Referenser (68 st)
1 Moseboken (1)
Din fars välsignelser
har vida överträffat (har varit mäktigare än) mina förfäders välsignelser,
upp till de yttersta gränsen av de eviga kullarna.
De ska vara över Josefs huvud,
och över hjässan på honom som är avskild (helgad – hebr. nazir) från sina bröder.
[; ] [Josef är kanske den mest tydliga förebilden på Jesus i GT. Josef var en "fruktbärande son", se och Jesus kallas vinstocken och de som är sammankopplade ska bära frukt, se ; . Josef kallas en "son vid källan" och Jesus är livets källa, se .]
2 Moseboken (2)
Mose sade till Josua: "Välj ut åt oss män, gå ut och strid med amalekiterna. I morgon ska jag stå på toppen av kullen med Guds (Elohims) stav i min hand.
Josua gjorde som Mose hade sagt och stred med amalekiterna, medan Mose, Aron [Mose bror] och Hur [en vän; konstnären Betsalels farfar, se ] gick upp till toppen av kullen (höjden – hebr. ).
4 Moseboken (1)
Från klippornas topp ser jag honom [landet Israel],
från höjderna skådar jag honom.
Se, ett folk som bor avskilt
och som inte ska räknas (erkännas) som ett folkslag av andra folk.
[Ett folk som är unikt och inte likt andra folk.]
5 Moseboken (2)
Ni ska helt förgöra (hebr. aved aved; upprepningen förstärker en fullständig förödelse) alla platser där folkslagen som ni fördriver har tjänat (tillbett) sina gudar, på de höga bergen och på kullarna och under alla grönskande träd.
och från de gamla bergstopparna, och från de eviga bergens dyrbarheter,
Josua (1)
Och Josua gjorde sig knivar av flinta och omskar Israels söner vid Givat-Haaralot [betyder: "förhudarnas kulle" eller "kullen där man räknas som oomskuren"].
Domarboken (1)
Och Jerubaal
[namnet som Gideons far gav honom, se ], som är Gideon, och hela folket som var med honom
[från Manasse, Asher, Zevolun och Naftali, se ] steg upp tidigt och slog läger vid
Ein-Charod [betyder: "darrande källan" eller "fruktans källa"]. Midjans läger var
[8 km] norr om dem vid
[berget] Givat-More i dalen
[Jezereldalen].
[Att slå läger vid en källa var strategiskt bra. Från berget Gilboa kan man också se ut över Jezereldalen och midjaniternas läger knappt en mil nordväst om dem. Namnet på källan, som kommer från verbet för att frukta, hebr. , antyder att namnet på vattnet även avspeglade inställningen hos trupperna. Vi vet inte om Gideon fortfarande fruktade midjaniterna, men utifrån förstår vi att majoriteten av trupperna gjorde det. Berget heter ordagrant "lärarens berg". Här har flera viktiga händelser hänt, Saul besöker en spåkvinna (), Elisha uppväcker en kvinnas son i Shunem (, , ). Det är också på andra sidan kullen Jesus uppväcker en kvinnas son i Nain ().]1 Samuelsboken (4)
Och Kirjat-Jearims män kom och hämtade upp Herrens (Jahves) ark och förde in den i Avinadavs hus på kullen, och helgade hans son Elazar till att vakta (skydda, bevara) Herrens (Jahves) ark.
Men några zifiter [en klan från staden Zif, strax sydost om Hebron] drog upp till Saul i [hans hemstad] Giva och sade: "Gömmer sig inte David bland oss i fästena (bergfästena – hebr. masad) i skogen, på Chachilas kullar som ligger i södra Jeshimon?
Zifiterna [en klan från staden Zif, strax sydost om Hebron] kom till Saul i Giva och sade: "Gömmer inte David sig själv bland Chachilas kullar som är före Jeshimon?"
Och Saul slog läger bland Chachilas kullar som är framför Jeshimon vid vägen. Men David vistades i öknen och han såg att Saul kom efter honom i öknen.
2 Samuelsboken (4)
Men Joav och Avishaj jagade efter Avner, och solen gick ner när de kom till Ammas kulle som ligger framför Gijach på vägen till Givons öken.
