Matt 12:9Sedan gick Jesus vidare och kom in i deras
[fariséernas] synagoga
[i någon stad i Galileen en annan sabbat, se ].
Matt 12:9Sedan gick Jesus vidare och kom in i deras
[fariséernas] synagoga
[i någon stad i Galileen en annan sabbat, se ].
Mark 3:1[Jesus är Herre över sabbaten och låter sig inte skrämmas av fariséerna, se föregående vers.]
Igen [antagligen nästa vecka] gick Jesus in i synagogan. Där fanns en man som hade en förlamad (förtvinad) hand. [Verbformen antyder att förlamningen inte var medfödd utan uppkommit senare i livet genom någon sjukdom eller olycka.]
Mark 3:1[Jesus är Herre över sabbaten och låter sig inte skrämmas av fariséerna, se föregående vers.]
Igen [antagligen nästa vecka] gick Jesus in i synagogan. Där fanns en man som hade en förlamad (förtvinad) hand. [Verbformen antyder att förlamningen inte var medfödd utan uppkommit senare i livet genom någon sjukdom eller olycka.]
Luk 13:10[Detta är andra gången Jesus helar på en sabbat, första gången var det en man med en förtvinad hand, se , och nu är det en kvinna med krokig rygg. Utifrån alla helanden Jesus gjorde och alla liknelser han berättade, väljer Lukas genomgående i sitt evangelium att ta med ett exempel på en man och en kvinna, och visar genom den berättartekniken att Jesus inte gör skillnad på kvinnor och män.]
Jesus undervisade i en av synagogorna på en sabbat [en lördag, den judiska vilodagen].
Luk 13:10[Detta är andra gången Jesus helar på en sabbat, första gången var det en man med en förtvinad hand, se , och nu är det en kvinna med krokig rygg. Utifrån alla helanden Jesus gjorde och alla liknelser han berättade, väljer Lukas genomgående i sitt evangelium att ta med ett exempel på en man och en kvinna, och visar genom den berättartekniken att Jesus inte gör skillnad på kvinnor och män.]
Jesus undervisade i en av synagogorna på en sabbat [en lördag, den judiska vilodagen].