Mal Introduktion[Detta är den sista boken som brukar kallas de tolv mindre profeterna. Namnet Malaki (hebr. Malachi) betyder min budbärare eller min ängel. Det kan också ha betydelsen Herrens budbärare (hebr. Malachijah). I den arameiska tolkningsskriften targum, från andra tempelperioden, sägs författaren vara Esra. Malaki skulle kunna vara en pseudonym för Esra, som han använde under senare delen av livet men detta kan inte beläggas med säkerhet. Namnet Malaki är så pass ovanligt att många ändå tror att hans rätta namn är ett annat. Malaki levde och verkade ett antal år efter återkomsten från Babylon, osäkert exakt när, men glädjen hos de första återvändarna från Babylon till landet och Jerusalem har försvunnit när Malaki är verksam.
Struktur:
I en ren sekventiell struktur består boken av sex stycken tal följt av två appendix:
Tal 1 – Guds kärlek ()
Tal 2 – Prästerskapet respekterar inte Gud ()
Tal 3 – Skilsmässa ()
Tal 4 – Guds rättvisa ()
Tal 5 – Tiondegivande ()
Tal 6 – Domens dag ()
Appendix 1 – Följ Guds undervisning ()
Appendix 2 – Elia som ska komma ()
Det går också att se ett kiastiskt mönster som centrerar kring tre rubriker:
1. Prästerna ska ära Herren ()
Motivation: Herrens kärlek ()
Problem: Herren äras inte ()
Bud: Stoppa de meningslösa offren ()
Problem: Herrens namn vanäras ()
Motivation: Olynadens konsekvenser ()
2. Juda ska vara trofasta ()
Motivation: Andlig enhet (, )
Problem: Trolöshet ()
Bud: Sluta agera trolöst ()
Problem: Klagan på Herrens orättvisa ()
Motivation: Kommande budbärare om dom ()
3. Juda uppmanas återvända till Herren ()
Bud: Återvänd med tionde ()
Motivation: Framtida välsignelse ()
Problem: Likgiltighet ()
Motivation: Kommande dag ()
Bud: Kom ihåg undervisningen ()
Flera fraser återkommer. "Men ni säger (ändå frågar ni)", se , , , ; , ; , , , . Frasen "säger Herren Sebaot" förekommer 21 ggr, se , , , , , , , ; , , , ; , , , , , , ; , .
Svenska och engelska biblar har fyra kapitel, medan den hebreiska texten delar in den i tre kapitel. Den sista delen som finns i återfinns som i kapitel 3.
Skrivet: Omkring år 450 f.Kr.
Berör tidsperioden: Någon gång efter att det andra templet blivit klart (516 f.Kr.) och innan Nehemja verkade (444-432 f.Kr.)
Författare: Malaki, eventuellt Esra
Citeras:
citeras i
citeras i ; ;
citeras i
citeras i ; ]
Mal Introduktion[Detta är den sista boken som brukar kallas de tolv mindre profeterna. Namnet Malaki (hebr. Malachi) betyder min budbärare eller min ängel. Det kan också ha betydelsen Herrens budbärare (hebr. Malachijah). I den arameiska tolkningsskriften targum, från andra tempelperioden, sägs författaren vara Esra. Malaki skulle kunna vara en pseudonym för Esra, som han använde under senare delen av livet men detta kan inte beläggas med säkerhet. Namnet Malaki är så pass ovanligt att många ändå tror att hans rätta namn är ett annat. Malaki levde och verkade ett antal år efter återkomsten från Babylon, osäkert exakt när, men glädjen hos de första återvändarna från Babylon till landet och Jerusalem har försvunnit när Malaki är verksam.
