Job 3:3Låt den vara utplånad (död över den; låt den vandra bort – hebr. avad) [],
den dag då jag föddes,
och natten när man sa:
"En man (frisk pojke; stridsman – hebr. gever) är född."
[ fungerar som en inledning av det som kommer, men även ett inclusio med . I förbannas dagen och i natten.]
Job 3:3Låt den vara utplånad (död över den; låt den vandra bort – hebr. avad) [],
den dag då jag föddes,
och natten när man sa:
"En man (frisk pojke; stridsman – hebr. gever) är född."
[ fungerar som en inledning av det som kommer, men även ett inclusio med . I förbannas dagen och i natten.]
Job 26:6Sheol (dödsriket, de dödas plats) ligger blottat för honom,
Abaddon (avgrunden, förgörelsens plats, se ; – hebr. avaddon) har ingen täckelse (är otäckt, utan klädnad). [Gud har makt och kontroll även över döden.]
Job 26:6Sheol (dödsriket, de dödas plats) ligger blottat för honom,
Abaddon (avgrunden, förgörelsens plats, se ; – hebr. avaddon) har ingen täckelse (är otäckt, utan klädnad). [Gud har makt och kontroll även över döden.]
Job 28:22Abaddon (avgrunden, förgörelsens plats, se ; ; ) och döden säger:
"Vi har hört ett rykte (i våra öron har vi hört) om henne."
[Ett rykte om var man kan hitta vishet.]
Job 28:22Abaddon (avgrunden, förgörelsens plats, se ; ; ) och döden säger:
"Vi har hört ett rykte (i våra öron har vi hört) om henne."
[Ett rykte om var man kan hitta vishet.]
Job 31:12Eftersom det är en eld som slukar ända till Abaddon (avgrunden, förgörelsens plats, se ; ; )
och skulle utplåna all min tillväxt.
Job 31:12Eftersom det är en eld som slukar ända till Abaddon (avgrunden, förgörelsens plats, se ; ; )
och skulle utplåna all min tillväxt.
Ps 88:12Berättas det om din nåd (omsorgsfulla kärlek) i graven,
om din trofasthet i Abaddon (döden, avgrunden, förgörelsens plats)?
[Det hebreiska ordet Abaddon har koppling till verbet att förstöra och förgöra och intensifierar dödens destruktivitet. Läggs någon i en grav så försvinner kroppen, den förmultnar. Se även ; ; .]
Ps 88:12Berättas det om din nåd (omsorgsfulla kärlek) i graven,
om din trofasthet i Abaddon (döden, avgrunden, förgörelsens plats)?
[Det hebreiska ordet Abaddon har koppling till verbet att förstöra och förgöra och intensifierar dödens destruktivitet. Läggs någon i en grav så försvinner kroppen, den förmultnar. Se även ; ; .]
Ords 15:11Sheol (graven, underjorden – de dödas plats) och Abaddon (avgrunden, förgörelsens plats, se ; ; ) är båda synliga (öppna, uppenbara) inför Herren (Jahve),
hur mycket synligare är då inte människors hjärtan?
Ords 15:11Sheol (graven, underjorden – de dödas plats) och Abaddon (avgrunden, förgörelsens plats, se ; ; ) är båda synliga (öppna, uppenbara) inför Herren (Jahve),
hur mycket synligare är då inte människors hjärtan?
Ords 27:20Sheol (underjorden – de dödas plats) och Abaddon (avgrunden, förgörelsens plats, se ; ) mättas aldrig,
på samma sätt mättas aldrig [lusten i] människans ögon.
Ords 27:20Sheol (underjorden – de dödas plats) och Abaddon (avgrunden, förgörelsens plats, se ; ) mättas aldrig,
på samma sätt mättas aldrig [lusten i] människans ögon.
1 Tess 5:2Ni vet själva mycket väl att Herrens dag kommer
[lika plötsligt och oväntat] som en tjuv om natten.
[Herrens dag är ett välbekant uttryck i Bibeln. Profeterna kallar den en domens dag, se ; . Det är också en dag av frälsning och återupprättelse, se . Det är en dag då Gud griper in i historien och slutgiltigt dömer synden och upprättar tusenårsriket, se . Det är en omvälvande händelse som påverkar jorden och hela universum, se .
Paulus hade undervisat om tidens slut och Herrens dag då han var i Thessalonike något år tidigare. Jesus undervisade också om detta ämne och använde liknande uttryck som "en tjuv om natten" för att mana till vaksamhet, se , ; .] 1 Tess 5:2Ni vet själva mycket väl att Herrens dag kommer
[lika plötsligt och oväntat] som en tjuv om natten.
[Herrens dag är ett välbekant uttryck i Bibeln. Profeterna kallar den en domens dag, se ; . Det är också en dag av frälsning och återupprättelse, se . Det är en dag då Gud griper in i historien och slutgiltigt dömer synden och upprättar tusenårsriket, se . Det är en omvälvande händelse som påverkar jorden och hela universum, se .
Paulus hade undervisat om tidens slut och Herrens dag då han var i Thessalonike något år tidigare. Jesus undervisade också om detta ämne och använde liknande uttryck som "en tjuv om natten" för att mana till vaksamhet, se , ; .] Upp 8:13[En varning ges nu att de tre sista basunstötarna kommer att få ännu större konsekvenser för jordens invånare än de fyra första.]
Och jag såg, och hörde en örn som flög uppe på himlen och ropade med stark röst:
"Ve [uttryck för intensiv förtvivlan],
ve [uttryck för intensiv förtvivlan],
ve [uttryck för intensiv förtvivlan]
över jordens invånare [de ogudaktiga, se ]
för de basunstötar som är kvar,
när de tre andra änglarna blåser i sina basuner!" [De tre veropen beskriver de tre avslutande basunstötarna:
Första veropet – 5:e basunen,
Andra veropet – 6:e basunen,
Tredje veropet – 7:e basunen, .
Detta är den andra av tre örnar som nämns i Uppenbarelseboken. En av de fyra varelserna kring tronen liknade en örn, se . Varelsernas trefaldiga "helig, helig, helig" står i kontrast till de trefaldiga veropen här. Den tredje och sista referensen till en örn är i där den ger beskydd.]
Upp 8:13[En varning ges nu att de tre sista basunstötarna kommer att få ännu större konsekvenser för jordens invånare än de fyra första.]
Och jag såg, och hörde en örn som flög uppe på himlen och ropade med stark röst:
"Ve [uttryck för intensiv förtvivlan],
ve [uttryck för intensiv förtvivlan],
ve [uttryck för intensiv förtvivlan]
över jordens invånare [de ogudaktiga, se ]
för de basunstötar som är kvar,
när de tre andra änglarna blåser i sina basuner!" [De tre veropen beskriver de tre avslutande basunstötarna:
Första veropet – 5:e basunen,
Andra veropet – 6:e basunen,
Tredje veropet – 7:e basunen, .
Detta är den andra av tre örnar som nämns i Uppenbarelseboken. En av de fyra varelserna kring tronen liknade en örn, se . Varelsernas trefaldiga "helig, helig, helig" står i kontrast till de trefaldiga veropen här. Den tredje och sista referensen till en örn är i där den ger beskydd.]