Dan 7:4Det första [vilddjuret – som symboliserar en kung och ett rike, se ] liknade ett lejon, men hade vingar som en örn. Medan jag betraktade det rycktes vingarna av. Det lyftes upp från marken så att det stod på två fötter som en människa, och det fick ett mänskligt hjärta.
[Lejonet och örnen förknippas med det babyloniska riket. Nebukadnessar jämförs med båda dessa bilder i Bibeln, som ett lejon, se ; ; , , och som en örn i ; ; ; . Lejonet var också en av Babylons symboler. Över 100 lejon prydde den berömda Ishtarporten. Statyer med vingbeprydda lejon har hittats i Babylons ruiner och det antas att det var rikets symbol. Både lejonet och örnen är rovdjur. Lejonet är kungen på land och örnen är luftens konung.
Synen där vingarna tas bort kan symboliskt beskriva vad som hände med Nebukadnessar när han ödmjukades i kapitel 4. De sju åren då han var sinnessjuk for han inte fram och erövrade fler områden. Efter hans upprättande styr han inte längre som ett vilddjur utan har fått ett mänskligt hjärta.]
Dan 7:4Det första [vilddjuret – som symboliserar en kung och ett rike, se ] liknade ett lejon, men hade vingar som en örn. Medan jag betraktade det rycktes vingarna av. Det lyftes upp från marken så att det stod på två fötter som en människa, och det fick ett mänskligt hjärta.
[Lejonet och örnen förknippas med det babyloniska riket. Nebukadnessar jämförs med båda dessa bilder i Bibeln, som ett lejon, se ; ; , , och som en örn i ; ; ; . Lejonet var också en av Babylons symboler. Över 100 lejon prydde den berömda Ishtarporten. Statyer med vingbeprydda lejon har hittats i Babylons ruiner och det antas att det var rikets symbol. Både lejonet och örnen är rovdjur. Lejonet är kungen på land och örnen är luftens konung.
Synen där vingarna tas bort kan symboliskt beskriva vad som hände med Nebukadnessar när han ödmjukades i kapitel 4. De sju åren då han var sinnessjuk for han inte fram och erövrade fler områden. Efter hans upprättande styr han inte längre som ett vilddjur utan har fått ett mänskligt hjärta.]
Hab Introduktion[Habackuk är den åttonde av de tolv mindre profeterna. Namnet Habackuk (uttalas Chavakkok på hebreiska) delar rot med det hebreiska ordet för att omfamna. Det förekommer bara här i hela GT. Därför vet vi inte så mycket om vad namnet egentligen betyder. Han var verksam i Sydriket, Juda och Benjamins område. Man vet inte säkert när Habackuk levde men många placerar honom i slutet på det assyriska rikets dagar.
Det som är lite unikt med Habackuk är att han inte profeterar särskilt mycket till folket om vad Gud säger. Istället går han till Gud med folkets frågor. Hur kan Gud tillåta att ondskan inte verkar få någon bestraffning? Guds svar är att det finns en gudomlig plan för historien som både har dömt och ska döma all ondska men under tiden får den rättfärdige leva av tro, se .
Struktur: Denna bok innehåller tre delar. En dialog med Gud, ett antal gliringar till Israels tidigare förtryckare och en avslutande begäran om att Herren ska omstörta och fälla all ondska och orättvisa i hela världen. Boken följer också ett kiastiskt mönster:
A Introduktion ()
B Habackuks första klagan – hur länge? ()
C Herrens första svar – jag sänder en armé från Babylon ()
D Habackuks andra klagan – hur kan du använda ett ogudaktigt folk? ()
E Vänta, de orättfärdiga kommer straffas – den rättfärdige lever av tro ()
D´ Herrens andra svar – fem verop över de ogudaktiga ()
C´ Herrens sista svar – jag kommer ta hand om Babylon ()
B´ Habackuks respons på den första klagan – jag vill vänta på Herren ()
A´ Psalmens beskrivning
Skrivet: 640-609 f.Kr.
Berör tidsperioden: 640-609 f.Kr.
Författare: Habackuk
Citeras:
citeras i
citeras i
citeras i ; ;
Relaterade böcker:
Sefanja
Jeremia
Habackuk
Kanske även:
Hesekiel
Daniel]
Hab Introduktion[Habackuk är den åttonde av de tolv mindre profeterna. Namnet Habackuk (uttalas Chavakkok på hebreiska) delar rot med det hebreiska ordet för att omfamna. Det förekommer bara här i hela GT. Därför vet vi inte så mycket om vad namnet egentligen betyder. Han var verksam i Sydriket, Juda och Benjamins område. Man vet inte säkert när Habackuk levde men många placerar honom i slutet på det assyriska rikets dagar.
Det som är lite unikt med Habackuk är att han inte profeterar särskilt mycket till folket om vad Gud säger. Istället går han till Gud med folkets frågor. Hur kan Gud tillåta att ondskan inte verkar få någon bestraffning? Guds svar är att det finns en gudomlig plan för historien som både har dömt och ska döma all ondska men under tiden får den rättfärdige leva av tro, se .
Struktur: Denna bok innehåller tre delar. En dialog med Gud, ett antal gliringar till Israels tidigare förtryckare och en avslutande begäran om att Herren ska omstörta och fälla all ondska och orättvisa i hela världen. Boken följer också ett kiastiskt mönster:
A Introduktion ()
B Habackuks första klagan – hur länge? ()
C Herrens första svar – jag sänder en armé från Babylon ()
D Habackuks andra klagan – hur kan du använda ett ogudaktigt folk? ()
E Vänta, de orättfärdiga kommer straffas – den rättfärdige lever av tro ()
D´ Herrens andra svar – fem verop över de ogudaktiga ()
C´ Herrens sista svar – jag kommer ta hand om Babylon ()
B´ Habackuks respons på den första klagan – jag vill vänta på Herren ()
A´ Psalmens beskrivning
Skrivet: 640-609 f.Kr.
Berör tidsperioden: 640-609 f.Kr.
Författare: Habackuk
Citeras:
citeras i
citeras i
citeras i ; ;
Relaterade böcker:
Sefanja
Jeremia
Habackuk
Kanske även:
Hesekiel
Daniel]