Struktur:
I en ren sekventiell struktur består boken av sex stycken tal följt av två appendix:
Tal 1 – Guds kärlek ()
Tal 2 – Prästerskapet respekterar inte Gud ()
Tal 3 – Skilsmässa ()
Tal 4 – Guds rättvisa ()
Tal 5 – Tiondegivande ()
Tal 6 – Domens dag ()
Appendix 1 – Följ Guds undervisning ()
Appendix 2 – Elia som ska komma ()
Det går också att se ett kiastiskt mönster som centrerar kring tre rubriker:
1. Prästerna ska ära Herren ()
Motivation: Herrens kärlek ()
Problem: Herren äras inte ()
Bud: Stoppa de meningslösa offren ()
Problem: Herrens namn vanäras ()
Motivation: Olynadens konsekvenser ()
2. Juda ska vara trofasta ()
Motivation: Andlig enhet (, )
Problem: Trolöshet ()
Bud: Sluta agera trolöst ()
Problem: Klagan på Herrens orättvisa ()
Motivation: Kommande budbärare om dom ()
3. Juda uppmanas återvända till Herren ()
Bud: Återvänd med tionde ()
Motivation: Framtida välsignelse ()
Problem: Likgiltighet ()
Motivation: Kommande dag ()
Bud: Kom ihåg undervisningen ()
Flera fraser återkommer. "Men ni säger (ändå frågar ni)", se , , , ; , ; , , , . Frasen "säger Herren Sebaot" förekommer 21 ggr, se , , , , , , , ; , , , ; , , , , , , ; , .
Svenska och engelska biblar har fyra kapitel, medan den hebreiska texten delar in den i tre kapitel. Den sista delen som finns i återfinns som i kapitel 3.
Skrivet: Omkring år 450 f.Kr.
Berör tidsperioden: Någon gång efter att det andra templet blivit klart (516 f.Kr.) och innan Nehemja verkade (444-432 f.Kr.)
Författare: Malaki, eventuellt Esra
Citeras:
citeras i
citeras i ; ;
citeras i
citeras i ; ]
Mal Introduktion[Detta är den sista boken som brukar kallas de tolv mindre profeterna. Namnet Malaki (hebr. Malachi) betyder min budbärare eller min ängel. Det kan också ha betydelsen Herrens budbärare (hebr. Malachijah). I den arameiska tolkningsskriften targum, från andra tempelperioden, sägs författaren vara Esra. Malaki skulle kunna vara en pseudonym för Esra, som han använde under senare delen av livet men detta kan inte beläggas med säkerhet. Namnet Malaki är så pass ovanligt att många ändå tror att hans rätta namn är ett annat. Malaki levde och verkade ett antal år efter återkomsten från Babylon, osäkert exakt när, men glädjen hos de första återvändarna från Babylon till landet och Jerusalem har försvunnit när Malaki är verksam.
Struktur:
I en ren sekventiell struktur består boken av sex stycken tal följt av två appendix:
Tal 1 – Guds kärlek ()
Tal 2 – Prästerskapet respekterar inte Gud ()
Tal 3 – Skilsmässa ()
Tal 4 – Guds rättvisa ()
Tal 5 – Tiondegivande ()
Tal 6 – Domens dag ()
Appendix 1 – Följ Guds undervisning ()
Appendix 2 – Elia som ska komma ()
Det går också att se ett kiastiskt mönster som centrerar kring tre rubriker:
1. Prästerna ska ära Herren ()
Motivation: Herrens kärlek ()
Problem: Herren äras inte ()
Bud: Stoppa de meningslösa offren ()
Problem: Herrens namn vanäras ()
Motivation: Olynadens konsekvenser ()
2. Juda ska vara trofasta ()
Motivation: Andlig enhet (, )
Problem: Trolöshet ()
Bud: Sluta agera trolöst ()
Problem: Klagan på Herrens orättvisa ()
Motivation: Kommande budbärare om dom ()
3. Juda uppmanas återvända till Herren ()
Bud: Återvänd med tionde ()
Motivation: Framtida välsignelse ()
Problem: Likgiltighet ()
Motivation: Kommande dag ()
Bud: Kom ihåg undervisningen ()
Flera fraser återkommer. "Men ni säger (ändå frågar ni)", se , , , ; , ; , , , . Frasen "säger Herren Sebaot" förekommer 21 ggr, se , , , , , , , ; , , , ; , , , , , , ; , .
