Referenser (39 st i TR)
Matteusevangeliet (7)
<span class="textExplanation">[Nu fljer en serie med tre hndelser dr Jesus helar mnniskor. Jesu makt blir ofta tydligt manifesterad mitt i vardagen i mtet med mnniskor.]</span> Medan Jesus talade till dem, kom en frestndare <span class="textExplanation">[Jairus, som var frestndare fr synagogan i <a href="#modalBiblePlace" class="biblePlace" data-toggle="modal" data-place-id=2>Kapernaum</a>, se <a class='popup-verse' data-book='42' data-chapter='8' data-verse='41' data-chapterend='' data-verseend='' data-highlight='' data-placement='auto-top' data-trigger='hover'>Luk 8:41</a>]</span> och fll ner fr honom och sade: "Min dotter har just dtt. Men kom och lgg din hand p henne, s fr hon liv igen."
<span class="textExplanation">[Jesus har just svarat p frgor om skilsmssa och ktenskap. Nsta mne gller barn som Jesus stter stort vrde p. Eftersom det r barnen som kommer i klm nr frldrarna separerar r det fint att se hur Jesus vlkomnar dem i sin famn.]</span> Sedan kom man till honom med barn <span class="textExpansion">(2-11 r)</span>, man ville att han skulle <mark>lgga</mark> hnderna p och be <span class="textExplanation">[vlsignelse]</span> ver dem. Lrjungarna tillrttavisade <span class="textExpansion">(hindrade, sade strngt till)</span> dem. <span class="textExplanation">[I tron om att Jesus hade viktigare saker fr sig, eller att barnen inte var betydelsefulla fr honom, motade lrjungarna bort frldrarna.]</span>
Han lade hnderna p dem <span class="textExplanation">[vart och ett av barnen]</span>. Sedan gick han drifrn.
De hmtade snan och flet och lade sina mantlar <span class="textExpansion">(ytterklder)</span> p dem, och han satte sig drp.
De binder ihop <span class="textExpansion">(fngslar med kedjor)</span> tunga brdor <span class="textExpansion">(ryggsckar med packning)</span> och lgger dem p mnniskornas axlar, men sjlva vill de inte med sitt finger flytta dem <span class="textExplanation">[inte ens lyfta ett finger fr att hjlpa och underltta]</span>.
och vred <span class="textExpansion">(fltade)</span> ihop en krans <span class="textExpansion">(krona)</span> av trne och satte den p hans huvud och stack en kpp <span class="textExpansion">(stav)</span> i hgra handen p honom. Sedan fll de p kn fr honom och hnade honom och sade: "Leve judarnas konung!"
Ovanfr hans huvud satte man upp hans anklagelse <span class="textExpansion">(orsaken till hans ddsdom)</span>, den ld: <br>"Detta r Jesus <span class="textExplanation">[frn <a href="#modalBiblePlace" class="biblePlace" data-toggle="modal" data-place-id=34>Nasaret</a>]</span>, <br/> judarnas konung." <span class="textExplanation">[De fyra evangeliefrfattarna nmner alla att det stod "judarnas konung" p skylten. De vljer dock att ta med olika delar av de inledande orden. Detta r ingen motsgelse, i stllet ger de tillsammans den fulla bilden. Troligtvis hade skylten fljande text: "Detta r Jesus frn <a href="#modalBiblePlace" class="biblePlace" data-toggle="modal" data-place-id=34>Nasaret</a>, judarnas konung", vilket r summan av <a class='popup-verse' data-book='41' data-chapter='15' data-verse='26' data-chapterend='' data-verseend='' data-highlight='' data-placement='auto-top' data-trigger='hover'>Mark 15:26</a>, <a class='popup-verse' data-book='42' data-chapter='23' data-verse='38' data-chapterend='' data-verseend='' data-highlight='' data-placement='auto-top' data-trigger='hover'>Luk 23:38</a> och <a class='popup-verse' data-book='43' data-chapter='19' data-verse='19' data-chapterend='' data-verseend='' data-highlight='' data-placement='auto-top' data-trigger='hover'>Joh 19:19</a>.]</span>
Markusevangeliet (8)
<br><b>Simon</b>, som han gav namnet Petrus, <br/>
Jakob, Sebedeus son, <br/> Johannes, Jakobs bror, <br>Jesus gav dem <span class="textExplanation">[Jakob och Johannes, det hebreiska]</span> namnet Boanerges, som betyder skans <span class="textExpansion">(tumultets)</span> sner <span class="textExplanation">[kanske p.g.a. deras heta temperament, se <a class='popup-verse' data-book='42' data-chapter='9' data-verse='54' data-chapterend='' data-verseend='' data-highlight='' data-placement='auto-top' data-trigger='hover'>Luk 9:54</a>]</span>, <br/>
och bad honom entrget: "Min lilla dotter <span class="textExplanation">[tolv r, se <a class='popup-verse' data-book='' data-chapter='' data-verse='42' data-chapterend='' data-verseend='' data-highlight='' data-placement='auto-top' data-trigger='hover'>vers 42</a>]</span> ligger fr dden. Kom och lgg hnderna p henne, s hon blir rddad och fr leva."