Och Benjamins söner samlade ihop sig själva efter Avner och blev en trupp och stod på toppen av kullen.
Och de satte Guds (Elohims) ark på en ny vagn och förde ut den ur Avinadavs hus på kullen (hebr. giva), och Uzza och Achiv, Avinadavs söner, drog den nya vagnen.
Och de förde den ut ur Avinadavs hus som var på kullen med Guds (Elohims) ark, och Achiv gick före arken.
1 Kungaboken (1)
För de byggde även höga platser och aseror [pålar för avgudadyrkan] på varje hög kulle och under varje lummigt träd.
2 Kungaboken (2)
Och han offrade och tände offer på de höga platserna och på kullarna och under alla prunkande träd.
Och de satte upp åt sig pelare och aseror [pålar för avgudadyrkan] på varje hög kulle och under varje lummigt träd,
2 Krönikeboken (1)
Och han bar fram offer och tände offereld på höjderna och kullarna och under alla gröna träd.
Job (1)
Är du den första människa (hebr. adam) som föddes,
eller kom du till före höjderna?
Psaltaren (5)
Betesmarkerna i ödemarken dryper (droppar) [av livsnödvändig fukt],
höjderna klär sig i glädje.
Bergen ska ge (bära, berätta nyheten om) frid åt folket,
och höjderna rättfärdighet. [Bergen och höjderna är poetiskt personifierade som budbärare som kommer med frid, det hebreiska ordet shalom, som innebär Guds välsignelser på alla områden.]
Bergen hoppade som baggar,
höjderna som lamm.
[Kan syfta på jordbävningen när Gud uppenbarade sig på berget Sinai, se .]
Berg, varför hoppade ni som baggar,
och ni höjder som lamm?
[Genom dessa frågor förstärks nu slutsatsen som de leder fram till:]
[Landskapet:]
Berg och alla höjder. [Vegetationen:]
Fruktträd [som ger föda] och alla [vilda] cederträd [som användes som byggnadsmaterial].
Ordspråksboken (1)
Innan bergen fick sin form (grund),
innan höjderna hade skapats, föddes jag.
Höga Visan (2)
[I bokens andra sektion () kommer den unga mannen till kvinnans hem och inbjuder henne att följa med ut i landsbygden. Den har sin parallell i den näst sista sektionen där det är kvinnan som vill bjuda ut mannen, se . Stycket består av tre delar med kvinnans beskrivning av mannens inbjudan, mannens inbjudan och en avslutande refräng som beskriver hur de hör ihop.]
Brudens ord
Hör rösten av min älskade (raring),
se någon kommer,
hoppandes och skuttandes över bergen,
springande över kullarna.
Till dess att dagen svalnar
och skuggorna flyr bort,
vill jag ta mig till myrrabergen
och bergen med rökelse.
Jesaja (13)
Det ska hända i den sista tiden, att det berg där Herrens hus är ska bli fast grundat och vara det högsta berget, upphöjt över andra höjder, och alla nationer ska strömma dit.
Och [efter det] över alla de höga bergen och kullarna som är upphöjda,
Denna dag ska han stanna vid Nov [],
skaka sin hand
mot berget Sion (tempelberget),
Jerusalems kulle.
Tusen ska fly
vid hotet från en,
vid hotet från fem
ska ni fly,
till dess ni lämnas
som en fyr på en bergstopp
och som ett baner (flagga) på en kulle.
[Som en påle utan någon flagga, se ; .]
Och det ska vara på varje högt berg och varje hög kulle, strömmar och vattendrag på den stora slaktens dag, när tornen faller.
För så säger Herren (Jahve) till mig: "Som lejonet
ja det unga lejonet morrar mot (lågmält begrundar – hebr. hagah, se ; ) sitt byte
även om många herdar
kallas samman mot det,
skräms det inte av deras rop
eller ryggar undan av deras larm (skrammel med vapen),
så ska Härskarornas Herre (Jahve Sebaot) komma ner [som lejonet av Juda, se ]
och strida på berget Sion och på dess kullar.
Varje dal (ravin) ska höjas
och varje berg och höjd sänkas.
Den ojämna terrängen ska bli jämn
och otillgängliga platser bli slät mark.
