Klag 2:14Dina profeter har sett
falska och värdelösa (absurda) syner. [, ]
De har inte avslöjat dina synder [och varnat, se ],
så att du kan upprättas (föras tillbaka) från fångenskapen.
Istället har de profeterat
falska och förföriska budskap (profetord, denna börda).
[Den fjortonde hebreiska bokstaven är: נ – Nun. Tecknet avbildar ett sädeskorn som börjat gro, och beskriver ofta avkomma och kontinuitet. Ibland förknippas det också med en fisk eller en orm. Det används ofta för att beskriva en fortsättning och kontinuitet. Orden "Dina profeter" börjar på den bokstaven. Det förstärker profetens ansvar för att frambära det Gud vill och inte agera falskt. Det profeterna förmedlar kommer att få konsekvenser för efterkommande generationer.]
Klag 2:14Dina profeter har sett
falska och värdelösa (absurda) syner. [, ]
De har inte avslöjat dina synder [och varnat, se ],
så att du kan upprättas (föras tillbaka) från fångenskapen.
Istället har de profeterat
falska och förföriska budskap (profetord, denna börda).
[Den fjortonde hebreiska bokstaven är: נ – Nun. Tecknet avbildar ett sädeskorn som börjat gro, och beskriver ofta avkomma och kontinuitet. Ibland förknippas det också med en fisk eller en orm. Det används ofta för att beskriva en fortsättning och kontinuitet. Orden "Dina profeter" börjar på den bokstaven. Det förstärker profetens ansvar för att frambära det Gud vill och inte agera falskt. Det profeterna förmedlar kommer att få konsekvenser för efterkommande generationer.]
Hes Introduktion[Hesekiel är en av de större profetiska böckerna tillsammans med Jesaja och Jeremia. Hesekiels bok består av en rad profetiska budskap till den judiska befolkningen i exilen i Babylon före och efter Jerusalems fall 586 f.Kr. Hesekiel var en av de 10000 som fördes bort av Nebukadnessar 597 f.Kr. (den andra av de tre exilerna, se ). Han var gift, se . Hesekiels namn kommer från ett hebreiskt verb med betydelsen "hålla fast" vilket är ett passande namn i den tid av osäkerhet och oro som mötte de bortförda judarna när de fick höra nyheterna om vad som hände i deras hemland Juda. Deras tankar och böner handlade säkert om släktingar och vänner som var kvar och förstås om templet i Jerusalem.
Struktur:
Boken består av en rad budskap som är daterade. Det finns tretton referenser till "år efter exilen". Alla dessa är i kronologisk ordning förutom det sjunde (centrala) . De tretton datumen är:
1. – 5:e året, 4:e månaden, 5:e dagen; 31 juli 593 f.Kr.
2. – 6:e året, 6:e månaden, 5:e dagen; 17 sept. 592 f.Kr.
3. – 7:e året, 5:e månaden, 10:e dagen; 14 aug 591 f.Kr.
4. – 9:e året, 10:e månaden, 10:e dagen; 15 jan 588 f.Kr.
5. – 11:e året, (månad anges inte), 1:a dagen; omkring april 587 – april 586 f.Kr.
6. – 10:e året, 10:e månaden, 7:e dagen; 7 jan 587 f.Kr.
7. – 27:e året, 1:a månaden, 1:a dagen; 26 april 571 f.Kr.
8. – 11:e året, 1:a månaden, 1:a dagen; 29 april 587 f.Kr.
9. – 11:e året, 3:e månaden, 1:a dagen; 21 juni 587 f.Kr.
10. – 12:e året, 12:e månaden, 1:a dagen; 3 mars 585 f.Kr.
11. – 12:e året, (månad anges inte), 15:e dagen; omkring april 586 – april 585 f.Kr.
12. – 12:e året, 10:e månaden, 5:e dagen; 8 jan 585 f.Kr.
13. – 25:e året, 1:a månaden, 10:e dagen; 28 april 573 f.Kr.