Han kunde inte gra ngon kraftgrning dr, frutom att <mark>lgga</mark> hnderna p ngra sjuka <span class="textExpansion">(svaga)</span> och hela dem.
De frde en man till honom som var dv och hade talsvrigheter, och bad honom <mark>lgga</mark> sin hand p honom.
Jesus tog den blinde mannen vid handen och ledde honom ut ur byn. <span class="textExplanation">[<a href="#modalBiblePlace" class="biblePlace" data-toggle="modal" data-place-id=330>Betsaida</a> var en av de platser Jesus frdmde fr dess otro, se <a class='popup-verse' data-book='42' data-chapter='10' data-verse='13' data-chapterend='' data-verseend='' data-highlight='' data-placement='auto-top' data-trigger='hover'>Luk 10:13</a>, s det r mjligt att Jesus behver ta ut den blinde mannen ut frn den miljn.]</span> Efter att Jesus hade spottat p hans gon <span class="textExpansion">(upprepade gnger)</span> frgade han honom: "Ser du ngot nu?"
P nytt lade Jesus sina hnder p hans gon, och nu sg mannen klart <span class="textExpansion">(kunde fixera sin blick)</span> och synen blev terstlld och han kunde se allt tydligt <span class="textExplanation">[p avstnd]</span>.
och de ska plocka upp <span class="textExpansion">(lyfta undan)</span> ormar <span class="textExplanation">[bokstavligt ormar, eller bild av djvulen]</span>. Om de dricker ngot ddligt, ska det inte skada dem, och nr de lgger hnderna p de sjuka <span class="textExpansion">(de som r helt utan styrka, svaga)</span> ska dessa bli friska.
Lukasevangeliet (5)
Vid solnedgngen kom alla till honom med dem som led av olika sjukdomar. Han lade hnderna p var och en och botade dem.
Jesus tog upp diskussionen <span class="textExplanation">[skiftar fokus frn att bli utfrgad till att i stllet leda samtalet]</span> och svarade: <br>"En man <span class="textExplanation">[en jude]</span> var p vg frn <a href="#modalBiblePlace" class="biblePlace" data-toggle="modal" data-place-id=735>Jerusalem</a> ner till <a href="#modalBiblePlace" class="biblePlace" data-toggle="modal" data-place-id=733>Jeriko</a>. Han rkade ut fr rnare som tog hans klder och misshandlade honom, sedan frsvann de och lmnade honom dr halvdd. <span class="textExplanation">[<a href="#modalBiblePlace" class="biblePlace" data-toggle="modal" data-place-id=733>Jeriko</a> r en stad 3 mil nordst om <a href="#modalBiblePlace" class="biblePlace" data-toggle="modal" data-place-id=735>Jerusalem</a>. Vgen mellan dessa stder strcker sig genom berg och ken med en hjdskillnad p ver 1 000 meter. Det var inte ovanligt att rnarligor hll till i dessa trakter.]</span>
och han lade sina hnder p henne, och p en gng rtade hon p sig och prisade <span class="textExpansion">(tackade)</span> Gud!
