Nämns i Bibeln vid namn
Bilhah

Laban gav sin slavinna Bilhah som tjänarinna till sin dotter Rakel. När Rakel senare inte fick några barn med Jakob, blev hon avundsjuk på sin syster Lea. Hon sade till Jakob: "Se min tjänstekvinna Bilhah, gå in till henne och hon kan föda [och lägga det] på mina två knän [bli mitt lagliga barn], så att även jag blir uppbyggd genom henne." (1 Mos 30:3). Det fanns en sed att lägga det nyfödda barnet på knäna, först på fadern, som genom att ta emot det erkände barnet som sitt eget, och sedan på modern. I det här fallet, eftersom Bilhahs barn placeras på Rakels knän och blir det hennes barn. Hon gav Bilha till Jakob som hustru, och Bilhah blev gravid och fick en son. Rakel gav honom namnet Dan. Senare fick Bilhah också sonen Naftali med Jakob. Men så skändades Bilhah av Ruben, Jakobs son med Lea, genom att han låg med henne, vilket Jakob senare förbannade honom för (1 Mos 49:4).

Tidsperiod: Abraham-Mose (2000 – 1400 f.kr.)
Ålder: -
Engelska namn: Bilhah
Relationer: Jakob/Israel (bihustru)
Ruben (utomäktenskapligt)
barn (2): Dan, Naftali



Rapportera ett problem

Användning i Bibeln


Bilhah H1090a
בִּלְהָה (Bilhah)
Betyder: bekymrad
10 ggr i GT
Totalt    10 ggr

Persondatabas BETA

Databasen med alla personer är under uppbyggnad. Hittar du något fel, hör gärna av dig info(@)karnbibeln.se.

Familjeträd

Släktträdet visar Bilhahs föräldrar, barn och barnbarn.

    • Bilhah

      (Jakob/Israel)-Ruben-

      födelseordning ej tillgänglig
      Jakob/Israel
      Ruben

      • Dan

        Bilhahs barn nr: 6

        Fader: Jakob/Israel

        Dan
        • Chushim

          födelseordning ej tillgänglig

          Chushim
        • Shucham

          Dans förstfödde

          Shucham
      • Naftali

        Bilhahs barn nr: 7

        Fader: Jakob/Israel

        Naftali
        • Jachasiel

          Naftalis förstfödde

          Jachasiel
        • Goni

          Naftalis barn nr: 2

          Goni
        • Jetser

          Naftalis barn nr: 3

          Jetser
        • Shillem

          Naftalis barn nr: 4

          Shillem

De symboler som används är:

  • Man

    hustru

  • Kvinna
  • Ingår i Jesu släktled
  • Härskare/ledare
  • flera personer




Referenser (11 st)

Filter:

