Ps 22[Psalmen beskriver Jesu lidande, död och uppståndelse. Jesus citerar från den första raden när han hänger på korset: "Min Gud, min Gud, varför har du övergivit mig?" Troligtvis fortsatte han och bad hela psalmen som efter två tredjedelar skiftar ton och slutar i uppståndelse och seger! Det är mer än ett sammanträffande att denna psalm, skriven av David omkring 1000 år före Jesus, har så många profetior som Jesus uppfyller in i minsta detalj. Inledningen "till den strålande ledaren" indikerar att den är messiansk. Psalmen beskriver korsfästelsen som avrättningsmetod, 600 år innan den uppfanns av perserna. Inom judendomen, som inte vill se att psalmen förutsäger Jesu lidande, erkänner man ändå att psalmen handlar om framtida händelser och inte bara kan handla om Davids liv. Den medeltida franska rabbinen Rashi, som skrivit det mest inflytelserika kommentarverket, noterar detta.
Psalmen har ett brett spektrum och kan appliceras på flera situationer. Den skrevs av David då han upplevde sig övergiven av Gud. Orden har också tröstat troende i tider då det känts som om Gud är långt borta. Dessutom finns den profetiska dimensionen där, insprängd i psalmens helhet.
Författare: David
Citeras:
, citeras av Jesus i ;
, se
, se
Uppfyllda profetior:
1. Jesu ord på korset, –
2. Rytande bön, –
3. Jesus blev hånad, – ; ;
4. Soldaterna kastar lott om kläderna, – ; ; ;
5. Händer och fötter genomborrade, – ;
6. Soldaterna krönte (omringade) honom med en törnekrona, –
7. Jesus var törstig, –
8. Omringad av fientliga hedningar, –
9. Liknas vid den insekt som användes för att framställa ett rött färgämne, – .
10. Benen krossas inte, något som annars var vanligt vid korsfästelse, –
11. Stenen rullades bort, –
12. Bland lärjungarna igen –
13. Hedningar omvänds – ;
Struktur:
Psalmen är väl strukturerad i tolv mindre enheter som hör ihop parvis. Dessa sex par bildar i sin tur tre större sektioner. De två första större sektionerna handlar om försakelse och klagan. Det finns ett återkommande mönster med klagan följt av bön. I den tredje och sista stora sektionen vänds bönen från klagan till seger.
Del 1 – Bön från en övergiven,
1. Klagan, , följt av bön,
2. Klagan, , följt av bön,
Del 2 – Bön från en kung,
3. Klagan, , följt av bön,
4. Klagan, , följt av bön,
Del 3 – Bönesvar,
5. Bön, , följt av uppmaning,
6. Bön, , följt av uppmaning, ]
Ps 22[Psalmen beskriver Jesu lidande, död och uppståndelse. Jesus citerar från den första raden när han hänger på korset: "Min Gud, min Gud, varför har du övergivit mig?" Troligtvis fortsatte han och bad hela psalmen som efter två tredjedelar skiftar ton och slutar i uppståndelse och seger! Det är mer än ett sammanträffande att denna psalm, skriven av David omkring 1000 år före Jesus, har så många profetior som Jesus uppfyller in i minsta detalj. Inledningen "till den strålande ledaren" indikerar att den är messiansk. Psalmen beskriver korsfästelsen som avrättningsmetod, 600 år innan den uppfanns av perserna. Inom judendomen, som inte vill se att psalmen förutsäger Jesu lidande, erkänner man ändå att psalmen handlar om framtida händelser och inte bara kan handla om Davids liv. Den medeltida franska rabbinen Rashi, som skrivit det mest inflytelserika kommentarverket, noterar detta.
Psalmen har ett brett spektrum och kan appliceras på flera situationer. Den skrevs av David då han upplevde sig övergiven av Gud. Orden har också tröstat troende i tider då det känts som om Gud är långt borta. Dessutom finns den profetiska dimensionen där, insprängd i psalmens helhet.
Författare: David
Citeras:
, citeras av Jesus i ;
, se
, se
Uppfyllda profetior:
1. Jesu ord på korset, –
2. Rytande bön, –
3. Jesus blev hånad, – ; ;
4. Soldaterna kastar lott om kläderna, – ; ; ;
5. Händer och fötter genomborrade, – ;
6. Soldaterna krönte (omringade) honom med en törnekrona, –
7. Jesus var törstig, –
8. Omringad av fientliga hedningar, –
9. Liknas vid den insekt som användes för att framställa ett rött färgämne, – .
10. Benen krossas inte, något som annars var vanligt vid korsfästelse, –
11. Stenen rullades bort, –
12. Bland lärjungarna igen –
13. Hedningar omvänds – ;
Struktur:
Psalmen är väl strukturerad i tolv mindre enheter som hör ihop parvis. Dessa sex par bildar i sin tur tre större sektioner. De två första större sektionerna handlar om försakelse och klagan. Det finns ett återkommande mönster med klagan följt av bön. I den tredje och sista stora sektionen vänds bönen från klagan till seger.
Del 1 – Bön från en övergiven,
1. Klagan, , följt av bön,
2. Klagan, , följt av bön,
Del 2 – Bön från en kung,
3. Klagan, , följt av bön,
4. Klagan, , följt av bön,
Del 3 – Bönesvar,
5. Bön, , följt av uppmaning,
6. Bön, , följt av uppmaning, ]
Ps 35:18Jag ska tacka [med öppna händer – prisa, hylla och erkänna] dig i den stora församlingen [templet],
bland många (ett stort mäktigt) folk ska jag prisa dig. [, ]
Ps 35:18Jag ska tacka [med öppna händer – prisa, hylla och erkänna] dig i den stora församlingen [templet],
bland många (ett stort mäktigt) folk ska jag prisa dig. [, ]
Heb 2:12när han säger:
Jag ska förkunna ditt namn för mina syskon (bröder och systrar),
mitt i församlingen ska jag lovsjunga dig. [] [I , och används den grekiska maskulina inklusiva pluralformen. I grekiskan tilltalas en grupp med enbart kvinnor med feminin pluralform. På motsvarande sätt en grupp män med maskulin pluralform. Samma maskulina form används också om en blandad grupp med både kvinnor och män. Alltså är det sammanhanget som avgör om det grekiska ordet söner/bröder också inkluderar döttrar och systrar. Eftersom sammanhanget här är frälsningen så är det uppenbart att den gäller både män och kvinnor.]
Heb 2:12när han säger:
Jag ska förkunna ditt namn för mina syskon (bröder och systrar),
mitt i församlingen ska jag lovsjunga dig. [] [I , och används den grekiska maskulina inklusiva pluralformen. I grekiskan tilltalas en grupp med enbart kvinnor med feminin pluralform. På motsvarande sätt en grupp män med maskulin pluralform. Samma maskulina form används också om en blandad grupp med både kvinnor och män. Alltså är det sammanhanget som avgör om det grekiska ordet söner/bröder också inkluderar döttrar och systrar. Eftersom sammanhanget här är frälsningen så är det uppenbart att den gäller både män och kvinnor.]