Avancerad sök

Sökresultat: 4

Kärnbibeln: (1)

Sef 3:2
Hon lyssnade inte på rösten (som förmanade, var inte lydig),
hon tog ingen korrigering,
hon litade inte på Herren (El),
hon drog sig inte nära Gud (Elohim).

Interlinjär versionBETA: (1)

Sef 3:2
לֹא שָׁמְעָה בְּקוֹל לֹא לָקְחָה מוּסָר בַּיהוָה לֹא בָטָחָה אֶל אֱלֹהֶיהָ לֹא קָרֵבָה
inte höra i röst inte ta emot förmaning i JHVH inte lita på till Gud henne inte komma nära [Vers slut]

Korsreferenser: (1)

Sef 1:0
[Sefanja är den nionde av de tolv mindre profeterna. Namnet Sefanja betyder "Herren gömmer och skyddar". Sefanja nämner uttrycket "Herrens dag" mer än någon annan bok i GT. Boken talar om dom, men ger också hopp. I sista kapitlet beskrivs hur Gud fröjdar sig över Sion med sång, se Sef 3:17.
Sefanja var verksam i slutet på kung Josias regeringstid, omkring 620-611 f.Kr. Hundra år tidigare hade de tio norra stammarna blivit kringspridda efter Assyriens invasion av det norra riket. Stormakten Assyrien påverkade kultur och religion negativt under Manasses fyrtiofemåriga styre 687-642 f.Kr. Vi läser hur han offrade sin egen son i eld, se 2 Kung 21:3–6. Tjugo år efter Manasses död sker dock reformer. Under kung Josias artonde regeringsår (621 f.Kr.) hittas Moseböckerna i templet, se 2 Krön 34:8–18. Josia avskaffar avgudadyrkan och det blir en väckelse innan första attacken från Babylon 605 f.Kr. och Jerusalems förstörelse 586 f.Kr. Habackuk, Jeremia och Huldah verkade samtidigt som Sefanja. Rabbiner brukar säga att Sefanja profeterade i synagogorna, Jeremia på gatorna och Huldah till kvinnorna, se 2 Kung 22:13–20. Enligt traditionen var Habackuk Sefanjas läromästare.
Struktur Boken har ett kiastiskt mönster:
A Kommande dom över Jerusalem, Sef 1:2–6
B Kommande dom över korrupta ledare, Sef 1:7–13
C Herrens dom över alla nationer, Sef 1:14–18
D Uppmaning till omvändelse, Sef 2:1–3
C´ Herrens dom över alla nationer, Sef 2:4–15
B´ Kommande dom över korrupta ledare, Sef 3:1–7
A´ Kommande upprättelse av Jerusalem, Sef 3:8–20
Skrivet: Ca 621-612 f.Kr. Sefanja förutsäger domen över Nineve (Sef 2:13–15) som sker 612 f.Kr. I Sef 1:13 citeras 5 Mos 28:30, 39. Eftersom dessa skrifter hittades i Josias artonde regeringsår (621 f.Kr.), se 2 Krön 34:8–18, pekar det på att Sefanja skriver denna bok efter det fyndet men före Nineves fall.
Berör tidsperioden: Kung Josias regeringstid 642 – 611 f.Kr. och främst de sista tio åren, men talar även om det framtida fridsriket.
Författare: Sefanja
Citeras: Sef 3:13 citeras i Upp 14:5
Relaterade böcker:
Habackuk,
Jeremia,
Klagovisorna]
...