Rut 3:3Tvätta dig, smörj dig [med välluktande olja] och klä dig [lägg bort dina sorgekläder].
[Här används det generella ordet för kläder (hebr. ). Samma ordningsföljd med att "tvätta, smörja och klä sig" finns i där David avbryter en tid av sorg. Det finns även en parallell med Guds handlande med Jerusalem, där Gud breder ut sin mantel, tvättar, smörjer och klär sin blivande brud, se . Noomi uppmanar nu troligtvis Rut att byta ut sina sorgekläder till vanliga kläder, och troligtvis också att ta på sin finaste klänning. Vi vet inte hur länge Rut bar sorgekläder, men i exemplet med Tamar rör det sig om många år, se , . Om så är fallet hade hon sorgekläder när hon arbetade på fältet. Det kan förklara varför Boaz inte gjort någon ansats att uppfylla sin roll som återlösare, utan väntar på att hon ska vara redo.]
Gå sedan ner till tröskplatsen [utanför Betlehem], men [var försiktig] låt honom inte se dig innan han avslutat sin måltid (ätit och druckit).
Rut 3:3Tvätta dig, smörj dig [med välluktande olja] och klä dig [lägg bort dina sorgekläder].
[Här används det generella ordet för kläder (hebr. ). Samma ordningsföljd med att "tvätta, smörja och klä sig" finns i där David avbryter en tid av sorg. Det finns även en parallell med Guds handlande med Jerusalem, där Gud breder ut sin mantel, tvättar, smörjer och klär sin blivande brud, se . Noomi uppmanar nu troligtvis Rut att byta ut sina sorgekläder till vanliga kläder, och troligtvis också att ta på sin finaste klänning. Vi vet inte hur länge Rut bar sorgekläder, men i exemplet med Tamar rör det sig om många år, se , . Om så är fallet hade hon sorgekläder när hon arbetade på fältet. Det kan förklara varför Boaz inte gjort någon ansats att uppfylla sin roll som återlösare, utan väntar på att hon ska vara redo.]
Gå sedan ner till tröskplatsen [utanför Betlehem], men [var försiktig] låt honom inte se dig innan han avslutat sin måltid (ätit och druckit).
Jer 2:32Kan en jungfru glömma sina smycken [sin utsmyckning, se ],
eller en brud sin utstyrsel?
Mitt folk har glömt mig
dagar utan siffror (som inte går att räkna).
Jer 2:32Kan en jungfru glömma sina smycken [sin utsmyckning, se ],
eller en brud sin utstyrsel?
Mitt folk har glömt mig
dagar utan siffror (som inte går att räkna).
Hes Introduktion[Hesekiel är en av de större profetiska böckerna tillsammans med Jesaja och Jeremia. Hesekiels bok består av en rad profetiska budskap till den judiska befolkningen i exilen i Babylon före och efter Jerusalems fall 586 f.Kr. Hesekiel var en av de 10000 som fördes bort av Nebukadnessar 597 f.Kr. (den andra av de tre exilerna, se ). Han var gift, se . Hesekiels namn kommer från ett hebreiskt verb med betydelsen "hålla fast" vilket är ett passande namn i den tid av osäkerhet och oro som mötte de bortförda judarna när de fick höra nyheterna om vad som hände i deras hemland Juda. Deras tankar och böner handlade säkert om släktingar och vänner som var kvar och förstås om templet i Jerusalem.
Struktur:
Boken består av en rad budskap som är daterade. Det finns tretton referenser till "år efter exilen". Alla dessa är i kronologisk ordning förutom det sjunde (centrala) . De tretton datumen är:
1. – 5:e året, 4:e månaden, 5:e dagen; 31 juli 593 f.Kr.
2. – 6:e året, 6:e månaden, 5:e dagen; 17 sept. 592 f.Kr.
3. – 7:e året, 5:e månaden, 10:e dagen; 14 aug 591 f.Kr.
4. – 9:e året, 10:e månaden, 10:e dagen; 15 jan 588 f.Kr.
5. – 11:e året, (månad anges inte), 1:a dagen; omkring april 587 – april 586 f.Kr.
6. – 10:e året, 10:e månaden, 7:e dagen; 7 jan 587 f.Kr.
7. – 27:e året, 1:a månaden, 1:a dagen; 26 april 571 f.Kr.
8. – 11:e året, 1:a månaden, 1:a dagen; 29 april 587 f.Kr.
