Hes Introduktion[Hesekiel är en av de större profetiska böckerna tillsammans med Jesaja och Jeremia. Hesekiels bok består av en rad profetiska budskap till den judiska befolkningen i exilen i Babylon före och efter Jerusalems fall 586 f.Kr. Hesekiel var en av de 10000 som fördes bort av Nebukadnessar 597 f.Kr. (den andra av de tre exilerna, se ). Han var gift, se . Hesekiels namn kommer från ett hebreiskt verb med betydelsen "hålla fast" vilket är ett passande namn i den tid av osäkerhet och oro som mötte de bortförda judarna när de fick höra nyheterna om vad som hände i deras hemland Juda. Deras tankar och böner handlade säkert om släktingar och vänner som var kvar och förstås om templet i Jerusalem.
Struktur:
Boken består av en rad budskap som är daterade. Det finns tretton referenser till "år efter exilen". Alla dessa är i kronologisk ordning förutom det sjunde (centrala) . De tretton datumen är:
1. – 5:e året, 4:e månaden, 5:e dagen; 31 juli 593 f.Kr.
2. – 6:e året, 6:e månaden, 5:e dagen; 17 sept. 592 f.Kr.
3. – 7:e året, 5:e månaden, 10:e dagen; 14 aug 591 f.Kr.
4. – 9:e året, 10:e månaden, 10:e dagen; 15 jan 588 f.Kr.
5. – 11:e året, (månad anges inte), 1:a dagen; omkring april 587 – april 586 f.Kr.
6. – 10:e året, 10:e månaden, 7:e dagen; 7 jan 587 f.Kr.
7. – 27:e året, 1:a månaden, 1:a dagen; 26 april 571 f.Kr.
8. – 11:e året, 1:a månaden, 1:a dagen; 29 april 587 f.Kr.
9. – 11:e året, 3:e månaden, 1:a dagen; 21 juni 587 f.Kr.
10. – 12:e året, 12:e månaden, 1:a dagen; 3 mars 585 f.Kr.
11. – 12:e året, (månad anges inte), 15:e dagen; omkring april 586 – april 585 f.Kr.
12. – 12:e året, 10:e månaden, 5:e dagen; 8 jan 585 f.Kr.
13. – 25:e året, 1:a månaden, 10:e dagen; 28 april 573 f.Kr.
Boken består av sju stora sektioner, som i sin tur är indelade i sju mindre sektioner vardera:
1. Hesekiels kallelse och första samlingen budskap om en kommande dom ()
2. Andra samlingen budskap om en kommande dom ()
3. Tredje samlingen budskap om en kommande dom ()
4. Fjärde samlingen budskap om en kommande dom ()
5. Profetord mot nationer ()
6. Budskap om Israels straff och framtida upprättelse ()
7. Syn av det nya templet och det nya landet ()
Skrivet: 592-570 f.Kr.
Berör tidsperioden: Sin samtid och framtiden
Författare: Hesekiel
Författaren identifierar sig själv i ; och första person singular används i hela boken, vilket indikerar att det är ett verk av en och samma författare.
Citeras:
citeras i
citeras i
citeras i
citeras i
citeras i ]
Hes Introduktion[Hesekiel är en av de större profetiska böckerna tillsammans med Jesaja och Jeremia. Hesekiels bok består av en rad profetiska budskap till den judiska befolkningen i exilen i Babylon före och efter Jerusalems fall 586 f.Kr. Hesekiel var en av de 10000 som fördes bort av Nebukadnessar 597 f.Kr. (den andra av de tre exilerna, se ). Han var gift, se . Hesekiels namn kommer från ett hebreiskt verb med betydelsen "hålla fast" vilket är ett passande namn i den tid av osäkerhet och oro som mötte de bortförda judarna när de fick höra nyheterna om vad som hände i deras hemland Juda. Deras tankar och böner handlade säkert om släktingar och vänner som var kvar och förstås om templet i Jerusalem.
Struktur:
Boken består av en rad budskap som är daterade. Det finns tretton referenser till "år efter exilen". Alla dessa är i kronologisk ordning förutom det sjunde (centrala) . De tretton datumen är:
1. – 5:e året, 4:e månaden, 5:e dagen; 31 juli 593 f.Kr.
2. – 6:e året, 6:e månaden, 5:e dagen; 17 sept. 592 f.Kr.
3. – 7:e året, 5:e månaden, 10:e dagen; 14 aug 591 f.Kr.
4. – 9:e året, 10:e månaden, 10:e dagen; 15 jan 588 f.Kr.
5. – 11:e året, (månad anges inte), 1:a dagen; omkring april 587 – april 586 f.Kr.
6. – 10:e året, 10:e månaden, 7:e dagen; 7 jan 587 f.Kr.
7. – 27:e året, 1:a månaden, 1:a dagen; 26 april 571 f.Kr.
8. – 11:e året, 1:a månaden, 1:a dagen; 29 april 587 f.Kr.