Vem har mätt upp (hebr. madad) vattnet i hans kupade hand
och fastställt (mätt, fördelat – hebr. tiken) [kalibrerat avståndet mellan] himlarna med ett mätsnöre?
Omfattat jordens stoft i ett mätmått [sea-mått, det vanliga måttet i hushållet på omkring 8 liter]
och vägt bergen med våg och kullarna med en balansvåg?
Se, jag gör dig till en ny tröskvagn
med skarpa tänder,
du ska tröska berg och mala dem till smått
och låta kullarna bli som agnar.
Jag ska omintetgöra bergen och kullarna
och torka upp alla deras örter
och jag ska torrlägga floderna (bokstavligt göra dem till öar, torrt land)
och jag ska torka ut sjöarna (vattensamlingarna).
För bergen ska rubbas (rämna, försvinna; vika bort; dra sig undan)
och höjderna [ska] vackla (falla ner; förflyttas, skaka, svaja, kollapsa),
men min nåd (kärleksfulla omsorg; trohet – hebr. chesed) mot dig ska inte rubbas
och mitt fridsförbund [ska] inte vackla",
säger han som älskar (förbarmar sig över – hebr. racham) dig, Herren (Jahve).
För ni ska gå ut med fröjd
och ledas framåt i frid (fullständig harmoni; helhet på alla områden – hebr. shalom).
Bergen och kullarna ska brista ut i sång
och fältets alla träd ska klappa sina händer.
Era egna överträdelser och era fäders överträdelser tillsammans,
säger Herren (Jahve),
vilka ni har offrat över bergen
och hädat mig med över kullarna.
Därför ska jag först mäta upp deras lön i deras sköte.
Jeremia (9)
För sedan evig tid har jag brutit ditt ok
och låtit dina bojor brista,
och du sade: "Jag ska inte överträda."
Men på varje hög kulle
och under varje lövat träd
har du lutat dig bakåt och utövat prostitution.
[Tillbett avgudar på kullarna, se ; ; ; ; ; ; ; .]
Sannerligen, till lögn (hebr. sheqer)
från kullarna [med avguda tempel] – tumultet (oljudet, mullret) på bergen.
[Kan syfta på många tilbedjare, många avgudar eller präster, se ].
Sannerligen i Herren vår Gud (Jahve Elohim)
finns Israels frälsning.
Jag ser bergen och se, de darrar och alla kullar rör sig fram och tillbaka.
Dina äktenskapsbrott och ditt gnäggande, din prostitutions oförskämdhet, på fältets kullar har jag sett dina osmakliga handlingar. Ve över dig Jerusalem! Du ska inte göras ren. När ska det någonsin ske?
Se, jag ska sända många fiskare, förkunnar (säger, proklamerar) Herren (Jahve), och de ska fiska dem och efter ska jag sända många jägare och de ska jaga dem från varje berg och från varje kulle och ut ur klippans klyftor.
Som deras söners märken är deras altaren och deras aseror [pålar för avgudadyrkan] finns vid de lövrika träden på kullarna.
Och mätsnöret ska dras rakt fram till Garevs kulle [ordagrant: skabbens kulle] och ska vända mot Goata [okänd plats nära Jerusalem; betyder "rytande"].
Din hemskhet har bedragit dig, ditt hjärtas stolthet, du som bor i klippans klyfta som kullarnas höjder, fast du gjorde ditt rede lika högt som örnens ska jag föra ner dig därifrån förkunnar (säger, proklamerar) Herren (Jahve).
Mitt folk har blivit försvunna får, deras herde har fått dem att irra iväg, de har vänt sig bort på bergen, de har gått från berg till kulle, de har glömt bort sin viloplats.
Hesekiel (8)
och säg: Ni Israels berg hör Herrarnas Herres (Adonaj Jahves) ord: Så säger Herrarnas Herre (Adonaj Jahve) till bergen och till kullarna, till ravinerna och till dalarna: Se jag ska komma över er med svärd och jag ska fördärva era höga platser. [; ]
Och ni ska veta att jag är Herren (Jahve) när deras slagna ska finnas bland deras avgudar runtomkring deras altaren på varje hög kulle, på alla bergstoppar och under varje lövträd och under varje tjock terebint, platserna där de offrar söt arom till sina avgudar.