Nr han hittar det blir han glad och lgger det ver axlarna,
Medan de frde bort Jesus <span class="textExplanation">[mot Golgata]</span> tog de tag i en man, Simon frn <a href="#modalBiblePlace" class="biblePlace" data-toggle="modal" data-place-id=416>Kyrene</a>, som var p vg in <span class="textExplanation">[till <a href="#modalBiblePlace" class="biblePlace" data-toggle="modal" data-place-id=735>Jerusalem</a>]</span> frn landet. De lade korset p honom och lt honom bra det efter Jesus. <span class="textExplanation">[Enligt romersk lag kunde statsanstllda tvinga vem som helst att bra deras bagage och utrustning en romersk mil <span class="textExpansion">(1,5 km)</span>, se <a class='popup-verse' data-book='40' data-chapter='5' data-verse='41' data-chapterend='' data-verseend='' data-highlight='' data-placement='auto-top' data-trigger='hover'>Matt 5:41</a>. Simon var fdd i staden <a href="#modalBiblePlace" class="biblePlace" data-toggle="modal" data-place-id=416>Kyrene</a> i Nordafrika. Eftersom han namnges <span class="textExpansion">(och ven hans sner Alexander och Rufus, se <a class='popup-verse' data-book='41' data-chapter='15' data-verse='21' data-chapterend='' data-verseend='' data-highlight='' data-placement='auto-top' data-trigger='hover'>Mark 15:21</a>; <a class='popup-verse' data-book='45' data-chapter='16' data-verse='13' data-chapterend='' data-verseend='' data-highlight='' data-placement='auto-top' data-trigger='hover'>Rom 16:13</a>)</span> var han antagligen en Jesu efterfljare nr evangelierna skrevs.]</span>
Johannesevangeliet (2)
Nu frgade ocks fariserna honom hur han hade ftt sin syn. Han svarade: "Han lade lera p mina gon och jag tvttade mig, och nu kan jag se!"
Soldaterna vred <span class="textExpansion">(fltade)</span> ihop en krans <span class="textExpansion">(krona)</span> av trne och satte den p hans huvud, och kldde honom i en purpurrd <span class="textExplanation">[konungslig]</span> mantel.
Apostlagärningarna (14)
Man frde fram dem infr apostlarna som bad och lade hnderna p dem <span class="textExplanation">[bekrftade och vlsignade deras tjnst]</span>.
D lade de hnderna p var och en av dem, och de fick <span class="textExpansion">(tog emot)</span> den helige Ande. <span class="textExplanation">[Tidigare hade Johannes tillsammans med sin bror Jakob varit beredd att kalla ner eld frn himlen och frgra folket i en samarisk by, se <a class='popup-verse' data-book='42' data-chapter='9' data-verse='54' data-chapterend='' data-verseend='' data-highlight='' data-placement='auto-top' data-trigger='hover'>Luk 9:54</a>. Nu fr han i stllet vara med och kalla ner den helige Andes eld ver de nyfrlsta samarierna.]</span>
och sade: "Ge den kraften till mig ocks, s att den jag lgger hnderna p fr <span class="textExpansion">(tar emot)</span> den helige Ande."
I en syn har han sett hur en man som heter Ananias kommer in och lgger hnderna p honom s att han kan se igen." <span class="textExplanation">[I romersk stadsplanering kallades gatorna som gick i nord-sydlig riktning fr <i>cardo</i>, och de korsande st-vstliga gatorna fr <i>decumanus</i>. Huvudgatan fick tillgget <i>maximus</i>, som betyder strst p latin. I mitten, dr huvudgatorna korsades, lg stadens centrum som kallades forum. Utgrvningar har visat att "<a href="#modalBiblePlace" class="biblePlace" data-toggle="modal" data-place-id=1210>Raka gatan</a>" var <a href="#modalBiblePlace" class="biblePlace" data-toggle="modal" data-place-id=421>Damaskus</a> "decumanus maximus", huvudgatan som gick centralt frn st till vst. Den var omkring 25 meter bred och 1 570 meter lng, kantad med pelare och tckt av tak dr det fanns affrer.]</span>
S Ananias gav sig i vg och kom in i huset <span class="textExplanation">[dr Saulus suttit i mrker utan mat och dryck i tre dagar]</span>. Dr lade han hnderna p honom och sade: "Saul, min broder <span class="textExplanation">[i tron]</span>! Herren Jesus, som visade sig fr dig p vgen hit, har snt mig fr att du ska kunna se igen och bli uppfylld av den helige Ande." <span class="textExplanation">[Saulus blir pmind om att det var den uppstndne Jesus som talade med honom p vgen till <a href="#modalBiblePlace" class="biblePlace" data-toggle="modal" data-place-id=421>Damaskus</a>. Lukas anvnder passiv form p verben som betonar att det inte r Ananias utan Gud som fyller Saulus med den helige Ande.]</span>
Nr de hade fastat och bett <span class="textExplanation">[nnu mer vid samma tillflle, eller vid en ny sammankomst]</span> och lagt hnderna p dem skickade de i vg dem. <span class="textExplanation">[Det profetiska tilltalet bekrftar kallelsen att missionera bland hedningar som Paulus redan ftt, se <a class='popup-verse' data-book='44' data-chapter='9' data-verse='15' data-chapterend='' data-verseend='' data-highlight='' data-placement='auto-top' data-trigger='hover'>Apg 9:15</a>.]</span>
Varfr vill ni d utmana Gud och <mark>lgga</mark> ett ok p lrjungarnas axlar som varken vra fder eller vi sjlva har kunnat bra?
