sektioner som var och en fokuserar på en era i Davids liv. Det finns olika sätt att se på strukturen men ser man första och andra boken som en helhet så framträder sju sektioner:
1. Samuels födelse och styre (1 Sam 1–7)
2. Sauls styre och felsteg (1 Sam 8–15)
3. David i Sauls kungahus (1 Sam 16–20)
4. David som en politisk flykting (1 Sam 21–31)
5. David som kung över Israel – vänlighet mot Sauls familj (2 Sam 1–8)
6. Davids misstag och ödesdigra konsekvenser (2 Sam 9–20)
7. Davids sista år – Salomo tar vid (2 Sam 21–24 och 1 Kung 1–2)
Berör tidsperioden: 1070 – 970 f.Kr.
Samuels födelse fram till Davids sista tal i 2 Sam 23:1–7
Skrivet: ca 970 f.Kr.
Författare: enligt judisk tradition Samuel fram till hans död i 1 Sam 25, resten av Gad och Nathan.]
1 Sam Introduktion
[Från början var första och andra Samuelsboken en bok. Boken handlar om Davids liv, och visar på att David var en man efter Guds hjärta och det rätta valet för Israels tron. Boken är uppbyggd av flera sektioner som var och en fokuserar på en era i Davids liv. Det finns olika sätt att se på strukturen men ser man första och andra boken som en helhet så framträder sju sektioner:
1. Samuels födelse och styre (1 Sam 1–7)
2. Sauls styre och felsteg (1 Sam 8–15)
3. David i Sauls kungahus (1 Sam 16–20)
4. David som en politisk flykting (1 Sam 21–31)
5. David som kung över Israel – vänlighet mot Sauls familj (2 Sam 1–8)
6. Davids misstag och ödesdigra konsekvenser (2 Sam 9–20)
7. Davids sista år – Salomo tar vid (2 Sam 21–24 och 1 Kung 1–2)
Berör tidsperioden: 1070 – 970 f.Kr.
Samuels födelse fram till Davids sista tal i 2 Sam 23:1–7
Skrivet: ca 970 f.Kr.
Författare: enligt judisk tradition Samuel fram till hans död i 1 Sam 25, resten av Gad och Nathan.]
1 Sam 19:13
Michal tog husguden (figurinen – hebr. terafim) och lade den i sängen och lade en gethårsfilt på dess huvud och svepte in den i tyg.
[De husgudar/figuriner som hittats i utgrävningar är ofta mindre, men här verkar det vara en som är i mänsklig storlek. Att det fanns en husgud att tillgå så nära Michal kan antyda att hon blandade omgivande religioners tillbedjan, men texten uttrycker varken att hon gjorde eller inte gjorde det. Däremot är det tydligt i 2 Sam 6:16–23 att hon inte hade full förståelse av sann tillbedjan.]
1 Sam 19:13
Michal tog husguden (figurinen – hebr. terafim) och lade den i sängen och lade en gethårsfilt på dess huvud och svepte in den i tyg.
[De husgudar/figuriner som hittats i utgrävningar är ofta mindre, men här verkar det vara en som är i mänsklig storlek. Att det fanns en husgud att tillgå så nära Michal kan antyda att hon blandade omgivande religioners tillbedjan, men texten uttrycker varken att hon gjorde eller inte gjorde det. Däremot är det tydligt i 2 Sam 6:16–23 att hon inte hade full förståelse av sann tillbedjan.]
1 Sam 19:24
Och han tog även av sig sina [kungliga] kläder, och han profeterade även framför Samuel och han låg ner naken hela dagen och hela natten. Därför säger man: "Är även Saul bland profeterna?"
[Tre gånger hade Guds Ande kommit över de utsända tjänarna. Men Saul förstod inte att Gud var med David, utan gick då själv till Rama för att personligen ta livet av David. Detta är tolvte försöket att döda David. Det är inte troligt att Saul klädde av sig naken, istället tog han av sig sina kungliga kläder, se 2 Sam 6:20. Gud ödmjukade Saul. Berättelsen visar att det går att ha andliga erfarenheter, men det krävs omvändelse och ett verkligt överlämnade för att förvandla sitt liv. Frasen "Är även Saul bland profeterna" återfinns även i 1 Sam 10:10–12.]
1 Sam 19:24
Och han tog även av sig sina [kungliga] kläder, och han profeterade även framför Samuel och han låg ner naken hela dagen och hela natten. Därför säger man: "Är även Saul bland profeterna?"
[Tre gånger hade Guds Ande kommit över de utsända tjänarna. Men Saul förstod inte att Gud var med David, utan gick då själv till Rama för att personligen ta livet av David. Detta är tolvte försöket att döda David. Det är inte troligt att Saul klädde av sig naken, istället tog han av sig sina kungliga kläder, se 2 Sam 6:20. Gud ödmjukade Saul. Berättelsen visar att det går att ha andliga erfarenheter, men det krävs omvändelse och ett verkligt överlämnade för att förvandla sitt liv. Frasen "Är även Saul bland profeterna" återfinns även i 1 Sam 10:10–12.]
1 Krön 15:29
När Herrens förbundsark kom till Davids stad såg Sauls dotter Michal ut genom fönstret, och när hon såg kung David hoppa och dansa fick hon förakt för honom i sitt hjärta. [En längre beskrivning finns i 2 Sam 6:16, 20, 23.]
1 Krön 15:29
När Herrens förbundsark kom till Davids stad såg Sauls dotter Michal ut genom fönstret, och när hon såg kung David hoppa och dansa fick hon förakt för honom i sitt hjärta. [En längre beskrivning finns i 2 Sam 6:16, 20, 23.]