Boken består av sju stora sektioner, som i sin tur är indelade i sju mindre sektioner vardera:
1. Hesekiels kallelse och första samlingen budskap om en kommande dom ()
2. Andra samlingen budskap om en kommande dom ()
3. Tredje samlingen budskap om en kommande dom ()
4. Fjärde samlingen budskap om en kommande dom ()
5. Profetord mot nationer ()
6. Budskap om Israels straff och framtida upprättelse ()
7. Syn av det nya templet och det nya landet ()
Skrivet: 592-570 f.Kr.
Berör tidsperioden: Sin samtid och framtiden
Författare: Hesekiel
Författaren identifierar sig själv i ; och första person singular används i hela boken, vilket indikerar att det är ett verk av en och samma författare.
Citeras:
citeras i
citeras i
citeras i
citeras i
citeras i ]
Hes Introduktion[Hesekiel är en av de större profetiska böckerna tillsammans med Jesaja och Jeremia. Hesekiels bok består av en rad profetiska budskap till den judiska befolkningen i exilen i Babylon före och efter Jerusalems fall 586 f.Kr. Hesekiel var en av de 10000 som fördes bort av Nebukadnessar 597 f.Kr. (den andra av de tre exilerna, se ). Han var gift, se . Hesekiels namn kommer från ett hebreiskt verb med betydelsen "hålla fast" vilket är ett passande namn i den tid av osäkerhet och oro som mötte de bortförda judarna när de fick höra nyheterna om vad som hände i deras hemland Juda. Deras tankar och böner handlade säkert om släktingar och vänner som var kvar och förstås om templet i Jerusalem.
Struktur:
Boken består av en rad budskap som är daterade. Det finns tretton referenser till "år efter exilen". Alla dessa är i kronologisk ordning förutom det sjunde (centrala) . De tretton datumen är:
1. – 5:e året, 4:e månaden, 5:e dagen; 31 juli 593 f.Kr.
2. – 6:e året, 6:e månaden, 5:e dagen; 17 sept. 592 f.Kr.
3. – 7:e året, 5:e månaden, 10:e dagen; 14 aug 591 f.Kr.
4. – 9:e året, 10:e månaden, 10:e dagen; 15 jan 588 f.Kr.
5. – 11:e året, (månad anges inte), 1:a dagen; omkring april 587 – april 586 f.Kr.
6. – 10:e året, 10:e månaden, 7:e dagen; 7 jan 587 f.Kr.
7. – 27:e året, 1:a månaden, 1:a dagen; 26 april 571 f.Kr.
8. – 11:e året, 1:a månaden, 1:a dagen; 29 april 587 f.Kr.
9. – 11:e året, 3:e månaden, 1:a dagen; 21 juni 587 f.Kr.
10. – 12:e året, 12:e månaden, 1:a dagen; 3 mars 585 f.Kr.
11. – 12:e året, (månad anges inte), 15:e dagen; omkring april 586 – april 585 f.Kr.
12. – 12:e året, 10:e månaden, 5:e dagen; 8 jan 585 f.Kr.
13. – 25:e året, 1:a månaden, 10:e dagen; 28 april 573 f.Kr.
Boken består av sju stora sektioner, som i sin tur är indelade i sju mindre sektioner vardera:
1. Hesekiels kallelse och första samlingen budskap om en kommande dom ()
2. Andra samlingen budskap om en kommande dom ()
3. Tredje samlingen budskap om en kommande dom ()
4. Fjärde samlingen budskap om en kommande dom ()
5. Profetord mot nationer ()
6. Budskap om Israels straff och framtida upprättelse ()
7. Syn av det nya templet och det nya landet ()
Skrivet: 592-570 f.Kr.
Berör tidsperioden: Sin samtid och framtiden
Författare: Hesekiel
Författaren identifierar sig själv i ; och första person singular används i hela boken, vilket indikerar att det är ett verk av en och samma författare.
Citeras:
citeras i
citeras i
citeras i
citeras i
citeras i ]