Kärnbibelns översättning utan expanderingar () eller förklaringar [].
Textstorlek:
Storlek för bibeltext och introduktionen i läs-vyn.
På större skärm visas innehållsförteckningen som automatiskt följer med i läsningen och visar aktuell rubrik på höger sida i läs-vyn (visas aldrig i mobilvyn)
För att ge mer utrymme för att läsa bibeltexten (särskilt på en liten skärm) döljs menyn när man skrollar nedåt i läs-vyn, men visas när man scrollar upp igen. Vill man alltid visa menyn så kryssa i detta val. Denna inställning gäller bara läs-vyn.
Bibeltext
Detta alternativ döljer/visar alla rubriker i bibeltexten. Du kan fälla ut mer specifika alternativ genom att trycka på pilen
Detta alternativ döljer/visar alla expanderingar och kommentarer i bibeltexten. Du kan fälla ut mer specifika alternativ genom att trycka på pilen
kommentarer i parentes som ger kontext
förklaringar i texten som ger ytterligare information
förklaringar i egna textstycken som ger ytterligare information
Därför ska de nu gå i fångenskap som huvudet för de fångna (de första som går i fångenskap), och festandet hos dem som sträckte ut sig ska försvinna (upphöra).
[Amos är den tredje av de tolv mindre profeterna. Han är den första av de fyra 700-talsprofeterna tillsammans med Hosea, Jesaja och Mika. Amos profettjänst gällde Israel (Norra riket), även om han var från Juda (Södra riket). Hans budskap gällde hyckleriet inom det religiösa etablissemanget. Amos ansåg sig själv inte vara en profet utan en vanlig arbetare, se Amos 7:14–15. Struktur: Amos är välstrukturerad och har många uppräkningar i sju-tal: Sju profetiska ord mot Israels sju grannar (Amos 1:3–2:5) Sju retoriska frågor (Amos 3:3–6) Sju imperativ (Amos 4:4–5) Sju verb med Herrens mäktiga handlingar (Amos 5:8–9) Hela Amos bok kan också ses som en kiasm med sju sektioner: A Kommande dom (Amos 1:1–2:16) B Profetens tvingande ord: förgörelse över Betel (Amos 3:1–15) C Fördömande över Israels rika kvinnor – tom religiös aktivitet (Amos 4:1–13) D Centralt stycke – Vädjan om omvändelse (Amos 5:1–17) C´ Fördömande över Israels rika män – tom religiös aktivitet (Amos 5:18–6:14) B´ Profetens tvingande ord: förgörelse över Betel (Amos 7:1–8:3) A´ Kommande dom – utspridda bland folken, men framtida upprättelse (Amos 8:4–9:15) Skrivet: omkring 767-760 f.Kr. (Både Ussia och Jarovam II regerade 783-746 f.Kr. I Hazor finns arkeologiska fynd från en stor jordbävning 765-760 f.Kr.) Författare: Amos] ...