Endast vid namn (11)
Endast nyckelverser (7)
Dölj genitiv (7)
Och Laban gav sin tjänarinna Bilhah (betyder: bekymrad) som tjänarinna till sin dotter Rakel.
Då sa hon: "Se min tjänstekvinna Bilhah, gå in till henne och hon kan föda [och lägga det] på mina två knän [bli mitt barn], så att även jag kan bygga min familj (ordagrant: ´jag blir uppbyggd´) genom henne." [Det fanns en sed att lägga det nyfödda barnet på knäna, först på fadern (som genom att ta emot det erkände barnet som sitt eget) och sedan på modern. I det här fallet ska Bilhah lägga sitt barn på Jakobs och Rakels knän så det blir deras barn. Se även 1 Mos 50:23.]
Så hon gav honom Bilhah, sin tjänstekvinna till hustru, och Jakob gick in till henne.
Och Bilhah blev gravid och födde en son till Jakob.
Och Bilhah, Rakels tjänstekvinna blev gravid igen och födde en andra son till Jakob.
Och det hände när Israel [som tidigare hette Jakob, se 1 Mos 32:28] bodde i landet att Ruben gick och låg (hade sexuellt umgänge) med Bilhah, sin fars bihustru [som hörde till den nu avlidna Rakel], och Israel [hans far] hörde om det.
[Denna vers hör tematiskt ihop med hur Dina skändas av Shechem, se 1 Mos 34:1–2. Rubens tilltag gjorde att han blev fördömd, se 1 Mos 49:4. Detta var både ett förbjudet incestförhållande (3 Mos 18:8) och ett försök att få auktoritet över sin far. Orsakerna var troligen andra än sexuell attraktion. Bilhah var Rakels tjänstekvinna, och genom att skända henne minskar Ruben risken att hon skulle ta över Rakels roll som Jakobs favorit. Troligtvis var detta dåraktiga tilltag ett försök att hjälpa sin mor Leah. Händelsen med alrunorna ("kärleksäpplena") kan också finnas med som bakomliggande orsak, se 1 Mos 30:14–15. Ruben är omkring 5 år när han blir indragen i bråket mellan Rakel och hans mor, och Rakel tar hans fynd från åkern.]
Jakob hade tolv söner:
Rakels [två] söner via tjänstekvinnan Bilhah:
Dan och Naftali.
[Här kommer en ny "toledot-enhet" som formar den tolfte och sista litterära enheten i Första Moseboken.]
Detta är Jakobs fortsatta historia (hans genealogi/släktträd – hebr. toledot).
[Nu följer ett nytt stycke, se 1 Mos 2:4; 5:1; 6:9; 10:1; 11:10, 27; 25:12, 19; 36:1, 9; 37:2. Detta är den tolfte och sista sektionen i Första Moseboken. Temat är Josef som också är en förebild på Jesus. Även detta stycke följer ett kiastiskt mönster:
A Brödernas hat mot Josef (1 Mos 37:3–11)
B Josef tros vara död, Jakob sörjer (1 Mos 37:12–36)
C Mellanakt: Juda och Tamar (1 Mos 38:1–26)
D Oväntade omvända roller – Perets och Zerach (1 Mos 38:27–39:23)
E Josefs vishet (1 Mos 40:1–42:38)
F Bröderna till Egypten (1 Mos 43:1–46:7)
X Israels släkttavla (1 Mos 46:8–27)
F´ Flytten till Egypten (1 Mos 46:28–47:12)
E´ Josefs vishet (1 Mos 47:13–26)
D´ Oväntade omvända roller – Efraim och Manasse (1 Mos 48:1–22)
C´ Mellanakt: Jakob välsignar sina söner (1 Mos 49:1–28)
B´ Jakobs död, Josef begraver honom (1 Mos 49:29–50:14)
A´ Josef lugnar sina bröder (1 Mos 50:15–26)]
Josef, hans son, som nu var 17 år – fortfarande en yngling, vallade småboskapen tillsammans med sina [äldre] bröder, sönerna till Bilhah [Dan och Naftali, se 1 Mos 35:25] och sönerna till Zilpah [Gad och Asher, se 1 Mos 35:26], hans fars fruar. Josef lämnade (kom hem med) dåliga rapporter om dem till sin far.
[Josef var Jakobs elfte son, Rakels förstfödda, se 1 Mos 30:24. Jakob var 108 år. Uttrycket "en yngling" kan tolkas att han var en hjälpreda, eller så betonas att han var ung och hade ansvar över flocken. Det anas att det är komplicerade familjerelationer, att Bilhah (Rakels tjänstekvinna) och Zilpah (Leahs tjänstekvinna) nämns påminner också om rivaliteten mellan Leah och Rakel, se 1 Mos 30:3, 9. En del har sett Josef som en skvallrare, men utifrån hur hans karaktär beskrivs i övrigt verkar det snarare vara så att han är noga med detaljer och trofast i det lilla, för att så småningom bli betrodd med mycket, se Luk 16:10. I vers 13 beskrivs hur han är redo och villig att skickas ut på uppdrag av sin far.]
Dessa är Bilhahs söner, som Laban gav till sin dotter Rakel, och som hon födde till Jakob – totalt 7 personer (själar, liv).
Bilhah, i Esem och i Tolad,
Naftalis söner var Jahasiel, Guni, Jeser och Shallum, Bilhas söner.