9. – 11:e året, 3:e månaden, 1:a dagen; 21 juni 587 f.Kr.
10. – 12:e året, 12:e månaden, 1:a dagen; 3 mars 585 f.Kr.
11. – 12:e året, (månad anges inte), 15:e dagen; omkring april 586 – april 585 f.Kr.
12. – 12:e året, 10:e månaden, 5:e dagen; 8 jan 585 f.Kr.
13. – 25:e året, 1:a månaden, 10:e dagen; 28 april 573 f.Kr.
Boken består av sju stora sektioner, som i sin tur är indelade i sju mindre sektioner vardera:
1. Hesekiels kallelse och första samlingen budskap om en kommande dom ()
2. Andra samlingen budskap om en kommande dom ()
3. Tredje samlingen budskap om en kommande dom ()
4. Fjärde samlingen budskap om en kommande dom ()
5. Profetord mot nationer ()
6. Budskap om Israels straff och framtida upprättelse ()
7. Syn av det nya templet och det nya landet ()
Skrivet: 592-570 f.Kr.
Berör tidsperioden: Sin samtid och framtiden
Författare: Hesekiel
Författaren identifierar sig själv i ; och första person singular används i hela boken, vilket indikerar att det är ett verk av en och samma författare.
Citeras:
citeras i
citeras i
citeras i
citeras i
citeras i ]
Hes Introduktion[Hesekiel är en av de större profetiska böckerna tillsammans med Jesaja och Jeremia. Hesekiels bok består av en rad profetiska budskap till den judiska befolkningen i exilen i Babylon före och efter Jerusalems fall 586 f.Kr. Hesekiel var en av de 10000 som fördes bort av Nebukadnessar 597 f.Kr. (den andra av de tre exilerna, se ). Han var gift, se . Hesekiels namn kommer från ett hebreiskt verb med betydelsen "hålla fast" vilket är ett passande namn i den tid av osäkerhet och oro som mötte de bortförda judarna när de fick höra nyheterna om vad som hände i deras hemland Juda. Deras tankar och böner handlade säkert om släktingar och vänner som var kvar och förstås om templet i Jerusalem.
Struktur:
Boken består av en rad budskap som är daterade. Det finns tretton referenser till "år efter exilen". Alla dessa är i kronologisk ordning förutom det sjunde (centrala) . De tretton datumen är:
1. – 5:e året, 4:e månaden, 5:e dagen; 31 juli 593 f.Kr.
2. – 6:e året, 6:e månaden, 5:e dagen; 17 sept. 592 f.Kr.
3. – 7:e året, 5:e månaden, 10:e dagen; 14 aug 591 f.Kr.
4. – 9:e året, 10:e månaden, 10:e dagen; 15 jan 588 f.Kr.
5. – 11:e året, (månad anges inte), 1:a dagen; omkring april 587 – april 586 f.Kr.
6. – 10:e året, 10:e månaden, 7:e dagen; 7 jan 587 f.Kr.
7. – 27:e året, 1:a månaden, 1:a dagen; 26 april 571 f.Kr.
8. – 11:e året, 1:a månaden, 1:a dagen; 29 april 587 f.Kr.
9. – 11:e året, 3:e månaden, 1:a dagen; 21 juni 587 f.Kr.
10. – 12:e året, 12:e månaden, 1:a dagen; 3 mars 585 f.Kr.
11. – 12:e året, (månad anges inte), 15:e dagen; omkring april 586 – april 585 f.Kr.
12. – 12:e året, 10:e månaden, 5:e dagen; 8 jan 585 f.Kr.
13. – 25:e året, 1:a månaden, 10:e dagen; 28 april 573 f.Kr.
Boken består av sju stora sektioner, som i sin tur är indelade i sju mindre sektioner vardera:
1. Hesekiels kallelse och första samlingen budskap om en kommande dom ()
2. Andra samlingen budskap om en kommande dom ()
3. Tredje samlingen budskap om en kommande dom ()
4. Fjärde samlingen budskap om en kommande dom ()
5. Profetord mot nationer ()
6. Budskap om Israels straff och framtida upprättelse ()
7. Syn av det nya templet och det nya landet ()
Skrivet: 592-570 f.Kr.
Berör tidsperioden: Sin samtid och framtiden
Författare: Hesekiel
Författaren identifierar sig själv i ; och första person singular används i hela boken, vilket indikerar att det är ett verk av en och samma författare.
Citeras:
citeras i
citeras i
citeras i
citeras i
citeras i ]