Avancerad sök

Sökresultat: 8

Kärnbibeln: (1)

Joh 11:21
Marta sa till Jesus: "Herre, om du hade varit här skulle min bror inte ha dött.

Interlinjär versionBETA: (1)

Joh 11:21
εἶπεν οὖν ἡ Μάρθα πρὸς τὸν Ἰησοῦν· κύριε, εἰ ἦς ὧδε, οὐκ ἂν ἀπέθανεν ὁ ἀδελφός μου.
tala därför – Marta till – Jesus Herren, om är här, inte i så fall dö – bror syskon av mig.

Personer: (2)

Jesus (Kristus, Messias – den Smorde)
Namnet Jesus härstammar från namnet Josua, som på hebreiska är sammansatt av JHVH (Guds namn som troligtvis kan uttalas Jahve) och Hosea, som betyder "en som frälser". Namnet Jesus betyder bokstavligen: "JHVH är frälsning" eller "JHVH räddar".

Korsreferenser: (4)

Joh Introduktion
[Introduktion: Johannesevangeliet är ett litterärt mästerverk. Språket är nästan barnsligt enkelt, men blir ändå till vacker poesi med väldiga djup. Bokens tema finns angivet i Joh 20:31: "Jesus är Guds Son."
Jesus beskrivs i sju "Jag är" (gr. ego eimi) följt av en beskrivning:
Jag är livets bröd – Joh 6:35, 41, 48–51 Jag är världens ljus – Joh 8:12; 9:5 Jag är grinden för fåren – Joh 10:7, 9 Jag är den gode Herden – Joh 10:11, 14 Jag är uppståndelsen och livet – Joh 11:25 Jag är vägen, sanningen och livet – Joh 14:4 Jag är den sanna vinstocken – Joh 15:1, 5 Totalt finns det 45 "Jag är" med och utan objekt i evangeliet.
Det finns sju stycken tecken (gr. semeion) som hör samman med vem Jesus säger att han är:
Vinundret bekräftar att han är den sanna vinstocken, se Joh 2:1–11. Helandet av ämbetsmannens son bekräftar att Jesus är vägen, sanningen och livet. Medan ämbetsmannen var på väg bekräftade hans tjänare sanningen att hans son var i livet, se Joh 4:46–54. Helandet av den lame vid Betesdadammen (som låg vid Fårporten) bekräftar att han är grinden för fåren, se Joh 5:1–18. Matundret för 5000 bekräftar att han är livets bröd, se Joh 6:5–14. När Jesus går på vattnet bekräftar att han är den gode Herden som går med dem. Han beskyddar sin flock och leder dem på rätt väg. De känner igen honom och på en gång är de framme, se Joh 6:16–21. Helandet av den blindfödde mannen bekräftar att han är världens ljus, se Joh 9:1–7. Uppväckandet av Lasarus bekräftar att han är uppståndelsen och livet, se Joh 11:1–45.
Struktur:
1. Introduktion, kap 1.
2. Del 1 – Tecken för världen, kap 1-12.
3. Del 2 – Jesus visar sin härlighet för sina lärjungar, kap 13-20.
4. Epilog, kap 21
Genre: Evangelium.
Skrivet: Omkring år 85-90 e.Kr.
Författare: Johannes, en av de tolv lärjungarna.
Evangeliet är skrivet omkring 50-55 år efter Jesu död och uppståndelse, vilket visar att Johannes var en av de yngre lärjungarna. Flera detaljer pekar på att han var den yngste. Han särbehandlas vid sista måltiden och får sitta närmast Jesus, se Joh 13:25. Han springer snabbare än Petrus till graven, se Joh 20:4, men låter Petrus gå in först, se Joh 20:6.]
Joh Introduktion
[Introduktion: Johannesevangeliet är ett litterärt mästerverk. Språket är nästan barnsligt enkelt, men blir ändå till vacker poesi med väldiga djup. Bokens tema finns angivet i Joh 20:31: "Jesus är Guds Son."
Jesus beskrivs i sju "Jag är" (gr. ego eimi) följt av en beskrivning:
Jag är livets bröd – Joh 6:35, 41, 48–51 Jag är världens ljus – Joh 8:12; 9:5 Jag är grinden för fåren – Joh 10:7, 9 Jag är den gode Herden – Joh 10:11, 14 Jag är uppståndelsen och livet – Joh 11:25 Jag är vägen, sanningen och livet – Joh 14:4 Jag är den sanna vinstocken – Joh 15:1, 5 Totalt finns det 45 "Jag är" med och utan objekt i evangeliet.
