1 Mos 21:7Och hon sa: "Vem skulle ha sagt (flödat fram ord från hjärtat – hebr. malal) till Abraham att Sarah ska amma ett barn? För jag har fött honom en son vid hans höga ålder."
[Dessa händelser 2000 f.Kr. är profetiska. Isaks liv är fyllt med skuggbilder för den kommande Messias:
Båda föds på ett mirakulöst sätt – Sarah hade för hög ålder, Jesus genom jungfrufödsel ()
Båda mödrarna frågar hur det ska gå till (; ; )
Namnges innan födseln (; )
Föds vid förutsagd tid (; )
Enfödd son (; )
Älskad av sin far (; )
Tas upp på Moria berg för att offras ()
Tjänarna följer inte med upp (; )
Båda ska komma tillbaka (; )
Red på en åsna innan offret (; ; )
Bär på trä till offerplatsen (; )
Underordnade sig sin faders vilja (, ; )
Båda var i trettioårsåldern (; )
Båda levde efter offret ()
Efter sonens död och uppståndelse sänder hans far ut tjänare för att hitta en brud åt honom (; ; )
Båda ber för sin hustru och framtida barn (; ; )]
1 Mos 21:7Och hon sa: "Vem skulle ha sagt (flödat fram ord från hjärtat – hebr. malal) till Abraham att Sarah ska amma ett barn? För jag har fött honom en son vid hans höga ålder."
[Dessa händelser 2000 f.Kr. är profetiska. Isaks liv är fyllt med skuggbilder för den kommande Messias:
Båda föds på ett mirakulöst sätt – Sarah hade för hög ålder, Jesus genom jungfrufödsel ()
Båda mödrarna frågar hur det ska gå till (; ; )
Namnges innan födseln (; )
Föds vid förutsagd tid (; )
Enfödd son (; )
Älskad av sin far (; )
Tas upp på Moria berg för att offras ()
Tjänarna följer inte med upp (; )
Båda ska komma tillbaka (; )
Red på en åsna innan offret (; ; )
Bär på trä till offerplatsen (; )
Underordnade sig sin faders vilja (, ; )
Båda var i trettioårsåldern (; )
Båda levde efter offret ()
Efter sonens död och uppståndelse sänder hans far ut tjänare för att hitta en brud åt honom (; ; )
Båda ber för sin hustru och framtida barn (; ; )]
Ps 118[Den åttonde och sista av Halleluja-psalmerna (Ps 111-118) och den sjätte och sista i den samling psalmer som kallas "egyptiska Hallel" (Ps 113-118) där Psalm 113-114 sjöngs före påskmåltiden och 115-118 efter måltiden. Psalmen ramas in av den kortaste psalmen () och den längsta ().
Det är troligt att det är just denna psalm som Esra refererar till att man sjöng under invigningen av det återuppbyggda templet, se . Psalmen har en viktig roll i den judiska liturgin. David nämns i och antas ofta vara författaren. Även om psalmen var en av Davids psalmer, så är det också en triumfsång med messianska undertoner. Det var denna lovsång som Jesus och lärjungarna sjöng när de avslutat påskmåltiden och var på väg mot Getsemane, se ; . Här finns bland annat strofen om den föraktade stenen som blir en hörnsten, se .
Författare: Okänd
Citeras:
citeras i
om hörnstenen citeras av Jesus i och i och
citeras när Jesus rider in i Jerusalem, se ; ; ; ; ;
Struktur:
1. Inledande uppmaning till lovprisning,
2. Prövning,
3. Avslutande lovprisning, ]
Ps 118[Den åttonde och sista av Halleluja-psalmerna (Ps 111-118) och den sjätte och sista i den samling psalmer som kallas "egyptiska Hallel" (Ps 113-118) där Psalm 113-114 sjöngs före påskmåltiden och 115-118 efter måltiden. Psalmen ramas in av den kortaste psalmen () och den längsta ().
Det är troligt att det är just denna psalm som Esra refererar till att man sjöng under invigningen av det återuppbyggda templet, se . Psalmen har en viktig roll i den judiska liturgin. David nämns i och antas ofta vara författaren. Även om psalmen var en av Davids psalmer, så är det också en triumfsång med messianska undertoner. Det var denna lovsång som Jesus och lärjungarna sjöng när de avslutat påskmåltiden och var på väg mot Getsemane, se ; . Här finns bland annat strofen om den föraktade stenen som blir en hörnsten, se .
Författare: Okänd
Citeras:
citeras i
om hörnstenen citeras av Jesus i och i och
citeras när Jesus rider in i Jerusalem, se ; ; ; ; ;
Struktur:
1. Inledande uppmaning till lovprisning,
2. Prövning,
3. Avslutande lovprisning, ]
Sak Introduktion[Sakarja är den elfte av de tolv mindre profeterna. Namnet Sakarja betyder "Herren kommer ihåg". En alternativ översättning är "Herrens gryning", vilket är passande med tanke på bokens tema om den kommande Messias och hur rättfärdighetens sol ska gå upp över världen, se . Sakarja skriver i första hand till återvändarna från exilen men även något till dem som är kvar i Babylon. Han var verksam på 500-talet f.Kr. Flera av hans profetior är daterade till kung Darejavesh andra och fjärde regeringsår som var 520 respektive 518 f.Kr. Han tillhörde prästerna, hans farfar var prästen Iddo som omnämns i och .