Svenska och engelska biblar har fyra kapitel, medan den hebreiska texten delar in den i tre kapitel. Den sista delen som finns i återfinns som i kapitel 3.
Skrivet: Omkring år 450 f.Kr.
Berör tidsperioden: Någon gång efter att det andra templet blivit klart (516 f.Kr.) och innan Nehemja verkade (444-432 f.Kr.)
Författare: Malaki, eventuellt Esra
Citeras:
citeras i
citeras i ; ;
citeras i
citeras i ; ]
Mal Introduktion[Detta är den sista boken som brukar kallas de tolv mindre profeterna. Namnet Malaki (hebr. Malachi) betyder min budbärare eller min ängel. Det kan också ha betydelsen Herrens budbärare (hebr. Malachijah). I den arameiska tolkningsskriften targum, från andra tempelperioden, sägs författaren vara Esra. Malaki skulle kunna vara en pseudonym för Esra, som han använde under senare delen av livet men detta kan inte beläggas med säkerhet. Namnet Malaki är så pass ovanligt att många ändå tror att hans rätta namn är ett annat. Malaki levde och verkade ett antal år efter återkomsten från Babylon, osäkert exakt när, men glädjen hos de första återvändarna från Babylon till landet och Jerusalem har försvunnit när Malaki är verksam.
Struktur:
I en ren sekventiell struktur består boken av sex stycken tal följt av två appendix:
Tal 1 – Guds kärlek ()
Tal 2 – Prästerskapet respekterar inte Gud ()
Tal 3 – Skilsmässa ()
Tal 4 – Guds rättvisa ()
Tal 5 – Tiondegivande ()
Tal 6 – Domens dag ()
Appendix 1 – Följ Guds undervisning ()
Appendix 2 – Elia som ska komma ()
Det går också att se ett kiastiskt mönster som centrerar kring tre rubriker:
1. Prästerna ska ära Herren ()
Motivation: Herrens kärlek ()
Problem: Herren äras inte ()
Bud: Stoppa de meningslösa offren ()
Problem: Herrens namn vanäras ()
Motivation: Olynadens konsekvenser ()
2. Juda ska vara trofasta ()
Motivation: Andlig enhet (, )
Problem: Trolöshet ()
Bud: Sluta agera trolöst ()
Problem: Klagan på Herrens orättvisa ()
Motivation: Kommande budbärare om dom ()
3. Juda uppmanas återvända till Herren ()
Bud: Återvänd med tionde ()
Motivation: Framtida välsignelse ()
Problem: Likgiltighet ()
Motivation: Kommande dag ()
Bud: Kom ihåg undervisningen ()
Flera fraser återkommer. "Men ni säger (ändå frågar ni)", se , , , ; , ; , , , . Frasen "säger Herren Sebaot" förekommer 21 ggr, se , , , , , , , ; , , , ; , , , , , , ; , .
Svenska och engelska biblar har fyra kapitel, medan den hebreiska texten delar in den i tre kapitel. Den sista delen som finns i återfinns som i kapitel 3.
Skrivet: Omkring år 450 f.Kr.
Berör tidsperioden: Någon gång efter att det andra templet blivit klart (516 f.Kr.) och innan Nehemja verkade (444-432 f.Kr.)
Författare: Malaki, eventuellt Esra
Citeras:
citeras i
citeras i ; ;
citeras i
citeras i ; ]
Mal Introduktion[Detta är den sista boken som brukar kallas de tolv mindre profeterna. Namnet Malaki (hebr. Malachi) betyder min budbärare eller min ängel. Det kan också ha betydelsen Herrens budbärare (hebr. Malachijah). I den arameiska tolkningsskriften targum, från andra tempelperioden, sägs författaren vara Esra. Malaki skulle kunna vara en pseudonym för Esra, som han använde under senare delen av livet men detta kan inte beläggas med säkerhet. Namnet Malaki är så pass ovanligt att många ändå tror att hans rätta namn är ett annat. Malaki levde och verkade ett antal år efter återkomsten från Babylon, osäkert exakt när, men glädjen hos de första återvändarna från Babylon till landet och Jerusalem har försvunnit när Malaki är verksam.
