Avancerad sök

Sökresultat: 7

Kärnbibeln: (1)

Esr 3:11
Med lovprisning och tacksägelse sjöng de till Herren (Jahve):
För Han är god,
för evigt (i evighet) varar hans nåd (omsorgsfulla, trofasta kärlek) över Israel! [Ps 118:1] Och hela folket gav upp ett härskri (ropade med stark röst) när de prisade Herren (Jahve) eftersom grunden till Herrens (Jahves) hus var lagd.

Interlinjär versionBETA: (1)

Esr 3:11
וַיַּעֲנוּ בְּהַלֵּל וּבְהוֹדֹת לַיהוָה כִּי טוֹב כִּי לְעוֹלָם חַסְדּוֹ עַל יִשְׂרָאֵל וְכָל הָעָם הֵרִיעוּ תְרוּעָה גְדוֹלָה בְהַלֵּל לַיהוָה עַל הוּסַד בֵּית יְהוָה
och sjunga i berömma och i prisa till JHVH eftersom gott eftersom till evig nåd hans på Israel och allt [best. form] folk ropa högt rop stor i berömma till JHVH på grunda hus JHVH [Vers slut] [Vers slut] ?

Personer: (1)

Jakob/Israel (patriarken)
Abrahams barnbarn, som Gud gav namnet Israel. Hans efterkommande är Israeliterna/judarna.

Korsreferenser: (4)

Ps 118
[Den åttonde och sista av Halleluja-psalmerna (Ps 111-118) och den sjätte och sista i den samling psalmer som kallas "egyptiska Hallel" (Ps 113-118) där Psalm 113-114 sjöngs före påskmåltiden och 115-118 efter måltiden. Psalmen ramas in av den kortaste psalmen (Ps 117) och den längsta (Ps 119).
Det är troligt att det är just denna psalm som Esra refererar till att man sjöng under invigningen av det återuppbyggda templet, se Esra 3:10–11. Psalmen har en viktig roll i den judiska liturgin. David nämns i Esra 3:10 och antas ofta vara författaren. Även om psalmen var en av Davids psalmer, så är det också en triumfsång med messianska undertoner. Det var denna lovsång som Jesus och lärjungarna sjöng när de avslutat påskmåltiden och var på väg mot Getsemane, se Matt 26:30; Mark 14:26. Här finns bland annat strofen om den föraktade stenen som blir en hörnsten, se vers 22.
Författare: Okänd
Citeras:
Vers 6 citeras i Heb 13:6
Vers 22–23 om hörnstenen citeras av Jesus i Matt 21:42 och i Apg 4:11 och Ef 2:20–21
Vers 25–26 citeras när Jesus rider in i Jerusalem, se Matt 21:9; 23:39; Mark 11:9–10; Luk 13:35; 19:38; Joh 12:13
Struktur:
1. Inledande uppmaning till lovprisning, vers 1–4
2. Prövning, vers 5–18
3. Avslutande lovprisning, vers 19–29]
Ps 118
[Den åttonde och sista av Halleluja-psalmerna (Ps 111-118) och den sjätte och sista i den samling psalmer som kallas "egyptiska Hallel" (Ps 113-118) där Psalm 113-114 sjöngs före påskmåltiden och 115-118 efter måltiden. Psalmen ramas in av den kortaste psalmen (Ps 117) och den längsta (Ps 119).
Det är troligt att det är just denna psalm som Esra refererar till att man sjöng under invigningen av det återuppbyggda templet, se Esra 3:10–11. Psalmen har en viktig roll i den judiska liturgin. David nämns i Esra 3:10 och antas ofta vara författaren. Även om psalmen var en av Davids psalmer, så är det också en triumfsång med messianska undertoner. Det var denna lovsång som Jesus och lärjungarna sjöng när de avslutat påskmåltiden och var på väg mot Getsemane, se Matt 26:30; Mark 14:26. Här finns bland annat strofen om den föraktade stenen som blir en hörnsten, se vers 22.
Författare: Okänd
Citeras:
Vers 6 citeras i Heb 13:6
Vers 22–23 om hörnstenen citeras av Jesus i Matt 21:42 och i Apg 4:11 och Ef 2:20–21
Vers 25–26 citeras när Jesus rider in i Jerusalem, se Matt 21:9; 23:39; Mark 11:9–10; Luk 13:35; 19:38; Joh 12:13
Struktur:
1. Inledande uppmaning till lovprisning, vers 1–4
2. Prövning, vers 5–18
3. Avslutande lovprisning, vers 19–29]
Sak 4:9
"Serubbabels (Zerubbavels) hand har lagt grundstenen till detta hus [templet, se Esra 3:7–13]. Hans hand ska också fullborda det. [Esra 6:13–18] Så ska ni veta att Härskarornas Herre (Jahve Sebaot) har sänt mig till er.
Sak 4:9
"Serubbabels (Zerubbavels) hand har lagt grundstenen till detta hus [templet, se Esra 3:7–13]. Hans hand ska också fullborda det. [Esra 6:13–18] Så ska ni veta att Härskarornas Herre (Jahve Sebaot) har sänt mig till er.