Centralt i Sakarjas budskap är löftet om en kommande Messias. Några exempel är:
Messias som rider in i Jerusalem på en åsna, se ; .
Återupprättandet av Davids kungarike, se ;
Återsamlandet från nationerna till Israel.
Han ska sätta sin fötter på Olivberget, se
Utgivandet av den helige Ande, se
Den slutliga domen.
Att alla folk ska fira lövhyddohögtiden i Jerusalem, se
Judarna ska se vem de har genomborrat, se .
Struktur:
Boken kan delas i tre delar:
1. Uppdraget att återuppbygga templet, kap 1-6
2. Svar till fyra frågor från delegationen från Babylon, kap 7-8
3. Visioner för framtiden och tidens slut, kap 9-14
I kapitel 9 till 11 beskrivs hur Juda och Efraim ska återupprättas och hur de nationer som kommer emot Israel ska förgöras. Kapitel 12 till 14 beskriver den turbulens som kommer att drabba Jerusalem i den yttersta tiden.
Man kan också se på Sakarja som åtta visioner, fyra budskap och två refränger. Gud vill genom Sakarja påminna folket om att de inte är bortglömda eller övergivna. I mitten av boken, , förklaras orsaken till den tidigare fångenskapen och exilen, det är en av de tydligaste beskrivningarna om detta i hela Bibeln. På samma sätt beskrivs sedan orsakerna till deras befrielse.
Berör tidsperioden: 520-518 f.Kr.
Författare: Sakarja
Citeras: Citeras 41 ggr i NT.]
Sak Introduktion[Sakarja är den elfte av de tolv mindre profeterna. Namnet Sakarja betyder "Herren kommer ihåg". En alternativ översättning är "Herrens gryning", vilket är passande med tanke på bokens tema om den kommande Messias och hur rättfärdighetens sol ska gå upp över världen, se . Sakarja skriver i första hand till återvändarna från exilen men även något till dem som är kvar i Babylon. Han var verksam på 500-talet f.Kr. Flera av hans profetior är daterade till kung Darejavesh andra och fjärde regeringsår som var 520 respektive 518 f.Kr. Han tillhörde prästerna, hans farfar var prästen Iddo som omnämns i och .
Centralt i Sakarjas budskap är löftet om en kommande Messias. Några exempel är:
Messias som rider in i Jerusalem på en åsna, se ; .
Återupprättandet av Davids kungarike, se ;
Återsamlandet från nationerna till Israel.
Han ska sätta sin fötter på Olivberget, se
Utgivandet av den helige Ande, se
Den slutliga domen.
Att alla folk ska fira lövhyddohögtiden i Jerusalem, se
Judarna ska se vem de har genomborrat, se .
Struktur:
Boken kan delas i tre delar:
1. Uppdraget att återuppbygga templet, kap 1-6
2. Svar till fyra frågor från delegationen från Babylon, kap 7-8
3. Visioner för framtiden och tidens slut, kap 9-14
I kapitel 9 till 11 beskrivs hur Juda och Efraim ska återupprättas och hur de nationer som kommer emot Israel ska förgöras. Kapitel 12 till 14 beskriver den turbulens som kommer att drabba Jerusalem i den yttersta tiden.
Man kan också se på Sakarja som åtta visioner, fyra budskap och två refränger. Gud vill genom Sakarja påminna folket om att de inte är bortglömda eller övergivna. I mitten av boken, , förklaras orsaken till den tidigare fångenskapen och exilen, det är en av de tydligaste beskrivningarna om detta i hela Bibeln. På samma sätt beskrivs sedan orsakerna till deras befrielse.
Berör tidsperioden: 520-518 f.Kr.
Författare: Sakarja
Citeras: Citeras 41 ggr i NT.]
Luk 19:28När Jesus sagt detta
[hemma hos Sackeus i Jeriko och antagligen stannat över natten där], gick han
[nästa morgon] vidare framåt
(framför lärjungarna), upp mot
Jerusalem.
Luk 19:28När Jesus sagt detta
[hemma hos Sackeus i Jeriko och antagligen stannat över natten där], gick han
[nästa morgon] vidare framåt
(framför lärjungarna), upp mot
Jerusalem.
Joh 12:12[Johannes verkar antyda att Jesus rider in i Jerusalem den 10 Nisan, den dag då husfadern valde ut och offentligt visade vilket lamm som skulle bli årets påskalamm, se . Den himmelske Fadern visar världen Guds lamm – det lamm som ska ta bort världens synd, se .] Nästa dag
[efter sabbaten], när den stora folkhopen som kommit till högtiden hörde att Jesus var på väg till
(in i) Jerusalem,
Joh 12:12[Johannes verkar antyda att Jesus rider in i Jerusalem den 10 Nisan, den dag då husfadern valde ut och offentligt visade vilket lamm som skulle bli årets påskalamm, se . Den himmelske Fadern visar världen Guds lamm – det lamm som ska ta bort världens synd, se .] Nästa dag
[efter sabbaten], när den stora folkhopen som kommit till högtiden hörde att Jesus var på väg till
(in i) Jerusalem,