Struktur:
I en ren sekventiell struktur består boken av sex stycken tal följt av två appendix:
Tal 1 – Guds kärlek ()
Tal 2 – Prästerskapet respekterar inte Gud ()
Tal 3 – Skilsmässa ()
Tal 4 – Guds rättvisa ()
Tal 5 – Tiondegivande ()
Tal 6 – Domens dag ()
Appendix 1 – Följ Guds undervisning ()
Appendix 2 – Elia som ska komma ()
Det går också att se ett kiastiskt mönster som centrerar kring tre rubriker:
1. Prästerna ska ära Herren ()
Motivation: Herrens kärlek ()
Problem: Herren äras inte ()
Bud: Stoppa de meningslösa offren ()
Problem: Herrens namn vanäras ()
Motivation: Olynadens konsekvenser ()
2. Juda ska vara trofasta ()
Motivation: Andlig enhet (, )
Problem: Trolöshet ()
Bud: Sluta agera trolöst ()
Problem: Klagan på Herrens orättvisa ()
Motivation: Kommande budbärare om dom ()
3. Juda uppmanas återvända till Herren ()
Bud: Återvänd med tionde ()
Motivation: Framtida välsignelse ()
Problem: Likgiltighet ()
Motivation: Kommande dag ()
Bud: Kom ihåg undervisningen ()
Flera fraser återkommer. "Men ni säger (ändå frågar ni)", se , , , ; , ; , , , . Frasen "säger Herren Sebaot" förekommer 21 ggr, se , , , , , , , ; , , , ; , , , , , , ; , .
Svenska och engelska biblar har fyra kapitel, medan den hebreiska texten delar in den i tre kapitel. Den sista delen som finns i återfinns som i kapitel 3.
Skrivet: Omkring år 450 f.Kr.
Berör tidsperioden: Någon gång efter att det andra templet blivit klart (516 f.Kr.) och innan Nehemja verkade (444-432 f.Kr.)
Författare: Malaki, eventuellt Esra
Citeras:
citeras i
citeras i ; ;
citeras i
citeras i ; ]
Mal Introduktion[Detta är den sista boken som brukar kallas de tolv mindre profeterna. Namnet Malaki (hebr. Malachi) betyder min budbärare eller min ängel. Det kan också ha betydelsen Herrens budbärare (hebr. Malachijah). I den arameiska tolkningsskriften targum, från andra tempelperioden, sägs författaren vara Esra. Malaki skulle kunna vara en pseudonym för Esra, som han använde under senare delen av livet men detta kan inte beläggas med säkerhet. Namnet Malaki är så pass ovanligt att många ändå tror att hans rätta namn är ett annat. Malaki levde och verkade ett antal år efter återkomsten från Babylon, osäkert exakt när, men glädjen hos de första återvändarna från Babylon till landet och Jerusalem har försvunnit när Malaki är verksam.
Struktur:
I en ren sekventiell struktur består boken av sex stycken tal följt av två appendix:
Tal 1 – Guds kärlek ()
Tal 2 – Prästerskapet respekterar inte Gud ()
Tal 3 – Skilsmässa ()
Tal 4 – Guds rättvisa ()
Tal 5 – Tiondegivande ()
Tal 6 – Domens dag ()
Appendix 1 – Följ Guds undervisning ()
Appendix 2 – Elia som ska komma ()
Det går också att se ett kiastiskt mönster som centrerar kring tre rubriker:
1. Prästerna ska ära Herren ()
Motivation: Herrens kärlek ()
Problem: Herren äras inte ()
Bud: Stoppa de meningslösa offren ()
Problem: Herrens namn vanäras ()
Motivation: Olynadens konsekvenser ()
2. Juda ska vara trofasta ()
Motivation: Andlig enhet (, )
Problem: Trolöshet ()
Bud: Sluta agera trolöst ()
Problem: Klagan på Herrens orättvisa ()
Motivation: Kommande budbärare om dom ()
3. Juda uppmanas återvända till Herren ()
Bud: Återvänd med tionde ()
Motivation: Framtida välsignelse ()
Problem: Likgiltighet ()
Motivation: Kommande dag ()
Bud: Kom ihåg undervisningen ()
Flera fraser återkommer. "Men ni säger (ändå frågar ni)", se , , , ; , ; , , , . Frasen "säger Herren Sebaot" förekommer 21 ggr, se , , , , , , , ; , , , ; , , , , , , ; , .