Och när jag fört in dem i landet, som jag lyft upp min hand för att ge till dem och de såg varje hög kulle och varje tjockt träd, offrade de sina offer där och de bar fram sina offers provokationer, de gjorde en söt arom och där hällde de ut sina drickoffer.
Mina får vandrar över alla berg och över alla höga höjder, ja över hela jordens ansikte är mina får förskingrade, och det finns ingen som söker och ingen som letar.
Jag ska göra dem och området runt mitt berg till en välsignelse. Jag ska låta regn komma i rätt tid, regnskurar som ger välsignelse.
Och jag ska fylla detta berg med hans slagna, på dina kullar och i dina dalar och i alla dina strömmar ska de falla, de som är slagna med svärdet.
Därför Israels berg, Hör Herrarnas Herres (Adonaj Jahves) ord: Så säger Herrarnas Herre (Adonaj Jahve) till
bergen och till höjderna
till bäckarna och till dalarna
och till de ödelagda ruinerna
och till de övergivna städerna
som har blivit ett byte och åtlöje för länderna som är runtomkring.
[Sex olika ord används för att beskriva hela landet.]
Profetera därför över Israels mark (land, jord – hebr. adama) och säg till bergen och till höjderna till bäckarna och till dalarna: Så säger Herrarnas Herre (Adonaj Jahve): Se jag har talat i min nitälskan och i mitt raseri eftersom ni har burit folkslagens skam.
Hosea (2)
De offrar på bergstoppar och offrar på kullarna, under ekar och popplar och terebinter
eftersom deras skugga är bra.
Kvinnor
Därför har dina döttrar blivit prostituerade
och dina sonhustrur begått äktenskapsbrott.
[Beit] Avens höga platser ska förgöras,
liksom Israels synd.
Törne och tistel ska komma upp över deras altaren,
och de ska säga till bergen: "Övertäck oss",
och till kullarna: "Fall över oss".
Joel (1)
Det ska ske på den dagen att bergen ska drypa av sött vin
och kullarna ska flöda av mjölk
och alla Judas flodbäddar (wadis) ska flöda med vatten.
En källa ska flöda fram från Herrens (Jahves) hus
och vattna Shittims dal.
Amos (1)
"Se, det ska komma dagar", förkunnar (säger, proklamerar) Herren,
"när plöjaren [som förbereder för höstsådden]
ska hinna ikapp skördemannen [det tar sådan tid att få in de stora skördarna],
när de som trampar druvorna
ska hinna ikapp [inte hinner bli klara innan det är dags för] såningsmannen.
Då ska bergen drypa av druvsaft
och alla höjder flöda (ordagrant "smälta"; samma ord som i ) över.
Mika (2)
I de sista (yttersta) dagarna ska det berg där Herrens tempel står
bli det högsta berget av alla (det viktigaste av alla berg i världen, alla ögon kommer vara riktade på det).
Det ska vara mer framträdande (mer upphöjt och ärat) än andra berg
och alla folk ska strömma dit.
Snälla, lyssna nu på vad Herren (Jahve) säger: Stå upp, klaga (åberopa, lägg fram din sak) inför bergen
och låt kullarna höra din röst,
Nahum (1)
Bergen skakar för honom
och kullarna smälter bort.
ו – Vav
Lyfter sig gör jorden i hans närvaro,
världen och allt som bor därpå.
Habackuk (1)
Han står och jorden skakar,
en blick och får nationerna att darra
och de eviga bergen slås i bitar,
de urgamla höjderna böjer sig.
Hans vägar är eviga.
Sefanja (1)
På den dagen, förkunnar
(säger, proklamerar) Herren
(Jahve),
ska det höras skrik från
Fiskporten [; – i norr där fisk från bl.a. Tyros importerades],
klagan från det andra området
[de nya kvarteren i Jerusalem] och ett stort brak från kullarna.
[Det andra området (ha-mishne) syftar troligtvis på expansionen av Jerusalem, väster om Davids stad, se ; . Här bodde Hulda, se , det är till henne Josia sänder bud 621 f.Kr. när Moseböckerna hittats i templet.]