9. – 11:e året, 3:e månaden, 1:a dagen; 21 juni 587 f.Kr.
10. – 12:e året, 12:e månaden, 1:a dagen; 3 mars 585 f.Kr.
11. – 12:e året, (månad anges inte), 15:e dagen; omkring april 586 – april 585 f.Kr.
12. – 12:e året, 10:e månaden, 5:e dagen; 8 jan 585 f.Kr.
13. – 25:e året, 1:a månaden, 10:e dagen; 28 april 573 f.Kr.
Boken består av sju stora sektioner, som i sin tur är indelade i sju mindre sektioner vardera:
1. Hesekiels kallelse och första samlingen budskap om en kommande dom ()
2. Andra samlingen budskap om en kommande dom ()
3. Tredje samlingen budskap om en kommande dom ()
4. Fjärde samlingen budskap om en kommande dom ()
5. Profetord mot nationer ()
6. Budskap om Israels straff och framtida upprättelse ()
7. Syn av det nya templet och det nya landet ()
Skrivet: 592-570 f.Kr.
Berör tidsperioden: Sin samtid och framtiden
Författare: Hesekiel
Författaren identifierar sig själv i ; och första person singular används i hela boken, vilket indikerar att det är ett verk av en och samma författare.
Citeras:
citeras i
citeras i
citeras i
citeras i
citeras i ]
Hes 40:1[Hesekiels vision av det nya templet är väl strukturerat i sju delar som formar en kiasm. Den första, den centrala och den sista delen handlar om hur landet mäts ut.
A Templet mäts,
B Guds härlighet från öster,
C Stadgar för tempeltjänsten
D Landets mått
C´ Stadgar för tempeltjänsten,
B´ Den dubbla floden österut,
A´ Landets gränser, ] I det 25:e året av vår fångenskap, vid årets början [vårmånaden Aviv/Nisan, se ], på 10:e dagen i månaden [då påskalammet skulle väljas, se ] i det 14:e året sedan staden hade blivit intagen [10 april 573 f.Kr.], på just den dagen kom Herrens hand över mig, och han förde mig bort dit.
Hes 40:1[Hesekiels vision av det nya templet är väl strukturerat i sju delar som formar en kiasm. Den första, den centrala och den sista delen handlar om hur landet mäts ut.
A Templet mäts,
B Guds härlighet från öster,
C Stadgar för tempeltjänsten
D Landets mått
C´ Stadgar för tempeltjänsten,
B´ Den dubbla floden österut,
A´ Landets gränser, ] I det 25:e året av vår fångenskap, vid årets början [vårmånaden Aviv/Nisan, se ], på 10:e dagen i månaden [då påskalammet skulle väljas, se ] i det 14:e året sedan staden hade blivit intagen [10 april 573 f.Kr.], på just den dagen kom Herrens hand över mig, och han förde mig bort dit.
Upp 22:2mitt på stadens
[det nya Jerusalems] huvudgata
[; ]. På båda sidor om floden stod livets träd
[singular] som bär frukt tolv gånger om året och ger sin skörd varje månad. Trädets löv är livgivande
(till helande – gr. therapeian) för folken.
[Livets träd är i singular, och kan tolkas som en enhetlig grupp träd av samma art, eller så flyter floden på båda sidorna om trädet. Livets träd omnämns också i Edens lustgård, se . Efter syndafallet hindrar Gud Adam och Eva från att äta av dess frukt, eftersom det ger evigt liv, se . I hälsningen till församlingen i Efesos lovade Jesus dem att få äta av livets träd i Guds paradis, se . Till skillnad från havet, som står för kaos, är floden en positiv bild på något som är i rörelse och porlar av liv. Evigheten i nära gemenskap med Gud blir aldrig tråkig. På samma sätt som Adam fick i uppdrag att namnge djuren, se , kommer det troligtvis att finnas meningsfulla kreativa uppdrag.] Upp 22:2mitt på stadens
[det nya Jerusalems] huvudgata
[; ]. På båda sidor om floden stod livets träd
[singular] som bär frukt tolv gånger om året och ger sin skörd varje månad. Trädets löv är livgivande
(till helande – gr. therapeian) för folken.
[Livets träd är i singular, och kan tolkas som en enhetlig grupp träd av samma art, eller så flyter floden på båda sidorna om trädet. Livets träd omnämns också i Edens lustgård, se . Efter syndafallet hindrar Gud Adam och Eva från att äta av dess frukt, eftersom det ger evigt liv, se . I hälsningen till församlingen i Efesos lovade Jesus dem att få äta av livets träd i Guds paradis, se . Till skillnad från havet, som står för kaos, är floden en positiv bild på något som är i rörelse och porlar av liv. Evigheten i nära gemenskap med Gud blir aldrig tråkig. På samma sätt som Adam fick i uppdrag att namnge djuren, se , kommer det troligtvis att finnas meningsfulla kreativa uppdrag.]