Svenska och engelska biblar har fyra kapitel, medan den hebreiska texten delar in den i tre kapitel. Den sista delen som finns i återfinns som i kapitel 3.
Skrivet: Omkring år 450 f.Kr.
Berör tidsperioden: Någon gång efter att det andra templet blivit klart (516 f.Kr.) och innan Nehemja verkade (444-432 f.Kr.)
Författare: Malaki, eventuellt Esra
Citeras:
citeras i
citeras i ; ;
citeras i
citeras i ; ]
Mal Introduktion[Detta är den sista boken som brukar kallas de tolv mindre profeterna. Namnet Malaki (hebr. Malachi) betyder min budbärare eller min ängel. Det kan också ha betydelsen Herrens budbärare (hebr. Malachijah). I den arameiska tolkningsskriften targum, från andra tempelperioden, sägs författaren vara Esra. Malaki skulle kunna vara en pseudonym för Esra, som han använde under senare delen av livet men detta kan inte beläggas med säkerhet. Namnet Malaki är så pass ovanligt att många ändå tror att hans rätta namn är ett annat. Malaki levde och verkade ett antal år efter återkomsten från Babylon, osäkert exakt när, men glädjen hos de första återvändarna från Babylon till landet och Jerusalem har försvunnit när Malaki är verksam.
Struktur:
I en ren sekventiell struktur består boken av sex stycken tal följt av två appendix:
Tal 1 – Guds kärlek ()
Tal 2 – Prästerskapet respekterar inte Gud ()
Tal 3 – Skilsmässa ()
Tal 4 – Guds rättvisa ()
Tal 5 – Tiondegivande ()
Tal 6 – Domens dag ()
Appendix 1 – Följ Guds undervisning ()
Appendix 2 – Elia som ska komma ()
Det går också att se ett kiastiskt mönster som centrerar kring tre rubriker:
1. Prästerna ska ära Herren ()
Motivation: Herrens kärlek ()
Problem: Herren äras inte ()
Bud: Stoppa de meningslösa offren ()
Problem: Herrens namn vanäras ()
Motivation: Olynadens konsekvenser ()
2. Juda ska vara trofasta ()
Motivation: Andlig enhet (, )
Problem: Trolöshet ()
Bud: Sluta agera trolöst ()
Problem: Klagan på Herrens orättvisa ()
Motivation: Kommande budbärare om dom ()
3. Juda uppmanas återvända till Herren ()
Bud: Återvänd med tionde ()
Motivation: Framtida välsignelse ()
Problem: Likgiltighet ()
Motivation: Kommande dag ()
Bud: Kom ihåg undervisningen ()
Flera fraser återkommer. "Men ni säger (ändå frågar ni)", se , , , ; , ; , , , . Frasen "säger Herren Sebaot" förekommer 21 ggr, se , , , , , , , ; , , , ; , , , , , , ; , .
Svenska och engelska biblar har fyra kapitel, medan den hebreiska texten delar in den i tre kapitel. Den sista delen som finns i återfinns som i kapitel 3.
Skrivet: Omkring år 450 f.Kr.
Berör tidsperioden: Någon gång efter att det andra templet blivit klart (516 f.Kr.) och innan Nehemja verkade (444-432 f.Kr.)
