Avancerad sök

Sökresultat: 11

Kärnbibeln: (1)

Mik 1:14
Därför ska du ge en avskedsgåva
till Moreshet Gat.
[Moreshet Gat var troligtvis Mikas hemstad, se vers 1; namnet betyder "i Gats ägo", en del tolkar det inte som en stad utan istället Davids familj, de som kom att ärva Gat.]
Achzivs hus ["Svekets hus"]
ska vara ett bedrägligt ting (hebr. achsav) för Israels kungar.

Interlinjär versionBETA: (1)

Mik 1:14
לָכֵן תִּתְּנִי שִׁלּוּחִים עַל מוֹרֶשֶׁת גַּת בָּתֵּי אַכְזִיב לְאַכְזָב לְמַלְכֵי יִשְׂרָאֵל
till så ge avskedsgåva på Moreshet-Gat Moreshet-Gat hus Achziv till lögn till kung Israel [Vers slut]

Personer: (1)

Jakob/Israel (patriarken)
Abrahams barnbarn, som Gud gav namnet Israel. Hans efterkommande är Israeliterna/judarna.

Platser: (2)

Korsreferenser: (6)

1 Mos 38:5
Ännu en gång födde hon en son och gav honom namnet Shela [som betyder "bön" eller "frid"]. Han [Juda] var i Cheziv när hon födde honom.
[Cheziv, som betyder "falsk", var en stad i Judéen, troligen samma som Achzib och Chezeva, se Jos 15:44; Mika 1:14–15; 1 Krön 4:22. Den ligger 1 timmes vandring norr om Adullam, se vers 1. Intressant att Juda är borta i en stad som heter "falsk", när den tredje sonen föds, och då ger hans hustru honom namnet "frid". Läsaren anar att familjeförhållandena inte är de bästa, de två äldsta sönerna växer upp och blir onda i Herrens ögon, se vers 6, 10.]
1 Mos 38:5
Ännu en gång födde hon en son och gav honom namnet Shela [som betyder "bön" eller "frid"]. Han [Juda] var i Cheziv när hon födde honom.
[Cheziv, som betyder "falsk", var en stad i Judéen, troligen samma som Achzib och Chezeva, se Jos 15:44; Mika 1:14–15; 1 Krön 4:22. Den ligger 1 timmes vandring norr om Adullam, se vers 1. Intressant att Juda är borta i en stad som heter "falsk", när den tredje sonen föds, och då ger hans hustru honom namnet "frid". Läsaren anar att familjeförhållandena inte är de bästa, de två äldsta sönerna växer upp och blir onda i Herrens ögon, se vers 6, 10.]
Mik Introduktion
[Mika är den sjätte av de tolv mindre profeterna. Hans namn betyder "vem är som Jah", där Jah är kortformen av Jahve. Han gör troligtvis en koppling till sitt namn i Mika 7:18 och frågan "vem är en Gud som du". På svenska och engelska är ordlekar ofta förknippat med skämt och humor. I hebreiskan återfinns det i alla typer av litteratur. I Mika 1:10–15 återfinns namn på städer och där spelar ordens betydelse stor roll, vilket skapar extra kraft åt uttrycket.
Struktur:
Boken har sju sektioner som bildar en kiasm.
A Kommande nederlag (Mika 1:1–16)
B Folket korrumperat (Mika 2:1–13)
C Ledarskapet korrumperat (Mika 3:1–12)
D Framtida upprättelse (Mika 4:1–5:14)
C´ Ledarskapet korrumperat (Mika 6:1–16)
B´ Folket korrumperat (Mika 7:1–7)
A´ Nederlag vänds till seger (Mika 7:8–20)
Skrivet: Omkring 735-700 f.Kr.
Berör tidsperioden: Omkring 735-700 f.Kr.
Författare: Mika (hebr. Michah)
Relaterade böcker:
Amos
Hosea
Jesaja]
Mik Introduktion
[Mika är den sjätte av de tolv mindre profeterna. Hans namn betyder "vem är som Jah", där Jah är kortformen av Jahve. Han gör troligtvis en koppling till sitt namn i Mika 7:18 och frågan "vem är en Gud som du". På svenska och engelska är ordlekar ofta förknippat med skämt och humor. I hebreiskan återfinns det i alla typer av litteratur. I Mika 1:10–15 återfinns namn på städer och där spelar ordens betydelse stor roll, vilket skapar extra kraft åt uttrycket.
Struktur:
Boken har sju sektioner som bildar en kiasm.
A Kommande nederlag (Mika 1:1–16)
B Folket korrumperat (Mika 2:1–13)
C Ledarskapet korrumperat (Mika 3:1–12)
D Framtida upprättelse (Mika 4:1–5:14)
C´ Ledarskapet korrumperat (Mika 6:1–16)
B´ Folket korrumperat (Mika 7:1–7)
A´ Nederlag vänds till seger (Mika 7:8–20)
Skrivet: Omkring 735-700 f.Kr.
Berör tidsperioden: Omkring 735-700 f.Kr.
Författare: Mika (hebr. Michah)
Relaterade böcker:
Amos
Hosea
Jesaja]
Mik Introduktion
[Mika är den sjätte av de tolv mindre profeterna. Hans namn betyder "vem är som Jah", där Jah är kortformen av Jahve. Han gör troligtvis en koppling till sitt namn i Mika 7:18 och frågan "vem är en Gud som du". På svenska och engelska är ordlekar ofta förknippat med skämt och humor. I hebreiskan återfinns det i alla typer av litteratur. I Mika 1:10–15 återfinns namn på städer och där spelar ordens betydelse stor roll, vilket skapar extra kraft åt uttrycket.
Struktur:
Boken har sju sektioner som bildar en kiasm.
A Kommande nederlag (Mika 1:1–16)
B Folket korrumperat (Mika 2:1–13)
C Ledarskapet korrumperat (Mika 3:1–12)
D Framtida upprättelse (Mika 4:1–5:14)
C´ Ledarskapet korrumperat (Mika 6:1–16)
B´ Folket korrumperat (Mika 7:1–7)
A´ Nederlag vänds till seger (Mika 7:8–20)
Skrivet: Omkring 735-700 f.Kr.
Berör tidsperioden: Omkring 735-700 f.Kr.
Författare: Mika (hebr. Michah)
Relaterade böcker:
Amos
Hosea
Jesaja]
Mik Introduktion
[Mika är den sjätte av de tolv mindre profeterna. Hans namn betyder "vem är som Jah", där Jah är kortformen av Jahve. Han gör troligtvis en koppling till sitt namn i Mika 7:18 och frågan "vem är en Gud som du". På svenska och engelska är ordlekar ofta förknippat med skämt och humor. I hebreiskan återfinns det i alla typer av litteratur. I Mika 1:10–15 återfinns namn på städer och där spelar ordens betydelse stor roll, vilket skapar extra kraft åt uttrycket.
Struktur:
Boken har sju sektioner som bildar en kiasm.
A Kommande nederlag (Mika 1:1–16)
B Folket korrumperat (Mika 2:1–13)
C Ledarskapet korrumperat (Mika 3:1–12)
D Framtida upprättelse (Mika 4:1–5:14)
C´ Ledarskapet korrumperat (Mika 6:1–16)
B´ Folket korrumperat (Mika 7:1–7)
A´ Nederlag vänds till seger (Mika 7:8–20)
Skrivet: Omkring 735-700 f.Kr.
Berör tidsperioden: Omkring 735-700 f.Kr.
Författare: Mika (hebr. Michah)
Relaterade böcker:
Amos
Hosea
Jesaja]