Avancerad sök

Sökresultat: 9

Kärnbibeln: (1)

Mal 3:3
Han ska sitta ner som en guldsmed och smälta och rena silvret.
[Jesus liknas vid en guldsmed som sitter ned, han hastar inte runt, utan arbetar kärleksfullt och låter arbetet ta sin tid. Han håller sitt hantverk i elden till dess att slaggen och orenheterna har kommit ut, och han kan se sin egen spegelbild i den renade metallen.]
Han ska rena Levis söner (leviterna), luttra dem som guld och silver, så att de kan bära fram offer till Herren i rättfärdighet.

Interlinjär versionBETA: (1)

Mal 3:3
וְיָשַׁב מְצָרֵף וּמְטַהֵר כֶּסֶף וְטִהַר אֶת בְּנֵי לֵוִי וְזִקַּק אֹתָם כַּזָּהָב וְכַכָּסֶף וְהָיוּ לַיהוָה מַגִּישֵׁי מִנְחָה בִּצְדָקָה
och sitta smälta och rena silver och rena son Levi och rena dem som guld och som silver och vara till JHVH närma sig gåva i rättfärdighet [Vers slut]

Personer: (1)

Korsreferenser: (1)

Mal 1:0
[Detta är den sista boken som brukar kallas de tolv mindre profeterna. Namnet Malaki (hebr. Malachi) betyder min budbärare eller min ängel. Det kan också ha betydelsen Herrens budbärare (hebr. Malachijah). I den arameiska tolkningsskriften targum, från andra tempelperioden, sägs författaren vara Esra. Malaki skulle kunna vara en pseudonym för Esra, som han använde under senare delen av livet men detta kan inte beläggas med säkerhet. Namnet Malaki är så pass ovanligt att många ändå tror att hans rätta namn är ett annat. Malaki levde och verkade ett antal år efter återkomsten från Babylon, osäkert exakt när, men glädjen hos de första återvändarna från Babylon till landet och Jerusalem har försvunnit när Malaki är verksam.
Struktur:
I en ren sekventiell struktur består boken av sex stycken tal följt av två appendix:
Tal 1 – Guds kärlek (Mal 1:2–5)
Tal 2 – Prästerskapet respekterar inte Gud (Mal 1:6–2:9)
Tal 3 – Skilsmässa (Mal 2:10–16)
Tal 4 – Guds rättvisa (Mal 2:17–3:6)
Tal 5 – Tiondegivande (Mal 3:7–12)
Tal 6 – Domens dag (Mal 3:13–4:3)
Appendix 1 – Följ Guds undervisning (Mal 4:4)
Appendix 2 – Elia som ska komma (Mal 4:5–6)
Det går också att se ett kiastiskt mönster som centrerar kring tre rubriker:
1. Prästerna ska ära Herren (Mal 1:2–2:9)
Motivation: Herrens kärlek (Mal 1:2–5)
Problem: Herren äras inte (Mal 1:6–9)
Bud: Stoppa de meningslösa offren (Mal 1:10)
Problem: Herrens namn vanäras (Mal 1:11–14)
Motivation: Olynadens konsekvenser (Mal 2:1–9)
2. Juda ska vara trofasta (Mal 2:10–3:6)
Motivation: Andlig enhet (Mal 2:10a, b)
Problem: Trolöshet (Mal 2:10c–14)
Bud: Sluta agera trolöst (Mal 2:15–16)
Problem: Klagan på Herrens orättvisa (Mal 2:17)
Motivation: Kommande budbärare om dom (Mal 3:1–6)
3. Juda uppmanas återvända till Herren (Mal 3:7–4:6)
Bud: Återvänd med tionde (Mal 3:7–10a)
Motivation: Framtida välsignelse (Mal 3:10b–12)
Problem: Likgiltighet (Mal 3:13–15)
Motivation: Kommande dag (Mal 3:16–4:3)
Bud: Kom ihåg undervisningen (Mal 4:4–6)
Flera fraser återkommer. "Men ni säger (ändå frågar ni)", se Mal 1:2, 6, 7, 13; 2:14, 17; 3:7, 8, 13, 14. Frasen "säger Herren Sebaot" förekommer 21 ggr, se Mal 1:4, 6, 8, 9, 10, 11, 13, 14; 2:2, 4, 8, 16; 3:1, 5, 7, 10, 11, 12, 17; 4:1, 3.
Svenska och engelska biblar har fyra kapitel, medan den hebreiska texten delar in den i tre kapitel. Den sista delen som finns i Mal 4:1–6 återfinns som vers 19–24 i kapitel 3.
Skrivet: Omkring år 450 f.Kr.
Berör tidsperioden: Någon gång efter att det andra templet blivit klart (516 f.Kr.) och innan Nehemja verkade (444-432 f.Kr.)
Författare: Malaki, eventuellt Esra
Citeras:
Mal 1:2 citeras i Rom 9:13
Mal 3:1 citeras i Matt 11:10; Mark 1:2; Luk 7:27
Mal 3:17 citeras i 1 Pet 2:9
Mal 4:5 citeras i Matt 17:10; Mark 9:1]
...