Den helige Ande och vi har beslutat att inte <mark><mark>lgga</mark> p</mark> er ngon mer brda frutom fljande ndvndiga regler:
De fick mnga rapp och kastades i fngelse, och fngvaktaren fick befallning att bevaka dem noga.
Jag r med dig. Ingen ska rra dig eller skada dig, fr jag har mycket folk hr i staden."
Nr Paulus lade hnderna p dem, kom den helige Ande ver dem och de talade i tungor <span class="textExplanation">[de talade i andra, fr dem oknda sprk]</span> och profeterade.
Paulus hade just samlat ett fng kvistar och lagt p elden nr en giftorm krp ut p grund av hettan och hgg sig fast i hans hand.
Publius far lg just d sjuk i feberattacker och svr diarr <span class="textExpansion">(dysenteri)</span>. Paulus gick in till honom, bad och lade hnderna p honom och botade honom. <span class="textExplanation">[Det r troligt att Publicus far led av Brucellos som smittar via getmjlk. Sjukdomen kallas n i dag fr just Maltafeber. Lukas anvnder feber i plural vilket exakt beskriver den svngande febern som karaktriserar sjukdomsfrloppet. Efter inkubationstiden stiger febern till 39-40 grader. Den ligger sedan p denna niv under tv veckor fr att drefter sjunka under ngon veckas tid. Febern kan fortstta att pendla p detta stt under tre till fyra mnader.]</span>
De visade oss sin uppskattning p mnga stt, och nr vi skulle segla frsg de oss med vad vi behvde. <span class="textExplanation">[<a href="#modalBiblePlace" class="biblePlace" data-toggle="modal" data-place-id=859>Maltas</a> befsta huvudstad i antiken och Romarriket var Mdina. Det r troligt att Publius bor dr. Enligt tradition r Pauluskatedralen i Mdina byggd p samma stlle som Publius hus en gng lg. Under resan till <a href="#modalBiblePlace" class="biblePlace" data-toggle="modal" data-place-id=1111>Rom</a> finns flera av Andens gvor i funktion i Paulus liv: profetia, se <a class='popup-verse' data-book='44' data-chapter='27' data-verse='21' data-chapterend='' data-verseend='26' data-highlight='' data-placement='auto-top' data-trigger='hover'>Apg 27:21–26</a>; helande, se <a class='popup-verse' data-book='44' data-chapter='28' data-verse='8' data-chapterend='' data-verseend='9' data-highlight='' data-placement='auto-top' data-trigger='hover'>Apg 28:8–9</a>.]</span>
1 Timoteusbrevet (1)
Var inte fr snabb med att <mark>lgga</mark> hnderna p ngon. <span class="textExplanation">[Erstta en ldste som avsatts, eller instta ngon ny som ldste.]</span> Gr dig inte delaktig i andras synder. <span class="textExplanation">[Ett stt att skydda sig frn en situation dr en ledare mste tillrttavisas r att inte fr snabbt stta in ngon i en ledande stllning. Den som r med och tillstter en frsamlingsledare fr hastigt, innan personen visat sig vara trofast, r delaktig i de negativa konsekvenser som s ltt kan uppkomma. I <a href="#modalBiblePlace" class="biblePlace" data-toggle="modal" data-place-id=168>Antiokia</a> i <a href="#modalBiblePlace" class="biblePlace" data-toggle="modal" data-place-id=1220>Syrien</a> bad och fastade man innan man avskilde Barnabas och Paulus till att resa p den frsta missionsresan, se <a class='popup-verse' data-book='44' data-chapter='13' data-verse='3' data-chapterend='' data-verseend='' data-highlight='' data-placement='auto-top' data-trigger='hover'>Apg 13:3</a>.]</span> <br>Hll dig sjlv ren.
Uppenbarelseboken (2)
Fr alla som hr profetians ord i denna bok betygar jag: Om ngon lgger ngot till dessa ord, <br/> ska Gud <mark><mark>lgga</mark> p</mark> honom de plgor som beskrivs i denna bok.<br>