Författare: Malaki, eventuellt Esra
Citeras:
citeras i
citeras i ; ;
citeras i
citeras i ; ]
Mal Introduktion[Detta är den sista boken som brukar kallas de tolv mindre profeterna. Namnet Malaki (hebr. Malachi) betyder min budbärare eller min ängel. Det kan också ha betydelsen Herrens budbärare (hebr. Malachijah). I den arameiska tolkningsskriften targum, från andra tempelperioden, sägs författaren vara Esra. Malaki skulle kunna vara en pseudonym för Esra, som han använde under senare delen av livet men detta kan inte beläggas med säkerhet. Namnet Malaki är så pass ovanligt att många ändå tror att hans rätta namn är ett annat. Malaki levde och verkade ett antal år efter återkomsten från Babylon, osäkert exakt när, men glädjen hos de första återvändarna från Babylon till landet och Jerusalem har försvunnit när Malaki är verksam.
Struktur:
I en ren sekventiell struktur består boken av sex stycken tal följt av två appendix:
Tal 1 – Guds kärlek ()
Tal 2 – Prästerskapet respekterar inte Gud ()
Tal 3 – Skilsmässa ()
Tal 4 – Guds rättvisa ()
Tal 5 – Tiondegivande ()
Tal 6 – Domens dag ()
Appendix 1 – Följ Guds undervisning ()
Appendix 2 – Elia som ska komma ()
Det går också att se ett kiastiskt mönster som centrerar kring tre rubriker:
1. Prästerna ska ära Herren ()
Motivation: Herrens kärlek ()
Problem: Herren äras inte ()
Bud: Stoppa de meningslösa offren ()
Problem: Herrens namn vanäras ()
Motivation: Olynadens konsekvenser ()
2. Juda ska vara trofasta ()
Motivation: Andlig enhet (, )
Problem: Trolöshet ()
Bud: Sluta agera trolöst ()
Problem: Klagan på Herrens orättvisa ()
Motivation: Kommande budbärare om dom ()
3. Juda uppmanas återvända till Herren ()
Bud: Återvänd med tionde ()
Motivation: Framtida välsignelse ()
Problem: Likgiltighet ()
Motivation: Kommande dag ()
Bud: Kom ihåg undervisningen ()
Flera fraser återkommer. "Men ni säger (ändå frågar ni)", se , , , ; , ; , , , . Frasen "säger Herren Sebaot" förekommer 21 ggr, se , , , , , , , ; , , , ; , , , , , , ; , .
Svenska och engelska biblar har fyra kapitel, medan den hebreiska texten delar in den i tre kapitel. Den sista delen som finns i återfinns som i kapitel 3.
Skrivet: Omkring år 450 f.Kr.
Berör tidsperioden: Någon gång efter att det andra templet blivit klart (516 f.Kr.) och innan Nehemja verkade (444-432 f.Kr.)
Författare: Malaki, eventuellt Esra
Citeras:
citeras i
citeras i ; ;
citeras i
citeras i ; ]
Matt 5:32Men jag säger er [och fullkomnar betydelsen]: den som skiljer sig från sin hustru – av något annat skäl än otrohet – orsakar att hon begår äktenskapsbrott. Den som gifter sig med en frånskild kvinna begår äktenskapsbrott."
[Guds originalplan var att människor inte skulle skiljas. Äktenskapet gäller "tills döden skiljer dem åt", se ; . Det enda skälet till skilsmässa för troende par är otrohet. Paulus tar även upp ett fall då någon blir frälst och den andre vill skilja sig; då kan man inte hindra det, se . Gud hatar skilsmässa, se , för han vet personligen vilken djup smärta det medför, se . Ämnet återkommer i Matteusevangeliet, se .]
Matt 5:32Men jag säger er [och fullkomnar betydelsen]: den som skiljer sig från sin hustru – av något annat skäl än otrohet – orsakar att hon begår äktenskapsbrott. Den som gifter sig med en frånskild kvinna begår äktenskapsbrott."
[Guds originalplan var att människor inte skulle skiljas. Äktenskapet gäller "tills döden skiljer dem åt", se ; . Det enda skälet till skilsmässa för troende par är otrohet. Paulus tar även upp ett fall då någon blir frälst och den andre vill skilja sig; då kan man inte hindra det, se . Gud hatar skilsmässa, se , för han vet personligen vilken djup smärta det medför, se . Ämnet återkommer i Matteusevangeliet, se .]