Det finns sju stycken tecken (gr. semeion) som hör samman med vem Jesus säger att han är:
Vinundret bekräftar att han är den sanna vinstocken, se Joh 2:1–11. Helandet av ämbetsmannens son bekräftar att Jesus är vägen, sanningen och livet. Medan ämbetsmannen var på väg bekräftade hans tjänare sanningen att hans son var i livet, se Joh 4:46–54. Helandet av den lame vid Betesdadammen (som låg vid Fårporten) bekräftar att han är grinden för fåren, se Joh 5:1–18. Matundret för 5000 bekräftar att han är livets bröd, se Joh 6:5–14. När Jesus går på vattnet bekräftar att han är den gode Herden som går med dem. Han beskyddar sin flock och leder dem på rätt väg. De känner igen honom och på en gång är de framme, se Joh 6:16–21. Helandet av den blindfödde mannen bekräftar att han är världens ljus, se Joh 9:1–7. Uppväckandet av Lasarus bekräftar att han är uppståndelsen och livet, se Joh 11:1–45.
Struktur:
1. Introduktion, kap 1.
2. Del 1 – Tecken för världen, kap 1-12.
3. Del 2 – Jesus visar sin härlighet för sina lärjungar, kap 13-20.
4. Epilog, kap 21
Genre: Evangelium.
Skrivet: Omkring år 85-90 e.Kr.
Författare: Johannes, en av de tolv lärjungarna.
Evangeliet är skrivet omkring 50-55 år efter Jesu död och uppståndelse, vilket visar att Johannes var en av de yngre lärjungarna. Flera detaljer pekar på att han var den yngste. Han särbehandlas vid sista måltiden och får sitta närmast Jesus, se Joh 13:25. Han springer snabbare än Petrus till graven, se Joh 20:4, men låter Petrus gå in först, se Joh 20:6.]
Joh 20:31
Men dessa [sju tecken i den här boken] har skrivits ned för att ni ska kunna välja att tro att Jesus är den Smorde (Messias, Kristus), Guds Son, och genom att tro (lita, luta sig emot honom) väljer ni att ha liv i hans namn.
[Jesus gjorde många tecken och under. Världen skulle inte rymma alla de böcker som skulle behöva skrivas om Johannes skulle teckna ned allt, se Joh 21:24–25. Det grekiska ordet för tecken semeion fokuserar mer på symboliken bakom undret än själva undret i sig. De sju "tecken" som finns i detta evangelium är noggrant utvalda för att visa på att Jesus verkligen är Gud.
Vinundret, se Joh 2:1–11. Helandet av kungens tjänares son, se Joh 4:46–54. Helandet av den lame vid Betesdadammen, se Joh 5:1–18. Matundret för 5000, se Joh 6:5–14. Jesus går på vattnet, se Joh 6:16–24. Helandet av den blindfödde mannen, se Joh 9:1–7. Uppväckandet av Lasarus, se Joh 11:1–45.]
Joh 20:31
Men dessa [sju tecken i den här boken] har skrivits ned för att ni ska kunna välja att tro att Jesus är den Smorde (Messias, Kristus), Guds Son, och genom att tro (lita, luta sig emot honom) väljer ni att ha liv i hans namn.
[Jesus gjorde många tecken och under. Världen skulle inte rymma alla de böcker som skulle behöva skrivas om Johannes skulle teckna ned allt, se Joh 21:24–25. Det grekiska ordet för tecken semeion fokuserar mer på symboliken bakom undret än själva undret i sig. De sju "tecken" som finns i detta evangelium är noggrant utvalda för att visa på att Jesus verkligen är Gud.
Vinundret, se Joh 2:1–11. Helandet av kungens tjänares son, se Joh 4:46–54. Helandet av den lame vid Betesdadammen, se Joh 5:1–18. Matundret för 5000, se Joh 6:5–14. Jesus går på vattnet, se Joh 6:16–24. Helandet av den blindfödde mannen, se Joh 9:1–7. Uppväckandet av Lasarus, se Joh 11:1–45.]