Matt 19:9Jag säger er: Den som skiljer sig från sin hustru av annat skäl än otukt och gifter sig med en annan, begår äktenskapsbrott."
[Guds originalplan var att människor inte skulle skiljas, och därför är tanken att inte heller de som blir pånyttfödda – Jesu efterföljare – ska skilja sig. Äktenskapet gäller "tills döden skiljer dem åt", se ; . På samma sätt som i Bergspredikan sätter Jesus en högre standard än Mose lag. Det enda skälet till skilsmässa för troende par är otrohet. Paulus tar även upp att ifall den ena blir frälst och den andra då vill skiljas, då kan man inte hindra det, se . Gud hatar skilsmässa, se , för han vet personligen vilken djup smärta det medför, se . Hela frågan är ett dilemma då det å ena sidan är fel att alls skilja sig och å andra sidan blir fel om man tillämpar idealbilden av ett äktenskap på ett lagiskt sätt, se Jesu svar till äktenskapsbryterskan i . Det är intressant att i nästa stycke lyfter Jesus fram och välsignar barnen, de som ofta far illa vid en skilsmässa, se .]
Matt 19:9Jag säger er: Den som skiljer sig från sin hustru av annat skäl än otukt och gifter sig med en annan, begår äktenskapsbrott."
[Guds originalplan var att människor inte skulle skiljas, och därför är tanken att inte heller de som blir pånyttfödda – Jesu efterföljare – ska skilja sig. Äktenskapet gäller "tills döden skiljer dem åt", se ; . På samma sätt som i Bergspredikan sätter Jesus en högre standard än Mose lag. Det enda skälet till skilsmässa för troende par är otrohet. Paulus tar även upp att ifall den ena blir frälst och den andra då vill skiljas, då kan man inte hindra det, se . Gud hatar skilsmässa, se , för han vet personligen vilken djup smärta det medför, se . Hela frågan är ett dilemma då det å ena sidan är fel att alls skilja sig och å andra sidan blir fel om man tillämpar idealbilden av ett äktenskap på ett lagiskt sätt, se Jesu svar till äktenskapsbryterskan i . Det är intressant att i nästa stycke lyfter Jesus fram och välsignar barnen, de som ofta far illa vid en skilsmässa, se .]
Mark 10:12Om hon skiljer sig från sin man och gifter om sig, begår hon äktenskapsbrott."
[Guds originalplan var att människor inte skulle skiljas, och därför är tanken att inte heller de som blir pånyttfödda – Jesu efterföljare – ska skilja sig. Äktenskapet gäller "tills döden skiljer dem åt", se ; . På samma sätt som i Bergspredikan sätter Jesus en högre standard än Mose lag. Det enda skälet till skilsmässa för troende par är otrohet. Paulus tar även upp ett fall då någon blir frälst och den andre vill skilja sig. Då kan man inte hindra det, se . Gud hatar skilsmässa, se , för han vet personligen vilken djup smärta det medför, se . Det är intressant att i nästa stycke lyfter Jesus fram och välsignar barnen, de som ofta far illa vid en skilsmässa.]
Mark 10:12Om hon skiljer sig från sin man och gifter om sig, begår hon äktenskapsbrott."
[Guds originalplan var att människor inte skulle skiljas, och därför är tanken att inte heller de som blir pånyttfödda – Jesu efterföljare – ska skilja sig. Äktenskapet gäller "tills döden skiljer dem åt", se ; . På samma sätt som i Bergspredikan sätter Jesus en högre standard än Mose lag. Det enda skälet till skilsmässa för troende par är otrohet. Paulus tar även upp ett fall då någon blir frälst och den andre vill skilja sig. Då kan man inte hindra det, se . Gud hatar skilsmässa, se , för han vet personligen vilken djup smärta det medför, se . Det är intressant att i nästa stycke lyfter Jesus fram och välsignar barnen, de som ofta far illa vid en skilsmässa.]